FB1000 / LS95 filte...
 
Meldingen
Alles wissen

FB1000 / LS95 filter aanpassingen

6 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
660 Bekeken
(@rsq8p)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 305
Topic starter  

Ik ben met een medeforummer (als hij/zij zich bekend wil maken, reageer dan aub op de ze post πŸ˜€ ) wat aan het nadenken over het FB1000/LS95 filter. Vooral de woofer en midwoofer sectie roept nogal wat vragen op.
Hierbij eerst eens het filter uit het service manual:


   
Citeren
(@rsq8p)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 305
Topic starter  

Woofer 1 loopt tot aan 100Hz (als ik het service manual mag geloven).
(Mid)Woofer 2 loopt vanaf 100Hz tot aan 2200Hz.
Voor Woofer 2 wordt de 100Hz cross bewerkstelligd door een 2de orde electrisch bestaande uit de 100Β΅F en 5,6mH; de 2200Hz cross wordt bewerkstelligd door een 3de orde electrisch bestaande uit 2,7mH; 0,33mH en 2x8,2Β΅F=16,4Β΅F.

Mij ontgaat waarom niet gekozen is voor het afvlakken van de Fs (resonantiefrequentie in ingebouwde toestand) van woofer 1 & 2, aangezien deze slechts een octaaf onder de crossoverfrequentie van 100Hz ligt. Het resultaat is dat de woofers niet luisteren naar de electrische filters. De midwoofer zal juist onder de 100Hz veel meer output genereren door het ontbreken van een LCR-kring op de resonatiefrequentie in ingebouwde toestand. Idem voor de woofer. Je krijgt dan een dik, wollig, niets met een gesloten kast te maken hebbend laag. Iets wat ik dus al van meerderen heb vernomen over deze speakers (ja, ook mijn Marantzman πŸ˜‰ ).

Het had mijns inziens ook veel meer voor de hand gelegen om een een soort van Baffle Step correctie uit te voeren met de twee woofers: eentje lopend tot aan het punt waar de bafflestep gaat werken en de andere tot aan 2200Hz. Je hebt dan meteen het voordeel van een compensatie (lees: verhoging geluidsdruk) van de 4pi afstraling van de woofer beneden give-or-take 200Hz.

Kortom, ik zou graag eens een setje onderhanden nemen πŸ‘Ώ πŸ˜€


   
BeantwoordenCiteren
(@rsq8p)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 305
Topic starter  

PS
Woofer 1 wordt door 8,2mH; 3x100Β΅F=300Β΅F en 6,8+8,2mH=15mH 3de orde electrisch gefilterd op 100Hz. Als ik hierbij aanneem dat de twee spoelen in serie samen dienen om de tweede spoel in het derde orde electrische deel te vormen (in de praktijk doen ze dat sowieso).


   
BeantwoordenCiteren
(@eddie)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 37
 

Bij simulatie van de mid-woofer sectie kom ik in de verste verte niet op een kantelpunt bij 2200Hz. Of vergis ik mij nou?
Ook is de 2,7mH m.i. te groot i.c.m. de inwendige inductie van 0,5mH van de mid-woofer AD80220. De resonantiefreq. van een AD80220 (mid)woofer is overigens 70Hz, van de WO0808 PL001 (low)woofer is deze 60Hz. Beide in ingebouwde toestand.

De mid-woofer produceert echter geen signaal onder 100Hz.
De cross-over op 125Hz werkt goed voor beide woofers.
Het (heel) laag is overigens wel OK met een goede versterker erop.


   
BeantwoordenCiteren
(@rsq8p)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 305
Topic starter  

Hoi Eddie,

Maar zo een crossover op 100Hz kan niet werken zonder een LCR op de Fs!!
Je krijgt dan een soort bassboost effect, waardoor er beneden de Fs een enorme versterking aan ongecontroleerd laag ontstaat.

Gr,
Ramon


   
BeantwoordenCiteren
(@rsq8p)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 305
Topic starter  

Eddie,
Kun jij mij anders eens de waarden mailen die jij in je FB1000 hebt zitten?
Zodat ik kan zien of het service manual klopt?

Gr,
Ramon


   
BeantwoordenCiteren
Deel: