Meldingen
Alles wissen

DFA888 Volume probleem (relais?)

14 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
591 Bekeken
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
Topic starter  

Ik ben van plan om een DFA888 te kopen. Deze heeft alleen een klein probleem.

Wanneer je hem aan zet dan geeft het linker kanaal meer volume als het rechter. Volgens de koper is dit een relais probleem.

Is dit simpel op te lossen? Of kan ik de versterker beter laten staan.


   
Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

doet ie dat op beide uitganggroepen en hoofdtelefoon ook?
dan is het niet het relais.

Het zijn overigens k.tprinten die hier in zitten, valt maar heel slecht te solderen en voor je het weet ligt het soldeereilandje los van de plaat.
echt waardeloos. en nee ik zit er niet met een soldeerpistool in.
Ik heb bij eentje een probleem op de digitale print, ben nog aan 't zoeken maar een handvol 47uF condensatortjes zijn alvast vervangen want die deden niets meer, maar nog geen succes tot nu toe. ook stond een weerstand open en er staat e.e.a. goed heet te worden aan de zwarte plekken op de print te zien.

Gelukkig kan ik een beetje spieken bij een andere DFA888, die is daar ook donkerder, maar niet zo erg.

in beide zit overigens een gewone TDA1541 en niet de S1 die zoals eerder gemeld werd als standaard werdt toegepast. het zijn ook de originele.
wel zit er verschil in de stekkertjes die gebruikt zijn op de print, dus de twee kaarten uitwisselen gaat niet eens.


   
BeantwoordenCiteren
(@leendert)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 285
 

hangt van de prijs af en de staat


   
BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
Topic starter  

Nou hij vraagt er ook nog best veel voor..... 75 euri... dus die laat ik maar mooi gaan. Voor dat geld vind ik zeker een in betere staat.

Wil graag mijn verzameling weer wat aanvullen :P. Heb de FA890 al die bevalt me echt super! Denk niet dat er eentje in zon nette staat is als die ik nu heb :P. Toen ik hem ophaalde had ik ook echt zoiets van WOW!, die kon wel eens 15 jaar in een doos hebben gezeten :P.

Nee maar vind het altijd jammer als je iets koopt en het blijkt helemaal onder de krassen te zitten... Je snapt soms niet hoe mensen het voor elkaar krijgen....


   
BeantwoordenCiteren
(@bad-santa)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 294
 

Als je de fa 890 gewent ben laat je de dfa 888 snel links liggen.

Van buiten zien ze er nagenoeg gelijk uit, maar inwendig totaal anders
En de dfa 888 klinkt heel simpel en koel qua klankbeeld.


   
BeantwoordenCiteren
(@leendert)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 285
 

mmm ik zweer nog steeds bij quad 405 als ev
vv tegenwoordig de visseoog pre amp is het toch nog een beetje qua tijdsbeeld bij elkaar


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

@bad santa wrote:

Als je de fa 890 gewent ben laat je de dfa 888 snel links liggen.

Van buiten zien ze er nagenoeg gelijk uit, maar inwendig totaal anders
En de dfa 888 klinkt heel simpel en koel qua klankbeeld.

Ik heb heel toevallig deze week de DFA888 in de kamer gewisselt voor een FA890 omdat de verlichting het ineens niet meer deed.

en wat denk je? klinkt precies hetzelfde, ik hoor geen verschil.

In m'n hok deed de verlichting het weer wel dus daar was ik gauw klaar mee 8) nu meteen een poging gedaan om de digitale afdeling weer tot leven te wekken. de helft doet 't, ik kan de ingangen kiezen en ik zie bij die ingangen de sample frequentie op de led's terug komen dus de decoder doet het nog. misschien ligt de TDA1541 er wel uit maar hoe test je zoiets?


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

@ Remi: de kans dat een TDA1541 kapot gaat is wel heel erg klein mits natuurlijk de voeding niet defect is. Verkeerde spanning of slechte afvlakking en het is gedaan met digitale IC's. De (goede) werking van zo'n IC kun je meten met een oscilloscoop en als je geluk hebt met een nauwkeurige multimeter. De diverse spanningen die je op de pins (pootjes) moet meten staan in het service manual of ff de datasheet downloaden. Is allemaal gratis te krijgen...

Dat andere euvel zal wel een defect schakel-IC zijn. Kost niks dat spul...

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

@m0vieman wrote:

@ Remi: de kans dat een TDA1541 kapot gaat is wel heel erg klein mits natuurlijk de voeding niet defect is. Verkeerde spanning of slechte afvlakking en het is gedaan met digitale IC's. De (goede) werking van zo'n IC kun je meten met een oscilloscoop en als je geluk hebt met een nauwkeurige multimeter. De diverse spanningen die je op de pins (pootjes) moet meten staan in het service manual of ff de datasheet downloaden. Is allemaal gratis te krijgen...

Dat andere euvel zal wel een defect schakel-IC zijn. Kost niks dat spul...

Groetjes. πŸ˜‰

ah bedankt, servicedoc heb ik wel en een scoop ook.
ja voeding is niet lekker, zit ook vlakbij de TDA1541, een weerstand van 68R oneindig hoog en al een stuk of 5-6 C's van 47uF dood als een pier.
heel klein diodetje wordt loeiwarm, print is zwart eromheen maar het dingetje is toch niet stuk. ga er wel een dikkere inzetten en deze wat hoger plaatsen.
er zitten ook een soort van gelakte vierkantige C's met een bruine kleur waarvan er eentje veel donkerder is. maar ik weet zo niet wat voor dingen dit zijn, nog even verder snuffelen.


   
BeantwoordenCiteren
(@bad-santa)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 294
 

@Remi wrote:

@bad santa wrote:

Als je de fa 890 gewent ben laat je de dfa 888 snel links liggen.

Van buiten zien ze er nagenoeg gelijk uit, maar inwendig totaal anders
En de dfa 888 klinkt heel simpel en koel qua klankbeeld.

Ik heb heel toevallig deze week de DFA888 in de kamer gewisselt voor een FA890 omdat de verlichting het ineens niet meer deed.

en wat denk je? klinkt precies hetzelfde, ik hoor geen verschil.

Hmm bizarre de fa 890 heeft geen probs met het aansturen van de wave canonnen de dfa 888 klinkt als een goedkope yoko radio'tje
Op simpele luidsprekers idd bijna geen verschil maar de driades in de kelder komen tot leven op de fa 890 en klinkt met de dfa 888 toch enorm kill.

De 960 daarintegen knal de waveconnonen bijna naar het hiernamaals en de buren kunnen het beamen. πŸ˜† πŸ˜† πŸ˜† πŸ˜†


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

De voedingsprinten van mijn DSS-en zijn ook behoorlijk verkleurd, lees: donker geworden. Dat kan helemaal geen kwaad, het komt door de warmte ontwikkeling van o.a. de stabilisatoren oftewel de spanningsregelaars (die 78xx transistoren).

In de voeding zelf (het gelijkrichtcircuit) zitten meestal 100, 1000, 220, 2200, 330, 3300Β΅F condensatoren voor de afvlakking maar 47Β΅F dingetjes kom je daar niet gauw tegen. Het zullen wel buffertjes zijn in het DA-circuit en meer niet. Kan niet veel gebeuren als die defect zijn, nouja, je zult wat ruis of brom horen, maar voor de rest...

Kleine vierkante dingen? Dat zijn volgens mij gewoon keramische of (veellaags) polyestercondesatoren, is niks speciaals in ieder geval.

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

@m0vieman wrote:

De voedingsprinten van mijn DSS-en zijn ook behoorlijk verkleurd, lees: donker geworden. Dat kan helemaal geen kwaad, het komt door de warmte ontwikkeling van o.a. de stabilisatoren oftewel de spanningsregelaars (die 78xx transistoren).

In de voeding zelf (het gelijkrichtcircuit) zitten meestal 100, 1000, 220, 2200, 330, 3300Β΅F condensatoren voor de afvlakking maar 47Β΅F dingetjes kom je daar niet gauw tegen. Het zullen wel buffertjes zijn in het DA-circuit en meer niet. Kan niet veel gebeuren als die defect zijn, nouja, je zult wat ruis of brom horen, maar voor de rest...

Kleine vierkante dingen? Dat zijn volgens mij gewoon keramische of (veellaags) polyestercondesatoren, is niks speciaals in ieder geval.

Groetjes. πŸ˜‰

de verkleuring is inderdaad niet van uitbranden of zo maar van langdurig warmte, tja hij staat sinds deze uit de doos kwam elke dag aan, dan mag het wel. De andere DFA is wel minder verkleurd maar daar ken ik de geschiedenis niet van. het meest donker is om zo'n mini glasdiode, zo N4140? of zoiets weet het type zo snel niet maar zo'n 4 mm geval(lengte)

@bad santa, kan het zijn dat jouw DFA misschien iets onder de leden had?
zo'n groot verschil zal ik toch ook wel moeten horen denk ik maar ik merk er niks aan.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Zo'n rode glasdiode? Zal wel een 1N4148 zijn... Meestal worden ze gebruikt ter beveiliging dus zou er iets mis zijn met de voeding dan zegt de diode: "en jij komt er niet doorheen!". LOL zo ongeveer.

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@bad-santa)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 294
 

@ remi: zou ook best wel kunnen dan heb ik al die tijd vanaf aankoop een maandagmorgen of een vrijdagmiddag dfa 888 gehad.

maar ik sluit het dus niet uit, misschien is het idd onterecht dat ik de dfa 888 een baggerversterker vind. 😳


   
BeantwoordenCiteren
Deel: