Meldingen
Alles wissen

541 vloerstaand.

32 Berichten
10 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,895 Bekeken
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

takes, we zitten helemaal op de zelfde golflengte. ๐Ÿ˜‰

type streetfigter zou ik ook wel willen.

voordelen: je kan geen plant op de box zetten.
zeer konijn en kind-onvriendelijk ๐Ÿ˜ฏ

nadeel: de vrouw des huizes trekt dit niet ๐Ÿ˜†

victorstar.


   
BeantwoordenCiteren
(@labfreak)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 551
 

@victorstar wrote:

takes, we zitten helemaal op de zelfde golflengte. ๐Ÿ˜‰

type streetfigter zou ik ook wel willen.

voordelen: je kan geen plant op de box zetten.
zeer konijn en kind-onvriendelijk ๐Ÿ˜ฏ

nadeel: de vrouw des huizes trekt dit niet ๐Ÿ˜†

victorstar.

IK vind die dingen echt top ๐Ÿ˜› ๐Ÿ˜›


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

de boxen zijn bekleed met aluminium horrengaas.

voor de mensen, die dit ook willen doen. NIET aan beginnen. kunststof horrengaas ziet er bijna hetzelfde uit, maar laat zich VEEL makkelijker spannen.

dit kan zo'n digitaal cameraatje dan weer niet fotograferen.

victorstar.


   
BeantwoordenCiteren
(@laurens)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 210
 

mooooi ๐Ÿ™‚


   
BeantwoordenCiteren
(@a-g-w-wijers)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 440
 

Potverdorie...... dat ziet er mooi uit, Victorstar!!! Goed bezig.... zou zeggen, zet de bouwhandleiding maar online!

Met vriendelijke groet,

Ton Wijers


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

knappe speakers zijn 't geworden, heel apart! 8)


   
BeantwoordenCiteren
(@labfreak)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 551
 

@victorstar wrote:

de boxen zijn bekleed met aluminium horrengaas.

voor de mensen, die dit ook willen doen. NIET aan beginnen. kunststof horrengaas ziet er bijna hetzelfde uit, maar laat zich VEEL makkelijker spannen.

dit kan zo'n digitaal cameraatje dan weer niet fotograferen.

victorstar.

Vond dat streetfighter gedoe eigenlijk echt wel geinig, maar dit:
Jemus de pemus ๐Ÿ™„ ๐Ÿ™„ ๐Ÿ™„ 8)


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Wat weegt zo'n boxje nou? Een set 541 die neem je op je dooie gemak mee trap op trap af, Alto in alto uit.. maar dit?

Wel mooi trouwens, en ik verbaas me over de verdiepte ligging van de tweeter. Die horen toch vlak met de voorkant? โ“


   
BeantwoordenCiteren
(@bad-santa)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 294
 

Ziet er echt gelikt uit, klasse!!


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

@victorstar wrote:

de boxen zijn bekleed met aluminium horrengaas.
Voor de mensen, die dit ook willen doen. NIET aan beginnen. kunststof horrengaas ziet er bijna hetzelfde uit, maar laat zich VEEL makkelijker spannen.

Ik denk wel dat aluminium gaas voordelen heeft mbt aantrekken van vuil.

De 541 is naar mijn idee de leukste box voor dit soort expirimenten overigens. Mooi geworden ! ๐Ÿ˜›


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

KLAAR ( dat wil weer zeggen, voorlopig dan ๐Ÿ˜€ )
boxen zijn bij mij pas klaar, wanneer ze van me los gescheurd worden.

de ad 11601/t4 voldoet in deze combinatie prima. hij is natuurlijk wel een paar jaar later ontwikkeld dan de oorspronkelijk tweeter voor de 541.

na eindeloze kleine wisselingen in het scheidingsfilter, ben ik terecht gekomen op de volgende waarden. 0.47 mh voor de spoel en 10 ยตf voor de condensator. zonder spanningsdeler of correctienetwerkjes.

zapper schreef : wat weegt zo'n boxje nou ? alto in, alto uit.
ik ben ermee op de weegschaal gaan staan. 18,5 kg per stuk.
blij dat IK ingebouwde luidsprekers in mijn autootje heb. ๐Ÿ˜‰

de tweeter is een beetje terug geplaatst, om de looptijdverschillen van de speakers te reduceren. dit naar voor en naar achteren schuiven heb ik al vaker gedaan. op het gehoor en met berekeningen. er zal best verschil zijn, maar ik hoor het niet.

ik heb het nu gedaan, omdat ik dan makkelijk met tweeters kan experimenteren, ook als de boxen al afgewerkt zijn.

victorstar.


   
BeantwoordenCiteren
(@esgigt)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 20
 

Dat ziet er gaaf uit ! ๐Ÿ˜ฎ

Constructief gezien vind ik erg opmerkelijk dat je betongebruikt hebt. Uiteindelijk is beton een erg acoustisch dood materiaal en het lijkt mij dat de laagweergave daardoor verbeterd wordt.

Ook de achterwaards geplaatste tweeter bewijst oog voor detail.

Als ik deze speakers zelf zou moeten bouwen, zou ik er de voorkeur aan geven om de tweeters in mirror-image a-symetrisch in de boxen te plaatsen en indien mogelijk iets dichter bij de woofer. Dit in verband met diffractie en richtkarakteristiek.

Maar man, wat heb jij een pracht stuk werk neergezet! Petje af!

Wanneer kunnen we ze horen?


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

esgigt, ik ben het helemaal met je eens, dat de tweeter wel wat dichter bij de woofer had kunnen zitten. het probleem bij dit ontwerp is, dat tussen deze twee luidsprekers de baskast zit. 3 cm. beton + 2x6 mm " bekisting"

bovendien wilde ik de woofer niet strak tegen de kastwand zetten ( ongelijke belasting konus achterkant ) en de tweeter niet tegen het mdf schot, waar de woofer in zit, i.v.m. het doorgeven van trillingen.

gelukkig ligt de overnamefrequentie relatief laag, waardoor de problemen tot een minimum beperkt blijven. het is in ieder geval een aandachtspunt, wanneer ik met de 532 aan de slag ga. ๐Ÿ˜‰

het a-symetrisch plaatsen van de tweeter is bij dit ontwerp geen enkel probleem. zachtboardschotje waar de tweeter in zit eruit en een nieuwe met een gat op een andere plaats erin.

ik wil ze wel meenemen, wanneer de mfb-bende weer in klaaswaal bij elkaar komt. ze passen net in mijn smartje. misschien sluit ik ze dan onderweg wel even op mijn radio aan. ๐Ÿ˜†

victorstar.


   
BeantwoordenCiteren
(@esgigt)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 20
 

@victorstar wrote:

esgigt, ik ben het helemaal met je eens, dat de tweeter wel wat dichter bij de woofer had kunnen zitten. het probleem bij dit ontwerp is, dat tussen deze twee luidsprekers de baskast zit. 3 cm. beton + 2x6 mm " bekisting"

bovendien wilde ik de woofer niet strak tegen de kastwand zetten ( ongelijke belasting konus achterkant ) en de tweeter niet tegen het mdf schot, waar de woofer in zit, i.v.m. het doorgeven van trillingen.

De bekende tegenstrijdige ontwerpeisen....

@victorstar wrote:

gelukkig ligt de overnamefrequentie relatief laag, waardoor de problemen tot een minimum beperkt blijven. het is in ieder geval een aandachtspunt, wanneer ik met de 532 aan de slag ga. ๐Ÿ˜‰

het a-symetrisch plaatsen van de tweeter is bij dit ontwerp geen enkel probleem. zachtboardschotje waar de tweeter in zit eruit en een nieuwe met een gat op een andere plaats erin.

ik wil ze wel meenemen, wanneer de mfb-bende weer in klaaswaal bij elkaar komt. ze passen net in mijn smartje. misschien sluit ik ze dan onderweg wel even op mijn radio aan. ๐Ÿ˜†

victorstar.

Je wordt dan wel de enige nederlander met MFB in de auto, maar pas wel op voor kromtrekkende accuplaten. Ik ken een verhaal over een Susuki Baleno met een HEEEELE grote versterker....

Ik bedacht me nog een variant: MFB als dipool luidspreker. Het nadeel is dat bas afhankelijk is van klankbord. Er is ook een achterwaards stralende tweeter (en eventueel midrange) nodig.
De voordelen zijn wel groot : Basspeaker heeft maximale snelheid, minimale compressie door ontbreken klankkast.

Dit kan bovendien gebouwd worden met jouw ontwerp in het achterhoofd.


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

esgigt, jaaaaaaaaa dipoolstralers.

van dittum bedoel je :

maar dat is weer een ander verhaal.

ik heb ook geen idee of mfb te combineren is met een open kast. in ieder geval wordt de kast zo groot, dat mfb overbodig is. ?????

ik heb ze nog eens aan alle kanten bekeken, maar ik kan niets van phillips aan deze luidsprekers vinden. daarom heb ik ze ook niet op het forum gezet.

of het moeten de schroefjes met phillips kruiskop zijn. ๐Ÿ˜†

victorstar.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 3
Deel: