Meldingen
Alles wissen

541 vloerstaand.

32 Berichten
10 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,919 Bekeken
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

voor verhaaltje, zie beneden.

victorstar.


   
Citeren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
 

Op zich leuk ontwerp, maar je bedoeling is een zo ondiep mogelijke speakerkast zo te zin aan de inbouw van de woofer?

Zou de kast niet extra resonanties krijgen door het vele contact met de speaker zelf (achterkant korf/magneet), dat ga je denk ik afkitten met een mm speling tussen magneet en achterwand zeker? (trillingen absorberen en lekker luchtdicht afdichten).

Ik ken de woofer niet maar het zo te zien eentje zonder ventilatierooster in de magneet anders wordt hij te warm (net als bij de visaton-woofers die hebben daar een koelrooster in het midden van de magneet zitten).

Leuk ontwerp, als je het lekker dik mdf pakt, lijkt het me wel een leuk ding worden om te zien en te horen.

Succes, we zien de fot's wel, ben benieuwd!


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

na de "boekenkast" versie van de 541 V*, ga ik na de vakantie experimenteren aan een vloerstaande uitvoering van dit model.

de vorm wordt weer in hoofdzaak bepaald door de afmetingen van de basluidsprekerkast, de ruimte voor de versterker en de plaats van de hoge tonen speaker (s). = +/- 90 cm. boven de vloer.

om een zo hoog mogelijke WAF te verkrijgen, wil ik de totale box in de derde dementie zo dun (ondiep) mogelijk maken. ik plaats van een kast, wil ik alleen een soort scherm zien.

met deze ondiepe kast, kan ik ook lekker experimenteren met de afstraalkarakteristiek. moderne kasten zijn smal en diep. ze hebben weleenswaar afgeronde of afgeschuinde kanten, maar de voor en zijkanten zijn meestal knalhard.

voor de opbouw van de kast, denk ik aan de volgende materialen.
een paar stevige staanders, die de hele zaak zijn stevigheid moeten geven. het basgedeelte opbouwen uit een combinatie van 10mm. mdf beplakt met 10mm. zachtboard. ik heb al in diverse artikelen gelezen, dat dit vergelijkbaar is met de 10mm. mdf en de antidreunplaten, die ik in de vorige box gebruikt heb.

aan de achterkant van het scherm, kan het zachtboard aan de binnenkant zitten. bij de voor en zijkanten komt het aan de buitenkant van de box, om de kantenreflexies zoveel mogelijk te ninimaliseren. zachtboard heeft de eigenschap dat het stabiel genoeg is om mee te construeren en zacht genoeg om te absorberen.

ronde kanten kunnen makkelijk geschuurd worden en na het zwart maken van het scherm, kan er een soort sok van luidsprekerdoek over getrokken worden.

het bovenste gedeelte in het scherm wordt gebruikt voor de tweeters.

het probleem van de 541 blijft de aankoppeling van hoge en lage tonenspeakers. ik wil dit verhelpen door het toepassen van twee gelijke tweeters. philips heeft tweeters in 4,8, en 16 ohm, dus daar is van alles mogelijk.

een voorwaarde is wel, dat de domes zo dicht mogelijk bij elkaar moeten zitten. hier zal wel iets gezaagd moeten worden.

ik heb nog helemaal niet aan de warmte van de magneten gedacht. ik heb ook geen idee, hoe heet die kunnen worden. in ieder geval wil ik de magneet wel star met de kast verbinden. ( zie ook boekenkastmodel )

victorstar.


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

toen ik gisteravond, latex in een bakje van iets meer dan 5 liter stond te verdunnen, dacht ik, waarom gebruik ik deze mooie bak, met afgeschuinde zijkanten, niet als basis voor mijn baskast.

10 mm. antidreunplaten tegen de binnenkant, 30 mm. beton aan de buitenkant en klaar is victorstar.

waarom een zeer platte kast maken, die in verhouding met de inhoud, een enorme hoeveelheid buitenwand heeft en die met diverse kunstgrepen stijf gemaakt moet worden, als het ook makkelijk kan.

en hoe ziet dat er dan uit.

zo, bijvoorbeeld:

victorstar.


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

na, met een aantal plastic verfemmers en afwasteiltjes in de weer te zijn geweest, heb ik toch maar besloten om zelf een binnen en buitenbekisting voor de 541 V* 2007 te bouwen.

de ronde, kartonnen binnenvorm wordt door een aantal V-vormige "liggers" ondersteund. de betonspecie wordt d.m.v. schroeven aan de houten voorkant verankerd, daar waar de beton niet los mag krimpen. voor de "stort" wordt nog een bewapening van gaas aangebracht.

de rubber tegels, tegen het voorschot zijn al aangebracht. de bevestiging voor de magneet nog niet.

bovendien heb ik 2 tweeters ad 11601/t4 kunnen bemachtigen, die op papier voor een veel betere aankoppeling aan de basspeaker kunnen zorgen. dit vereist wel een aanpassing in het scheidingsfilter, maar dat is van later zorg.

victorstar.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Leuk! Ik heb op een van de vorige meetings weleens gemodde 541's gezien.
Misschien dat de eigenaar daarvan zich nog eens kan melden in dit topic.

Die had toen ook een website met foto's hoe eht gemaakt was en zo.


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

voor,

en na,

de "stort"

victorstar.


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

het heeft nogal een tijdje geduurd, voordat de beton zodanig uitgehard was, dat ik verder kon gaan met de afwerking. gelukkig is de bekisting van spaanplaat niet vervormd door het vocht. ik heb de schotjes, voor de stort, een paar keer ingesmeerd met restjes blanke lak.

de versterkers zitten op z'n plaats. de bekleding met zachtboard kan beginnen.

het geheel begint nu ook een beetje vorm te krijgen. ik twijfel nog, of ik de hoge tonen luidspreker. los als een blokje op de kast zet ( kindervingertjes- de poes en andere motorisch gestoorde huisgenoten ), of dat ik hem in de kast opneem.

mischien kunnen de dames van de luidsprekerbouwers hier iets over zeggen.

victorstar.


   
BeantwoordenCiteren
(@bad-santa)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 294
 

het ziet er goed uit, hou het forum op de hoogte.


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

nu de beton is uitgehard, hebben de basboxen een eigenresonantie gekregen, vergelijkbaar met die van een stoeprand.

de luidsprekers, de versterkers en de bedrading zijn aangebracht.

het gedeelte rond de teruggezette tweeter ziet er nu een beetje "smerig" uit, maar ik heb mijn best gedaan om dat zachtboard gedeelte zo absorberend mogelijk te houden.

achter de gele kit, gaat de bedrading schuil.

nu ga ik kijken, waar ik het uitgangssignaal uit de versterker moet plukken om,

a. een aangepast scheidingsfilter voor de 4 ohm tweeter te maken.
b. ik wil dat kleine, snel overstuurde, trafo-spoeltje, voor de
basluidspreker, vervangen door een lekkere, dikke luchtspoel.
de weerstand en de waarde blijven gelijk.
kan ik hier moeilijkheden verwachten ?

en dan kan het grote luisteren beginnen.

victorstar.


   
BeantwoordenCiteren
(@labfreak)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 551
 

@victorstar wrote:

nu de beton is uitgehard, hebben de basboxen een eigenresonantie gekregen, vergelijkbaar met die van een stoeprand.

de luidsprekers, de versterkers en de bedrading zijn aangebracht.

het gedeelte rond de teruggezette tweeter ziet er nu een beetje "smerig" uit, maar ik heb mijn best gedaan om dat zachtboard gedeelte zo absorberend mogelijk te houden.

achter de gele kit, gaat de bedrading schuil.

nu ga ik kijken, waar ik het uitgangssignaal uit de versterker moet plukken om,

a. een aangepast scheidingsfilter voor de 4 ohm tweeter te maken.
b. ik wil dat kleine, snel overstuurde, trafo-spoeltje, voor de
basluidspreker, vervangen door een lekkere, dikke luchtspoel.
de weerstand en de waarde blijven gelijk.
kan ik hier moeilijkheden verwachten ?

en dan kan het grote luisteren beginnen.

victorstar.

Stoer hoor, ga zo door!


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

natuurlijk kon ik het niet laten, toen ik gisteravond nog snel een scheidingsfiltertje 2000hz. 12db. 4 ohm butterworth in elkaar had gezet, om even te luisteren naar de allereerste tonen van de 541 2007 v*.

ik ben tevreden gaan slapen. πŸ˜€

vandaag heb ik twee cd's uit de kast gehaald, waar iedere luidspreker een wegtrekker van krijgt.

a. milva. een duits zingende italiaanse. berucht om haar scherpe s- klanken.
b. andreas scholl. een countertenor waarmee je glas kan graveren.

de ad 11601 t/4 kan het allemaal aan. geen scherpte en met veel detail. weg moeilijke overgang van woofer naar tweeter. de allerhoogste tonen heb ik nog niet kunnen beoordelen. in dat gebied ben ik al te "doof" geworden. dat is niet erg, want ( voor privegebruik ) heb ik nog een elektrostatische tweeter van 94db.w liggen, die het boven de 8000hz. heel goed doet.

ter vergelijking heb ik er een paartje mission 761 naastgezet. toch niet de minste met een 17cm. woofer.

als voorversterker voor beide de F 3610. de eindversterker F 4610 voor de 761.

het geluidsbeeld lijkt heel veel op elkaar. de breedte zowel de diepte. het geluid komt volledig los van de speakers.

de bas gaat veel lager dan die van de 761 en blijft strak. net als bij de 541 2006 V* dacht ik eerst. ik heb een draadje verkeerd aangesloten. maar hij is er. droger en strakker dan in de originele behuizing.

ik ga nog wel proberen om de elementen van het scheidingsfilter een klikje te wijzigen, voordat ik de boxen ga bekleden met grijs horrengaas.

victorstar.

ps. het konijn kon net niet op tijd in beeld springen.


   
BeantwoordenCiteren
(@labfreak)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 551
 

@victorstar wrote:

ik ga nog wel proberen om de elementen van het scheidingsfilter een klikje te wijzigen, voordat ik de boxen ga bekleden met grijs horrengaas.

victorstar.

ps. het konijn kon net niet op tijd in beeld springen.

HAHAHAHAHAHAHAAHHAHAHAHAHAH HORRENGAAS man in motorfietsland zouden ze dat een streetfighter noemen, lekker mat zwart, nihilistich, beton, gaas en GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN
8) 8) 8)
Wel uitkijken voor overstekende konijnen
πŸ˜› πŸ˜› πŸ˜›
Zo dat is er weer uit. Mooi gemaakt. Knap hoor.


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

takes.

twee van die vieze, zwarte betonplanken in mijn gelikt desing-woonkamertje ?

ik zal er eens over nadenken....................

πŸ’‘

πŸ˜€ πŸ˜€ πŸ˜€

victorstar.


   
BeantwoordenCiteren
(@labfreak)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 551
 

@victorstar wrote:

takes.

twee van die vieze, zwarte betonplanken in mijn gelikt desing-woonkamertje ?

ik zal er eens over nadenken....................

πŸ’‘

victorstar.

Je kunt erom lachen, het was een grap, maar vrienden van mij op de eilanden nieuwbouw bij het centraal station, hebben zo'n weet niet hoevel "duizend"meter appartement, beton, wel mooi, en een betonnenvloer gewoon zwart geverfd, verder mooie spullen erin. Zou helemaal niet slecht staan zulkeindustriele speakers!!!!!!!! ❗ ❗ ❗ ❗


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 3
Deel: