Mooie hifi-cd's om ...
 
Meldingen
Alles wissen

Mooie hifi-cd's om je boksen te analyseren

80 Berichten
23 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
4,795 Bekeken
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Ik denk zelf dat het meer komt omdat het te lang te duur is geweest.
jaren terug stond eens in de krant dat in Nederland relatief de meeste CD's ter wereld werden verkocht maar tegelijkertijd was het hier ook het duurst.
Dat rijmt niet met elkaar.

Ik heb al in geen jaren meer een CD gekocht, toen ik zo'n beetje wat ik wilde hebben op CD had, was het nog maar heel af en toe dat ik er eentje kocht.
Ik vind het wel best zo, ik kan met MP3 prima uit de voeten en downloaden lukt me ook wel aardig πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Sinds ik de speakers volledig opgeknapt heb, is het nog beter te horen als ik CD's van slechte kwaliteit afspeel. Nee, ik heb niks gesloopt of zo dus daar ligt het niet aan. Het hele klankbeeld is gewoon weer zo perfect zoals het in het begin was en ja ze zijn weer wat "gevoeliger" voor "foute" audio. Op een bepaalde leeftijd gaat het gehoor achteruit en dan ga je moeite krijgen met het horen van hoge tonen, nuances, etc... maar ik heb er gelukkig nog geen last van... Zal nog wel komen!

Ik vind het belangrijk dat een CD van goede kwaliteit is anders kan ik niet genieten van muziek. Is net zoiets als kijken naar een oude VHS-tape terwijl je een DVD-speler/recorder hebt LOL.

De prijzen van CD's en DVD's zijn NOG STEEDS asociaal in Nederland. In de V.S. koop je die dingen voor pakweg $ 10,- waarom moeten ze hier € 30,- of nog meer kosten? Bedrijven zoals de FRS houden de prijzen gewoon kunstmatig hoog dat is het hele probleem. En ja de BUMA/STEMRA moet natuurlijk kapitalen vangen. Ik denk dat 75% van wat ze binnen krijgen in hun eigen zakken verdwijnt terwijl de artiesten maar 25% of zo krijgen. Als ze al iets vangen...

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@esgigt)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 20
 

@m0vieman wrote:

Zonde!!! Die meid heeft zo'n aparte stem en dan zoiets... Ik vraag me echt af wat er zich in de koppen van de heren van Sony en al die andere producenten afspeelt...

Klopt, het is al jaren bekend dat merken als Sony, onder druk van sales-managers en sommige artiesten (Ja, ja ook zij!), de opnamen digitaal oversturen om "harder" te zijn dan de rest om zo meer op te vallen t.o.v. andere artiesten en zo de verkoop te stimuleren.
Gelukkig voor veel van die artiesten merk je er op goedkopere installaties niet veel van, maar op iets beter afspeel materiaal gaat het gelijk fout.

Bij mij zijn er ook CDs die op de CD150 wel klonken en na de CD880 alleen maar stof staan te vangen.

hoe analyseer ik boxen? CD opzetten van een live-concert, moet overtuigend live-klinken (in vergelijking met een goede hoofdtelefoon), dan is het goed als de totale geluidsbalans (hoog-laag verdeling+diepte+breedte+lucht) klopt, de stemmen duidelijk zijn evenals het applaus. Ik ben er geen voorstander van om middels, veelal van horen-zeggen, schier eindeloze reeksen muziek fragmenten door de kamer te laten schallen, een beoordeling te maken.

Muziek is voor mij emotie, en die moet ook overkomen.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Gelukkig we zijn het eens. πŸ˜€ πŸ˜€ πŸ˜€

Ik heb nog wel wat ECHTE CD's liggen hoor zoals bijvoorbeeld Dire Straits "Brothers In Arms" (de originele van Philips uit de jaren '80). Die kun je op de DSS-en VOL en dan bedoel ik VOL opendraaien en niks vervormen! Als een bitstreamer (lees: iedere DAC) een slecht signaal aangeboden krijgt dan zal het er zeker niet beter op worden bij de omzetting... Zo werkt dat nu eenmaal; als de bron slecht is, wordt alles wat "erna" komt ook niet veel soeps.

P.S.: aan mijn speakers zal het zeer zeker NIET liggen en de hoofdtelefoon is ook state-of-the-art, de op één na allerduurste elektrodynamische van Sennheiser dacht ik. Natuurlijk is de Orpheus beter, maar ja die kost ook een paar duiten, ik dacht iets van € 10.000,- (of zelfs het dubbele) ❗ ❗ ❗

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 tda
(@tda)
Prominent Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 830
 

Aphex Twin - Druqks

Briljante muziek, met hele mooie kwaliteit. Een aanrader.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Ik heb een middeltje om slechte (lees overstuurde en vervormde) CD's nog enigszins goed te krijgen. Mijn ervaring is dat je met "freeware" (gratis software voor de PC) soms heel veel meer kunt doen dan met dure "A-merk" programma's. Audacity is hier een goed voorbeeld van. Als je een degelijke geluidskaart hebt met optische in- en uitgang(en) die niet aan het signaal "sleutelt" (zoals Creative doet o.a.) en die ook nog toevallig een copybitkiller heeft, oftewel het SCMS (DDC, MiniDisc) omzeilt dan kom je al een aardig eind in de goede richting. Ik heb zelf een betaalbare PCI-kaart van Terratec met ECHTE 16-bits signaalverwerking. Een digitaal signaal wordt ook als zodanig "behandeld" en je kunt dus ook het volume (dB) niet veranderen. Zoals het geluid erin komt, zo gaat het er ook weer uit. Je kunt wel handmatig het copybit eruit laten filteren of desgewenst toevoegen. Met de software die ik noemde kun je het volume van een CD terugdraaien tot een gemiddeld niveau van rond de -12dB en waarempel de CD klinkt opeens veel beter!

Tot slot nog een ander advies. Als je muziek download, blijf dan vooral met je vingers van MP3 af!!! Er zijn veel betere compressietechnieken voor audio verkrijgbaar waarbij GEEN verlies optreedt als je audio "inpakt". Je raadt het al, het is allemaal FREEWARE! De software wordt meestal gemaakt door hobbyΓ―sten die nog echt hart voor de zaak hebben! Hier vind je wat info over de diverse codecs: FLAC en Monkey's Audio (APE).

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
 

Ik heb de laatste tijd ook ondervonden hoe triest het eigenlijk staat met de CD's van tegenwoordig. Het is net alsof sinds de Hi-Fi (Lees: High End) markt in de jaren 90 min of meer is ingezakt de muziekindustrie ook maar denk de boel te verknooien om het maar even netjes te zeggen.

Volgens mij verwachten ze bij de platenmaatschappijen maar dat wij onze high end setje maar gaan inleveren en een setje boomboxen bij de karwei weghalen πŸ˜› .

Jammer maar goed.


   
BeantwoordenCiteren
(@roland79)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 129
 

Idd tegenwoordig heel wat slechte 'digitaly remasters'...

Ben in nederland CD's tegengekomen waarvan het lijkt alsof ze een ont-dolby-B of ont-RIAA filter nodig hebben... Dolby-B vergeten aan te zetten op de ampex o.i.d. en daarna de zooi in de computer en hup weer een digitaly remastered special edition...

Verder inderdaad veel CD's waarbij geen maat is gehouden met de compressor limiter... (Waarom bouwt men die niet gewoon in stereo torentjes? meteen handig voor de karaoke... 'En hard ech hard dat'ie kan joh...') Anyway, heb je wel een goede installatie dan geeft dat veel nare "galm-ruis" en onnatuurlijke harmonische vervorming...

Af en toe nummers waarvan de mastertapes lijken opgenomen in spatial stereo... Handig voor de LP snijder, of voor het maken van een mono single versie voor de AM radio, maar wel ff spatial sereo naar normaal stereo-mixen voordat je het op CD zet.

Digitaly remastered betekent in sommige gevallen ook dat ze de fase van de allerlaagste tonen wat verdraaid hebben met een fase voorloop netwerk en dan het verlies weer versterken. Op die manier corrigeer je voor de fase en tijdsvertraging in de basreflex poort, dat er anders voor zorgt dat pas op x meter voor de speakers de boel weer over elkaar valt en luisterbaar is. Maar eehm, mag de consument dat zelf doen...? (Of zelf besluiten om MFB's te kopen om dit probleem zeer exact op te lossen ipv dmv een gegokt gemiddelde.) Of overlaten aan een gekwalificeerde recording engineer, zodat alleen die sporen van de 24 tracs band die het nodig hebben gecorrigeerd worden?

Verder vooral in Nederland CD's met bitfouten en waarvan het gat net niet op de goede plek geboord is... Naast stevige loopwerk slijtage, vragen CD's van dit type ongemerkt en ongevraagd je CD leeskop ten dans... Wat weer extra vermogen van de voeding kost en de voeding aan het zweten brengt... Of in het geval van apparaten zoals de CD751 de voeding tot wanhoop drijft...

Al met al lijkt het erop dat e.a. de weg vrij moet maken voor SACD, zodat zelfs niet audiofielen een groot verschil gaan horen...

Is het dan allemaal slecht: nee, gerenomeerde studio's zoals bijvoorbeeld Abbey Road, produceren nog steeds kwaliteitswerk...


   
BeantwoordenCiteren
(@roland79)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 129
 

@ Movieman:
digital clipping 12 dB naar beneden mixen helpt niet. Bit overflow blijft bit overflow... Het enige waar het bij kan helpen is oversturing van de ingangstrap van je pre-amp tegengaan of pre-amp clipping tgv bass treble regelingen.

Het enige dat je met software zou kunnen reconstrueren (ten koste van de signal to noise ratio) is als het alleen een compressor geweest is. Als je weet wat de steilheid van de compressor curves was, kun je de tegenovergestelde bewerking uitvoeren.

Bij een compressor limiter het compressor deel eruit halen zorgt ervoor dat je een harde limiter krijgt, wat minder mooi schijnt te klinken.


   
BeantwoordenCiteren
(@roland79)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 129
 

@m0vieman wrote:

Klopt, het is al jaren bekend dat merken als Sony, onder druk van sales-managers en sommige artiesten (Ja, ja ook zij!), de opnamen digitaal oversturen om "harder" te zijn dan de rest om zo meer op te vallen t.o.v. andere artiesten en zo de verkoop te stimuleren.
Gelukkig voor veel van die artiesten merk je er op goedkopere installaties niet veel van, maar op iets beter afspeel materiaal gaat het gelijk fout.

De compressor-limiter wordt altijd wel gebruikt, maar zoals e.a. vanaf vlak voor de start van het nieuwe millenium gedaan wordt is het idd jammer...

Een beter gebruik van dat soort schakelingen is bijvoorbeeld om diepte (bewust twee lagen) in de muziek te maken...


   
BeantwoordenCiteren
(@roland79)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 129
 

Voor eenvoudige (goedkope & compacte) digitale eindtrappen is compressor limiter bewerkte muziek overigens ook beter... πŸ˜€

Misschien zijn die dingen inmiddels doorgedrongen tot de geluids en remix / remaster studio's van de muziek industrie en klinkt het het tijdens het bewerken gecomprimeerd ook aanzienlijk beter.

(Ik had me al afgevraagd waarom een buis nodig is en zelfs zou bijdragen aan de geluidskwaliteit in de voorversterker van een mini-set met een digitale eindversterker... Een buis is in feite een natuurlijke compressor limiter als je hem tot over de grenzen van z'n lineaire gebied jaagt. Alleen heet het dan niet compressor limiter maar soft clipping...)


   
BeantwoordenCiteren
(@roland79)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 129
 

Ben nog steeds opzoek naar de IMAX remix van Here comes the sun van George Harrison uit de film Everest...

Bij de DVD versie van Everest zal het dynamisch bereik wel veel meer gecomprimeerd zijn. Iemand hier die daar toevallig meer van weet?

Helaas heb ik geen 35mm projector + IMAX audio systeem** om e.a. via een mengpaneel te mixen naar een stereo-set πŸ™

**) Ik neem aan dat de term IMAX hier wel bekend is maar voor wie dat niet weet IMAX is een grootbeeld film formaat met speciale bioscoop zalen die niet alleen het blikveld opvullen, maar naast het focus point van je ogen ook 95% van wat je hersenen onbewust meekrijgen in de zaal projecteren.
Om de 35 mm film industrie een beetje te dissen hebben ze er genoegen mee genomen dat ze hun multitrack audio informatie moesten proppen op een gewone 35mm film-strip. (In de tijd dat e.a. uitgevonden werd, zat de audio van een gewone bioscoop nog op een strookje van een paar milimeter aan de rand van de 35mm film.)
De 35mm film heeft een paar minuten voorsprong op de grootbeeldfilm, in de tusssentijd wordt de audio digitaal opgeslagen op harddisks.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Ik heb nog wat leuke CD's om de DSS-en VEEEEEEEEEEEEEEEET open te draaien... πŸ˜€

ZZ Top - Greatest Hits.

Frankie Goes To Hollywood - Welcome To The Pleasuredome.

Ongelooflijk wat die speakers produceren als je echt goede CD's hebt...

Zo dat was-ie weer. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

ja en dan de lange versie van Frankie, gaaf hoor!


   
BeantwoordenCiteren
(@piet2401)
Estimable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 192
 

Hier nog een paar audiofiele waar ik graag naar luister:
De Dijk, de blauwe schuit.
Hatfield's End, Concerto de Stonehedge (echte aanrader)
Michael Manring, Towards the center of the night.
Joe Satriani, Joe Satriani.
Thom Rotella Band, Thom Rotella Band.
Eric Clapton, unplugged.
Dire Straits, Borthers in arms.
Natuurlijk wat lekker electronisch van JM Jarre en Allan Parsons.
Van die laatste nu alle oudjes geremastered en wat extra rarereties
Op zijn tijd ook nog een Mike Oldfield, wow wat hebben we het goed...... 8)
Helaas ook veel zooi, sommige Enya's heel erg grrrrrr, nog wel leuk voor wat achtergrond herrie maar niet om eens lekker naar te gaan zitten luisteren.
Piet


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 4 / 6
Deel: