Meldingen
Alles wissen

F3610 Voorversterker

12 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
3,338 Bekeken
 Har
(@har)
Trusted Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 53
Topic starter  

Hallo,
Ik heb een zieke voorversterker de F3610, was de 1 met AB.
Ik heb signaal tot aan de klankregel bord. Daarna is het stil. Dus niets op de A & B uitgangen en hoofdtelefoon. Wel uitgangssignaal op de tapeouts.

Aan het bord is niets te zien, geen elco die lekt oid. Kan het schakelic defect zijn? En zo ja is die nog te vervangen. Heb de hel F610 set kompleet en zou hem graag weer herstellen.

gr,
Har


   
Citeren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

links achter de toonregeling zit het ic wat de volumeregeling doet , dit is het 1e ic wat dit kon en had ook erg veel ruis aanwezig. daarom is er daarna ook gekozen voor een volumeknop met motor . dit ic kan stuk zijn , maar ook zijn de elco's sterk verlopen in het signaalpad , dat kan ook problemen geven . ook hadden de knoppen in het midden wel vaker last van slechte solderingen , er is vaak niks aan te zien maar doorsolderen helpt wel.

komt er wel geluid uit de koptelefoonuitgang ? en is er ook geluid aanwezig bij de volumeknop ?


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Volgens mij heeft de F3610 ook zo'n reed-relais in het uitgangssignaal zitten. Moeilijk te omschrijven onderdeel, (met een d, ja) het zijn twee glazen buisjes met een spoel eromheen. Deze heb ik weleens stuk gehad.


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

klopt , er zit vaak een reedrelais in van hitachi ,het is een groen blokje met aan 1 kant 4 poten en aan de andere kant 2 poten . dit hoeft niet stuk te zijn maar kan ook last hebben van een aansturing die niet wil door een rotte elco .

meet ook de voeding eens na , deze kan met de jaren meerdere losse contacten bevatten door weerstanden die heet worden en los in de soldeer zitten . ook de transfo op 240v zetten is niet onverstandig met de huidige 236v op veel plaatsen. ( scheelt dissipatie in de voeding )


   
BeantwoordenCiteren
 Har
(@har)
Trusted Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 53
Topic starter  

Bedankt voor alle info.
het probleem zit hem inderdaad in het reedrelais. Als ik die overbrug heb ik overal weer geluid. De vraag is nu hoe ik kan bepalen of het relais stuk is of de aansturing. Zijn de relais nog te krijgen?

Het is toch een practig medium zo'n forum. Waar leken verder geholpen worden!

Mijn dank!!


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Har met een magneetje er dichtbij sluiten de contactjes ook.
zo kan je in ieder geval zien of het aan de contactjes ligt of aan het spoeltje


   
BeantwoordenCiteren
 Har
(@har)
Trusted Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 53
Topic starter  

Het reedrelais is defect. De 20 volt die het relais schakelt is keurig aanwezig.

Dus de vraag is nu hoe kom ik aan een nieuw exemplaar?

Groet,
Har


   
BeantwoordenCiteren
(@jorissie)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 453
 

Is het zoiets:

klik

Dat heb ik nog wel liggen...


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Ik heb dat relais toen gewoon doorverbonden gelaten, in afwachting van een goed exemplaar. (je hebt dan geen goed werkende muting functionaliteit)


   
BeantwoordenCiteren
 Har
(@har)
Trusted Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 53
Topic starter  

Het relais doorverbinden is een goed idee. Maar krijg je geen klikken bij inschakelen?

Voor de medespeurders:
Zo ziet ie er uit:
Dat groene geval


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

waarom fabriek je niet iets met die DIL reedrelais zoals Jorissie liet zien?
neem er twee en en kijk even naar de spoelspanning. misschien kan je de spoeltjes in serie zetten en is het voor elkaar.

Ik denk dat het een tref is als je de huidige uitvoering tegenkomt.
misschien uit een sloper, je komt ze wel meer tegen in versterkers, rode kleur heb ik ook vaak gezien.


   
BeantwoordenCiteren
 Har
(@har)
Trusted Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 53
Topic starter  

Gisteren relais doorverbonden.
De mute werkt wel waar er onstaat klikken tijdens in en uit schakelen omdat de inschakelvertraging eruit is.

Zal is wat proberen met een DIL. Ik zag dat die er ook zijn met 2 schakelaar zodat L&R in 1 unit kan


   
BeantwoordenCiteren
Deel: