Meldingen
Alles wissen

Philips 22AH106 22AH799 processor clone.

4 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,103 Bekeken
(@peewee10)
New Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Ik heb onlangs een Philips 22AH106 tuner gekocht, als defect.
Omdat ik op internet gezien had, dat als u de condensators rond de processor en voeding vervangt, veel kans bestaat dat alles terug in orde komt, had ik de aankoop gewaagd.

Op de display komen rare tekens en veranderen nooit, tenzij ik de 230V stekker uit en terug insteek.
De spanningen zijn correct volgens de service manual, toch heb ik alle capaciteiten (elcos, niet de ceramische) vervangen, ook die dat aan de resetpin is gekoppeld.
De datalijnen naar de displaydrivers blijven constant op 5V staan.
Er komt 4MHz clk (van het kristal) toe op pin 2.
Vervolgens heb ik met mijn geleidingspieper op de processorpin (bovenkant print) en soldeerpin aan de onderkant van de print uitgemeten, dat maakt overal contact.
Spanning over voedingspins 20 & 40 van de processor meet ik 4.952V.
Dan heb ik aan de uitgang van de HEF4093 gemeten en zie ik dat er pulsen naar de processor komen, als ik aan de tuning knop draai, echter zijn deze maar 0.5V in amplitude (in plaats van 5V).
Ook heb ik alle kabelverbindingen losgemaakt terug ingestoken, maakt niets uit.
Wat wel raar is als ik de A66 en B66 verbinding losmaak (communicatie naar de display drivers) dan komen er nog altijd random tekens op de display.
Het lijkt dat de SAA1060 display driver, random data binnenklokt... Of beide chips zijn kapot.
drukknoppen werken ook niet. Heb op de "store" knop gemeten. (niet ingedrukt = 0.022V, ingedrukt 0.003V; gemeten met fluke 177), normaal is dat een pull up ingang en moet ik 5V meten als de drukknop niet ingedrukt is.
Tenslotte heb ik met een labvoeding de 5V direct op de processor gezet, 0.3A stroomverbruik. Verder geen werking.
Finaal denk ik dus dat de processor het begeven heeft.

Voordat ik dit bericht post, heb ik nog gekeken voor die processor, blijkbaar zijn er nog tal van mensen die dergelijke processor zoeken. Als de vraag gesteld werd, werd verder in het forum in vraag gesteld of de processor wel effectief defect is.
Ookal heb ik de luxe niet om de processor met een werkend toestel te swappen... , laat ons zeggen dat mijn processor het begeven heeft.

Ik zou graag zelf met een microcontroller de 22AH106 aansturen.
Echter vind ik geen duidelijke datasheet van de SAA1056P synthesizer, dus ik weet niet hoe die communicatie werkt. (registerwaarden, timings,...)
Nu mijn vraag is simpel, wie kan mij helpen met het bezorgen van de SAA1056 datasheet?


   
Citeren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Dat deze processors stuk gaan is bekend. De gevallen die ik ken hebben allemaal een soort verbogen processor: hij staat een beetje hol , de behuizing trekt krom. Mijn vermoeden is dat de interne bedrading daarmee los schiet.

Als je er echt werk van wilt maken zou je kunnen gaan proberen om een raspberry-pi toe te passen ipv de processor maar dan heb je wel een uitdaging. Je geheugen (HEF) kan wel komen te vervallen wanneer je dat van de pi gebruikt.

Datasheets van deze ic's zijn lastig te vinden. Ik heb wel een stukje uit een schema van een vergelijkbaar apparaat opgezocht, hier zie je een applicatie van de saa1056 in de ah799.

De data en clock lopen hier naar toe: (cpu , mem en display)


   
BeantwoordenCiteren
(@f2ride2001)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 7
 

Is zoiets niet eenvoudiger in een PIC of Atmel te programmeren?

Marc


   
BeantwoordenCiteren
(@peewee10)
New Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Ik zal inderdaad een AVR of pic gebruiken. De service manual heb ik gevonden op het web. Echter vind ik geen duidelijke datasheet van de tuner synthesizer. SAA1056
In eerste instantie wil ik via een UART die chip aansturen, daarmee kan ik meteen weten of de rest van het tunergedeelte werkt.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: