Meldingen
Alles wissen

Philips 22AH309 heeft minimale storing in 1 kanaal

7 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
761 Bekeken
(@hobbit13)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 27
Topic starter  

Sinds kort ben ik een trotse eigenaar van een mooi x09 setje, met twee eindversterkers om te gaan bi-ampen.

Fotootje

De voorversterker had een gare bronkeuze selector, wat sprayen hielp. De indrukwekkende specs worden helemaal waar gemaakt, een 100KHz blokgolf komt er mooi strak doorheen!

Een kanaal van een van de eindversterkers heeft wat probleempjes die ik niet zo maar op kan lossen.

Allereerst stoort ie op scherpe negatieve flanken (niet op positieve!), dus de start van een negatieve blokgolf bevat storing:
(1KHz blokgolf -20dB, links + rechts)

Dit heeft ook als gevolg dat op hoge frequenties de negatieve amplitude achterblijft bij de positieve.

Het tweede probleem is dat dit zelfde kanaal een storing laat zien kort nadat het signaal van positief naar negatief gaat:
(1KHz sinus -20dB, 0.2V/div, links+rechts)

De twee sets instelpotmeters lijken geen invloed te hebben op de bovenstaande afwijkingen. Enig idee waar de fout kan zitten? Alle onderdelen zijn nog origineel.

Service manual van de 309


   
Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

ik ben hier nog niet ervaren in maar de problemen bij overgang van pos. naar neg, triggert me om te denken aan de ruststrooom instelling, is die wel hoog genoeg nu?


   
BeantwoordenCiteren
(@hobbit13)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 27
Topic starter  

de ruststrooom instelling, is die wel hoog genoeg nu?

Ik heb de ruststroom op de luidsprekeruitgangen ingeregeld op ca 10mV, voor beide kanalen. Dit is gedaan zonder aangesloten bron of speakers.

De SM geeft ook een aantal meetpunten plus potmeters waar ik aan moet draaien, maar geen van allen lijken ze te kloppen (alsin, draaien aan de aangegeven potmeter heeft totaal geen invloed op het voltage over het aangegeven meetpunt) Kennenlijk wijkt mijn eindtrap af van de versie waar de SM over gaat (ik heb een *24, de manual gaat tot *20 oid)

Zou 10mV te weinig zijn? toen ik 'm kreeg was het 2.2V (!) (links) en 125mV (rechts).


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

10mV zou wel ok zijn, in een servicebericht staat dat het 12mV +/_2mV moet zijn


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

de trimpotmeters in de 309 zijn erg slecht , ze regelen slecht en veranderen in waarde bij opwarmen van de set . vervangen is beter , ook kan deze versterker wel een nasoldeerbeurt gebruiken . heb er 3 gehad en allen hadden last van broze soldeerverbindingen .


   
BeantwoordenCiteren
(@tim89)
Estimable Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 167
 

@mattie wrote:

de trimpotmeters in de 309 zijn erg slecht , ze regelen slecht en veranderen in waarde bij opwarmen van de set . vervangen is beter , ook kan deze versterker wel een nasoldeerbeurt gebruiken . heb er 3 gehad en allen hadden last van broze soldeerverbindingen .

dan heb ik mazzel die van mij is steeds nog perfect

geen storingen of zo

het is een super ding zeker voor dit formaat

ben er zelf nog steeds heel blij mee

ik heb de 209 en de 109 er ook bij

wil er nog graag een CD100 bij maar die blijven zo duur πŸ™

groeten tim


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

ik had 2 complete sets , 1 met cd100 maar nu heb ik alleen de 209 nog in gebruik . de 109 tuner heeft last van slecht zendergeheugen en is moeilijk te maken . dit is het geheugen ic zelf wat "lekt" .

de vu meter in 1 309 had veel verloop tov het andere kanaal wat door de trimmers kwam .


   
BeantwoordenCiteren
Deel: