541 in nog kleinere...
 
Meldingen
Alles wissen

541 in nog kleinere kast

43 Berichten
8 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,763 Bekeken
(@galactix)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 190
Topic starter  

Inderdaad, gebruiken van coaxkabels levert geen vervormingen op. Ben nu bezig met het ontwerpen, uitreken en tekenen van een kastontwerp. Hoop volgende week te kunnen beginnen het is in elk geval een gewaagd project.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Stoer. Ik heb inmiddels twee AD5060/w woofertjes gescoord, eens kijken wat die kunnen....

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@tismarnix)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 423
 

Kan jullie ook helpen aan twee woofertjes 40500W4 (diameter 10cm) 30Watt. Komen wel uit een TV, dus met extra compensatiemagneet.

Marnix


   
BeantwoordenCiteren
(@galactix)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 190
Topic starter  

Nou mensen het hout is gezaagd, na alle berekeningen en afleidingen is het er eindelijk van gekomen πŸ™‚

Zelf ga ik voor een zo klein mogelijk ontwerp a la 'monitor model', en dan de versterkers los van de speakers, verbonden met coax. Een collega van me gaat voor het zuil model, met dus per zuil een 541 verwerkt. Binnenkort foto's πŸ˜€

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@ernst)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 660
 

zuilmodel... ben ik ook mee bezig!!
of een 541 of een 585 verwerkt in een zuil.. ben benieuwd..

Ernst


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Hoi Martijn,

Ik ben benieuwd hoe je de behuizing berekend hebt? Hebje thiele/small parameters? En hoe heb je rekening gehouden met de invloed van MFB?

Groeten!

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@galactix)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 190
Topic starter  

Thomas,

Eigenlijk heb ik geen metingen en berekeningen van hoog niveau gedaan. Die mensen bij philips hebben destijds vast bepaald dat de kast van de 541 optimaal was. Ik heb het volume zo goed mogelijk bepaald, 5,4 liter inclusief magneet en dempingsmateriaal. Dit volume heb ik in een andere vorm gebracht (geen evenwijdige vlakken dus geen staande golven)

Jammer genoeg heb ik zelf niet de achtergrond om allerlei luidspreker parameters en mfb en wat nog meer in mijn berekeningen op te nemen, want ik zou heel graag een of twee mfb subwoofers bouwen met bijvoorbeeld Eminence Kilomax units er in met zelfgebouwde amps en mfb elementen, maar dat is vooralsnog wat te hoog gegrepen.

Maar ik denk dat MFB zich dan echt gaat bewijzen, bijvoorbeeld bij de Kilomax 18".. ze moeten in 212 - 354 liter bassreflex behuizingen, dus de helft daarvan voor een gesloten systeem, en dan nog minder voor een MFB systeem. En opeens heb je een monsterlijke subwoofer van 80 liter, die geluid van een dusdanige kwaliteit produceert dat de buurman met zijn JBL doos jankend terug naar de winkel loopt...

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@galactix)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 190
Topic starter  

Weer even een update op mijn 541 project.


Een van mijn 'speakers' een week geleden


Het project van mijn collega, die gaat voor de zuil variant. Hij kon al
eerder testen dan ik en het resultaat viel ons zeker niet tegen. Jammer genoeg hebben we getest met een sony minisysteempje wat toch niet het geluid levert dat we gewend zijn van onze eigen aparatuur πŸ˜‰


Na ettelijke kilometers schuren en plamuren dan eindelijk, de grondverf. Daarna weer verder schuren en plamuren, maar ze zijn nu dan ook nagenoeg spiegelend.

Binnenkort hopen we de zwarte hoogglans aan te brengen, voor de piano-lak-look finish. En dan met fel rode frontjes πŸ˜€

[%sig%]

Bericht bewerkt (31-08-2004 19:18)


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Dat ziet er bijzonder veelbelovend uit! Een zeer eigentijds design en een schitterende afwerking! Toch handig, zo'n bovenfrees πŸ™‚
Worden die zuilen ook MFB? Of gewoon passief aangestuurd? Ik vind jouw kleintjes echt erg erg leuk hoor! Ben zeer benieuwd wat ze gaan presteren ten opzichte van de 541 πŸ™‚

Groeten en veel knutselplezier!

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

Hallo Heren,

Die zuil noem ik geen kleiner kastje...?

Zover ik het verhaal van Piet begrijp maakt het eigenlijk niet uit
hoe groot de kast is (of hoe klein) je compenseert het verschil electronisch.
De inhoud van de kast bepaalt de kantel frequentie in het onderste frequentie bereik.
Door de kast kleiner te maken schuift de laagste frequentie die de box (de combinatie van luidspreker en kast) kan weergeven naar boven.
Als je dit electronisch compenseert blijft de output van de box gelijk.
Dit wordt gedaan met een filtertje dat het laag net zoveel versterkt als de
kast het verzwakt.
Echter om de laagste frequenties weer te geven moet de luidspreker grote
uitslagen maken. (Om een bepaalt geluidsnivo te genereren moet de versnelling van de conus constant zijn. Dit betekent dat de uitslag van de conus 4 x zo groot wordt bij iedere halvering van de frequentie.)
Het wordt dan moeilijk om de vervorming laag te houden.
Vandaar de sensor. Dat het daarmee aardig lukt de luidspreker in bedwang te houden bewijst de 541.

Maak je de kast groter of kleiner, dan moet je eigenlijk ook het kantelpunt van het filter aanpassen.

[%sig%]

Bericht bewerkt (03-09-2004 10:25)


   
BeantwoordenCiteren
(@galactix)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 190
Topic starter  

Bedankt Cuno, dat is interessant om te weten! Qua volume zijn beide kast ontwerpen uitgegaan van het volume van de 541, die zuil heeft ook 541 ingewanden. En 20kg aan MDF πŸ˜€

Inmiddels zit er een laag zwarte verf op, ze worden steeds mooier πŸ˜€

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@kenny)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 5
 

Onder tussen word natuurlijk een "logboek" bijgehouden en ook andere foto's gemaakt deze zijn al te bezichtigen op http://kenny-x.student.utwente.nl/mfb.php en hier zal ik in ieder geval mijn bevindingen op weergeven, martijn gaat neem ik aan zijn eigen site opzetten al hoewel ik hem er nog niet overgehoort heb. eerste laag hoogglas zit er nu ook op en het resultaat word steeds mooier


   
BeantwoordenCiteren
(@galactix)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 190
Topic starter  

Hey kenny ziet er goed uit. Ik zal mijn zijde van het verhaal ook wel een keer uitwerken πŸ™‚

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 3 / 3
Deel: