Meldingen
Alles wissen

Errormelding CD950

10 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,050 Bekeken
(@spons6)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 7
Topic starter  

Ik heb een CD 950 waarover tot nu toe tevreden was. Echter als ik nu een CD in de lade stop krijg ik de melding error. Na de deksel te hebben verwijderd zie ik dat de CD aanstalte maakt om te draaien maar vervolgens stop. De laserunit hoor je een paar keer bewegen en stop vervolgens ook.
Het lensje van de laser heb ik voorzichtig met een wattestaafje met spiritus schoongemaakt en drooggemaakt. Resultaat nihil.
Over oplossingen m.b.t. dergelijke meldingen bij andere CD spelers las ik over een potmetertje dat je dan in kleine stapjes rechtsom moet draaien. Werkt dit voor de CD950 ook of moet ik gewoon een nieuwe CD speler kopen?


   
Citeren
(@basemaster)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 226
 

je kan proberen een andere 900 series CD speler te kopen en daar het loopwerk uithalen, en in je CD950 zetten

Wel een secuur werkje, maar goed te doen.

Het gaat dan om het zgn CDM9 loopwerk. Het makkelijkst is om te jagen op een CD930 of CD931 cd speler, die worden het meeste aangeboden.

In zo'n 900 series verslijt ook nogal eens het oranje tandwiel waarmee de lade wordt aangestuurd. Die kan je dan ook een keer vervangen mocht het nodig zijn.

Als je mazzel hebt kun je dus nog weer jaren vooruit als je een redelijk ongebruikte CD930 (of andere 900 type) op de kop weet te tikken.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Dat draaien aan de potmeter is vrijwel zinloos. laserpower verhogen zonder de andere afstellingen goed te zetten leidt tot een slechter resultaat.

Probeer ook nog eens je lens met een beetje water schoner te krijgen.
En anders inderdaad op jacht naar een cdm9.

Er staat nog een achtergebleven cdm9 in de webwinkel (voor heel veel geld helaas) :

http://webwinkel.mfbfreaks.nl/aanbiedingen/links/cdm 9"> http://webwinkel.mfbfreaks.nl/aanbiedingen/links/cdm9


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Het loopwerk hoeft niet meteen defect te zijn... Heb je de stekkertjes/flatcables van de laser/motor die naar het moederbord gaan allemaal gecontroleerd? Die dingetjes willen nog wel eens oxideren of losraken door trilling. Een CDM9 is overigens nog te krijgen, o.a. in Duitsland en Engeland voor betaalbare prijzen... Goed zoeken of googelen en dan vind je ze vast wel. Waarom het ding zo duur is in de webshop daar heb ik helaas geen verklaring voor... Het zal wel een originele Philips zijn terwijl de loopwerken uit het buitenland namaak/replica zijn, vandaar vermoedelijk het prijsverschil... Philips zelf is altijd al duur geweest met reserve-onderdelen dus de prijs verbaast me niet echt.

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@basemaster)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 226
 

het loopwerk hoeft niet defect te zijn nee, maar de kans dat het wel het loopwerk is is relatief groot, en dan spreek ik uit ervaring. Dus beter maar meteen actie nemen en vervangen dat ding, via een 2e hands speler. Een nieuwe kopen ja ik herinner mij ook bepaalde prijskaartjes, dat is geen doen.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

De achtergebleven cdm9 uit de webwinkel is een origineel grundig onderdeel.
Ben wel benieuwd welke grundig cdspeler dus ook een cdm9 heeft. Misschien is die grundig cdspeler op de tweedehands markt nog voordeliger ...


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

@herman wrote:

De achtergebleven cdm9 uit de webwinkel is een origineel grundig onderdeel.
Ben wel benieuwd welke grundig cdspeler dus ook een cdm9 heeft. Misschien is die grundig cdspeler op de tweedehands markt nog voordeliger ...

Wellicht de Grundig "Fine Arts"... Oh en Grundig is al altijd Philips geweest, of ze thans nog zaken doen met mekaar waag ik echter te betwijfelen. Philips is immers niet meer betrouwbaar. Marantz haalt het spul inmiddels ook bij Denon vandaan. Ja Philips is goed bezig... πŸ™„

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@spons6)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 7
Topic starter  

Bedankt voor jullie hulp zover. Ik heb de laser nog een keer schoongemaakt en alle connectoren gecontroleerd. Het ziet ernaar uit dat ik op zoek moet naar een "nieuwe" cdm 9 wat de CD speler geeft nog steed de errormelding. Op het internet staan enkele 930/931 te koop.
Het uitbouwen van het laser/loopwerk lukt tot aan de bevestiging van de ultradunne flatcable van de laser. Weet iemand hoe ik die moet losmaken?


   
BeantwoordenCiteren
(@spons6)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 7
Topic starter  

Ik heb nog even op het net gezocht en daar wordt je gewaarschuwd om een tweede hands CD speler te kopen vanwege slijtage laser en zeker als het al wat oudere modellen betreft. Op zich logisch.
Ik heb overigens wel nieuwe CDM 9 pro voor 89 euro aangeboden gezien op een duitse site. Misschien is het toch safer om een nieuwe cdm 9 te kopen omdat de 2de hands CD 931 die ik gezien heb 75 euro moet kosten. Heeft iemand nog suggesties of een beter aanbod?


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

De prijs die je noemde is inderdaad normaal voor een CDM9. Met tweedehands spul neem je grotere risico's. De keuze lijkt mij makkelijk. De flatcable van de laser kun je gewoon voorzichtig lostrekken. Even kijken of er links en rechts van de connector nokjes/uitsteksels zitten, die kun je meestal "optillen" en naderhand weer naar beneden drukken (om de kabel vast te zetten). Het loshalen van het loopwerk gaat vrij eenvoudig, 2 schroefjes achter het frontplaatje van de tray (die zie je zitten als-ie open is) en eentje achter in het midden (in de CD-speler).

De rest is "Kinderspiel". πŸ˜€

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
Deel: