532 Artikel uit de ...
 
Meldingen
Alles wissen

532 Artikel uit de elektuur van 1973

7 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
693 Bekeken
 CC
(@_cc_)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 73
Topic starter  

klik... vier pagina's over de introductie van de 532. Pagina 5 geeft een wat dieper op de technische achtergrond ingaande verhandeling over het mfb principe.

Als ik het goed begrijp is alles dat mfb doet het compenseren van de afname van de stralingsweerstand bij lagere frequenties, qua opzet dus indentiek aan de ideeen achter de vario vent en de compound box.

[%sig%]

Bericht bewerkt (04-01-2004 15:31)


   
Citeren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

Niet helemaal,
Om de afval van een lsp in een kleinere kast te compenseren
heeft philips de karakteristiek van de versterker aangepast op de verminderde afstraling van energie (er een soort loudness ingebouwd).

Om de zaak toch nog een beetje in de hand te houden
is er ook een regellus ingebouwd om de uitslag van de woofers te regelen. Hiervoor zit de MFB sensor ingebouwd.

De truuk is echter dat de compensatie electronica (het filter dat het laag ophaalt) in de regellus is opgenomen.

[%sig%]

Bericht bewerkt (13-01-2004 08:36)


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Hmm ik heb hier al meer lieden waargenomen die over 532 riepen.

Inmiddels wat getest: mijn passieve 9434's (9638 zit nog in de koker) tegn 2 541's: resultaat= "waar zijn de middentonen?"

Klinkt heel leuk op popmuziek maar een piano is nauwelijks hoorbaar.

Toen de 532 eens in stelling gebracht, en nu ben ik toch wel verbaasd.
Op een of andere manier zijn de passieve 9434 (met platte speakers en ribbontweeter) wel erg goed, maar klink een 532 "muzikaler"
Je bent meer betrokken, en ik vind stemmen natuurlijker klinken. De units uit de 9434 zijn prima, maar het is geen gesloten systeem. Dat geeft een hoop nep-laag.
Dus voorlopig is de 532 winnaar. 544 heb ik beluisterd maar vind ik niet mooi, midden is neusachtig en hoog schiet tekort. Ik ga een 544 "modden" met een AD5060Sq8 ipv de 0210 en een Ad 0160
Een zien wie er dan uit de bus komt.

En dat is er nog de 9638 maar die moet ik eerst repareren. Ik ben bang dat het tegenvalt, de kast lijkt me gewoon niet echt optimaal. Dus daar zou een zware multiplex kast helpen.

En dan nog de superbox maar da's nog iets voor in de kerstvakantie. 😉
(12" mfb + de platte middentoner+ bandtweeter in een 60L kast 😉 )

Bestaan er betaalbare kastjes die digitaal omzetten in dolby 5.1 oid. met alleen line uit (zonder eindtrap)??


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Dat een tweeweg het verliest van een drieweg als het om midden gaat, is logisch en dat geldt voor ALLE boxen, actief of passief, 30 jaar of 30 minuten oud.

Ik ben verliefd op de 532 juist om dat sprankelende midden, ik vind de dome mid in de 544, 567 en verderen ook een zware tegenvaller. We hebben hier Martijn rondlopen met zijn door opa zelfgebouwde 544/532 combinaties, hij weet als geenander hoe een échte middentoner in de 544 klinkt....

Groeten!

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Vreemd want de 541 meet in het midden (elektrisch) niet slecht. Akoestisch weet ik niet, maar op het gehoor mis ik de piano 😉

De middentoners ga ik ook in de 544 zetten, als het goed is krijg ik er een paar nieuwe binnen morgen.
Verder kun ja aan de 544 nog wat rommelen met de hogetoner, en dat is het de vraag of ze gelijk als de 532 gaan klinken, als ik het schema bekijk zou dat best eens kunnen.

De 544 origineel lijkt ook iets midden te missen, en een deel accentueert ie teveel.

Enfin.. het blift subjectief, maar het is voor een luidsprekerbouwer erg moeilijk om én het midden/ middenhoog zuiver en natuurgetrouw én vervormingsvrij weer te geven.
Ik dacht vroeger altijd dat ik vooral op hoge ne lage tonen moest letten, maar het is vooral het midden (en middenhoog) wat het "klankbeeld" bepaald.
Uiteraard is mooi laag en hoog meegenomen. Maar dat bepaalt in mindere mate de luisterervaring is mijn idee.


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Ik zou de frequentiekarakteristiek van een 532 en een 544 op dit moment wel eens willen meten en naast elkaar willen leggen. Uiteraard is er ook nog de fasedraaiing die de plaatsing van de verschillende bronnen bepaalt, ook dit is naar mijn idee in de 532 beter dan in de 544.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@galactix)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 190
 

Ik geef Thomas gelijk wat de middentoners betreft, ik heb een paar setjes met midden-domes gehoord en vind het tegenvallen vergeleken met die uit de 532.

Over de 541... Luister daar eens een tijdje naar en dan naar een 532/544. Zapper heeft gelijk: middentonen doen erg veel.

Groeten Martijn

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
Deel: