Meldingen
Alles wissen

2x12" woofers + AD12100/m8 + AD0160/T4 in tractrix hoor

18 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,367 Bekeken
(@arjank)
Active Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 17
Topic starter  

Ik heb effe de Rms(mechanische weerstand) uitgerekend van de woofers.

Rms = 2*pi*Fs*Mms/Qms

AD12100/W8 zonder modificatie 4,1 kg/s
AD12100/W8 met luchtdoorlatende stofkap 1,85 kg/s
AD12200/W8 2,3 kg/s

Die oude AD12100/W8 met luchtdoorlatende stofkap heeft voor een 12" woofer een behoorlijk lage Rms, waarschijnlijk ook dankzij de papieren spreekspoeldrager.
De ongemodificeerde AD12100/W8 heeft een hoge Rms. Deze woofer heeft een kleine stofkap dus een klein luchtcompartiment wat hij iedere keer moet indrukken, misschien dat dit de oorzaak is van de hoge Rms. Maar we zullen zien of dit klopt als ik ook bij deze woofer de stofkap vervang door een luchtdoorlatend exemplaar. Misschien kom ik er wel achter dat deze speaker geen papieren spraakspoeldrager heeft, zou best kunnen. Je ziet in de metingen trouwens ook dat de Re met 0,2 ohm afwijkt, misschien is de spreekspoel een keer vervangen, who knows.

De AD12200/W8 heeft ondanks de alu spreekspoeldrager ook een redelijk lage Rms voor een 12" woofer, deze heeft standaard al een luchtdoorlatende stofkap.


   
BeantwoordenCiteren
(@arjank)
Active Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 17
Topic starter  

Mystery solved.
Het is inderdaad de stofkap die zorgt voor de lage Qms (dus hoge mechanische weerstand).
Zie onderstaande metingen en oordeel zelf, de Qms is meer dan verdubbeld
De metingen heb ik achtereenvolgens gedaan om andere invloeden uit te sluiten.
De Fs is iets lager dan gisteren, dit kan komen doordat ik de rubberen ophanging behandeld heb met siliconen.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Goed bezig , wordt een mooi verslag zo !

Als je nogeens foto's hebt van het eindresultaat kunnen we er onderhand een leuke een "freaks pagina" van maken.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 2
Deel: