Voor Joop: DIY FB10...
 
Meldingen
Alles wissen

Voor Joop: DIY FB1000 variant

34 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,013 Bekeken
(@rsq8p)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 305
Topic starter  

Hoi Joop,
Heb de kast al in proefopstelling.
Nu nog het filter gaan onywerpen.



   
Citeren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
 

kijk, hier word ik nu vrolijk van. πŸ˜€

V*


   
BeantwoordenCiteren
(@rsq8p)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 305
Topic starter  

Zo ben ff bezig geweest met de eerste riedel filtermetingen.
Dit waren impedantiemetingen met de volgende drie doelstellingen:
1. voor de woofer en de midwoofer een correctie van oplopende impedantie met de frequentie. Afvlakken levert een unit op die beter luistert naar wat straks de crossover componenten hem opdragen.
2. het afvlakken van de Fs van zowel de woofer als de midwoofer in ingebouwde toestand. Dit is erg belangrijk voor een systeem zoals ik dat voor ogen heb. De midwoofer in zijn gesloten 10 liter kast had een Fs van 77,3 Hz. Hiervoor heb je een LCR nodig die parallell aan de midwoofer staat.
Voor de woofer idem dito: dat betrof een Fs van 53Hz. Wonder boven wonder had ik nog de respectievelijk benodigde 10mH en 15mH liggen, alsmede een 400Β΅F en een 560Β΅F!!!!! Voor de resultaten zie onderstaande grafieken.
3. Ik wilde toch eens zien waarom die RSQ8P in het hoog meer output geeft (en voor mijn oren dus iets te veel). Als je de grafiek uitvergroot dan zie je dat vanaf 9kHz de impedantie van de RSQ8P gaat oplopen! Ik heb dit gecorrigeerd met een RC netwerkje parallell. Waarden: 5,6 Ohm en 0,409Β΅F. Zie het vlakke verloop hieronder.

Het gezwoeg op de RC en LCR kringen levert een enorm lineair fasegedrag op alsmede een nagenoeg vlakke impedantiecurve van 2,5 Ohm. Ik ben erg tevreden. Morgen maar eens beginnen aan wat crossover werk. Maar het uitgangspunt is een liniaalstrakke impedantiecurve, waardoor de units goed naar de crossovercomponenten gaan luisteren.
Gr.,
Ramon

RSQ8P RC netwerk:

Audax HM170C0 netwerkjes:

Focal 8V516 zonder netwerkjes:

Focal 8V516 met netwerkjes:

Totale systeem:


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

Dat ziet er professioneel uit hoor! Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat πŸ˜€


   
BeantwoordenCiteren
(@rsq8p)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 305
Topic starter  

Zo, de eerste curve is er. De impedanties zijn zo vlak dat een berekening van de benodigde componentwaarden voor de crossover punten slechts marginaal verschilde van wat de praktijk nodig had!!!

Het is nu een 3-weg geworden: de RT8P gaat niet meedoen. De truuk met die hele kleine impedantiecorrectie voor de RSQ8P levert nu een liniaalstrakke curve tot boven de 20kHz op. Zo zie je maar weer. De totale curve is aflopend (mijn smaak). De dip beneden de 100Hz is meettechnisch irrelevant (meetruimte problematiek). Huidig filter is best ingewikkeld geworden. Naast de reeds hierboven besproken RC en LCR netwerkjes om de impedantie vlak te krijgen, heb ik voor de lowpass van de woofer (@140Hz) een derde orde filter gebruikt; de midwoofer heeft een highpass(@140Hz) eerste orde electrisch. Dit levert nl. met de natuurlijke rolloff van 12dB/octaaf een somfilter van de derde orde op. Woofer en midwoofer tevens in fase aangesloten. De RSQ8P is ingezet op 2200Hz en 3de orde electrisch (gelijk het FB1000 filter). De midwoofer is hieraan aangekoppeld met een vierde orde electrisch. De sommatie op het crossoverpunt is ook hier erg goed gelukt. Grappige is dat ik, doordat de software zeer nauwkeurig de impedantie @2200Hz aangeeft, de vierde orde berekende waarden niet hoefde aan te passen!
Al met al een erg pittig filter, maar de klank is (vanuit 1 speaker) als zeer homogeen. Deze week maar eens de andere bouwen. Heb wel de middentoner en de rsq8p aardig moeten afzwakken gezien het toch wat lagere rendement van de woofer (90dB op papier) maar toch 3dB onder de mid en 5dB onder de RSQ8P in de praktijk. Misschien als ik nog de hand op twee focals kan leggen, ga ik voor 2x woofer. Ik houd jullie op de hoogte.

PS wat erg koel was om te ervaren was dat een meting zonder filter van de midwoofer twee dramatische resonanties opleverde @3883 en @5300 Hz. Deze verdwenen als sneeuw voor de zon (ze zijn er nog wel, alleen op -40dB onder nominaal niveau) door de toepassing van de vierde orde filtering. Tevens heb ik de midwoofer behuizing wat naar achteren verplaats en dientengevolgde de hierop staande rsq8p ook nog tov van de midwoofer kast naar achteren verplaatst. De impulsrespons is nu bij tijdgelijk. Dit zie je ook in de watervalplot dat alle units nu op 1,5ms zijn afgevallen naar -70dB.
Gr,
Ramon


   
BeantwoordenCiteren
(@lostinmusic)
Trusted Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 78
 

Ziet er goed uit Ramon! Ik kijk er naar uit om na mijn vakantie het verslag te lezen met je vorderingen πŸ™‚


   
BeantwoordenCiteren
(@rsq8p)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 305
Topic starter  

Thanks Etienne,

Vandaag of morgen heb ik speaker nummer twee up and running, en kan ik boven (huiskamer) gaan proefdraaien.

Gr,
Ramon


   
BeantwoordenCiteren
(@rsq8p)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 305
Topic starter  

Het filter in provisorische toestand. Toch best fijn als je een aantal speakers hebt ontdaan van hun filters voordat ze de kliko in zijn gegaan: heb je nog wat spare parts om mee te knutselen. Tweede wordt vanavond gemaakt en ik hoop morgen te gaan luisteren.
Keep you posted.
PS dit is nog zonder bijgeschakelde RT8P, omdat zoals reeds vermeld de curve van de rsq8p na de impedantiecorrectie nu geheel vlak is.


   
BeantwoordenCiteren
(@rsq8p)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 305
Topic starter  

Zo, twee setjes verhuisd naar boven (3de etage πŸ˜‰ ).
Even kort aangesloten, maar zoiets heb ik nog nooit gehoord. De RT8P zit er nog voor spek en bonen. Ga morgen wel even aansluiten om te bezien of het nog mooier wordt, maar dat betwijfel ik. De felheid die in mijn oren de rsq8p kenmerkte is nu weg (door de imp-correctie). Het stereobeeld is fenomenaal en het laag is te bizar. Kom maar op Joop met je fb1000!


   
BeantwoordenCiteren
(@rsq8p)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 305
Topic starter  

Zo een eerste luisterindruk. Samen met de golden ears (wars van discotheekbezoek in haar wilde jaren πŸ˜‰ ) van mijn vrouw eens wat straffende muziek opgezet. LOTR soundtracks en het Requiem van Verdi (200 man/vrouw koor en 120 man/vrouw symphonie orkest).
Laat ik beginnen met de constatering dat de homogeniteit die uit de curve spreekt ook 1-op-1 in de luisterruimte te horen is. De dip in de curve op 90 Hz wordt erg mooi door de ruimte opgevuld. De imp-correctie op de RSQ8P doet wonderen! Ik zou FB1000/LS-95 gebruikers aanraden om het eens te proberen (kost een paar kwartjes/ik wil er ook wel een paar maken voor jullie; stik toch van de Wima 3300pF).
Het stereobeeld is niet alleen in de breedte erg overtuigend, maar de diepte staffeling is erg indrukwekkend. Rendement is door de impedantie-ingrepen redelijk laag, maar een goede transistorbak maakt er wel muziek van. Mijn Electrocompaniet is gelukkig stabiel tot 0,5 ohm.
Ik heb reeds veel gebouwd en beluisterd. Daarom had ik tot doel gesteld om eens een gesloten systeem te maken. In theorie is het impulsgedrag superieur aan dat van de BR of Bandpass. Ook is de laagafval minder steil, waardoor je ondanks het wat hogere -3dB punt toch nog erg veel laag hoort en voelt. De praktijk laat horen dat een goed lekvrij gesloten systeem ook echt veel beter is dan een BR of Bandpass. Je merkt dit vooral doordat het bereik van 40 - 140 Hz nu ook echt onderdeel van het geluidsbeeld maakt. Het impulsgedrag sluit naadloos aan bij de mid- en hoogsectie. De instrumenten klinken hierdoor nog levensechter. Dit komt omdat er geen discrepantie meer is tussen de grondtonen en de bovenharmonische tonen.
Met dit systeem merk je ook erg goed dat wat ik getracht heb om te bereieken met een tijdrein systeem (cascade plaatsing woofer-, mid- en hoogkast), ook daadwerkelijk werkt: het gevoel van rust is enorm.
Ik ga morgen nog even proberen om de rt8p bij te schakelen volgens het schema van de FB1000/LS95, maar ik ben bang dat dit niet veel verbetering (misschien wel verslechtering) zal brengen.

Keep you posted!

Gr,
Ramon


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

@RSQ8P wrote:

Het stereobeeld is fenomenaal en het laag is te bizar. Kom maar op Joop met je fb1000!

Ha,ha rsq8p die confrontatie wil ik zeker een keer aangaan maar dan moet mijn FB 1000 eerst in topconditie zijn.
Kom jij dan maar op met de focal woofers, ik hou het bij de philips woofers, maar ja daar heb ik ook een philips tik voor πŸ˜† πŸ˜†


   
BeantwoordenCiteren
(@christiaandenhertog)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 266
 

philips vs focal >>>> πŸ˜›


   
BeantwoordenCiteren
(@rsq8p)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 305
Topic starter  

Jep, uitdaging accepted.


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo RSQ8P.

Ramon,toen ik jou begin juni bezig zag met het ontwerp van een hoogwaardige box met isofase midrange en tweeter dacht ik bij mezelf wat jammer nou dat hij die 8 inch woofer zover laat doorlopen[2000Hz], want een woofer is nu eenmaal minder geschikt voor de weergave van de hogere frequenties van dat belangrijke stuk van het midden gebied.

Dat mailde ik je dus, maar jij was het daar niet helemaal mee eens,of beter gezegd helemaal niet en onderbouwde dat met het argument dat veel gerenomeerde merken toch heel goede 2 weg systemen maakten.

Ik dacht toen, oh jee, Ramon heeft mij, met zijn argument van die 2 weg systemen, totaal verkeert begrepen en gaat ook voorbij aan de genoemde akoestische redenen,dus leek het me beter de discussie even te laten betijen. De meningen lagen te ver uit elkaar

Maarrr wat "zien"ik: bij je laatste ontwerp heb je gelukkig toch een 7 inch tussen woofer en isofase midrange gezet.bovendien ben je flink aan de slag gegaan met die impedantie piek. Inderdaad dat gaat wel een beetje ten koste van de efficiency, maar dat is zoals je zegt goed te compenseren met een dikker vermogen.

Ik kan op de foto niet zien wat voor 7 inch je hebt toegepast,maar als ik zo vrij mag zijn, dat moet ook werkelijk een speaker zijn die geschkt is
om het midden gebied weer te geven, m.a.w. geen 7 inch woofer.

Ik blijf je experimenten met interesse op de voet volgen en wellicht kunnen we op een volgende meeting [of eerder]een vergelijking doen met o.a. de FB1000.

Succes en groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@rsq8p)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 305
Topic starter  

Hoi Piet,

Ik ben in de praktijk wat meer naar jouw mening verschoven; dat klopt. Je merkte vooral een snelheidsverschil in het mid t.o.v. de rsq8p. Dit heb ik met andere tweeweg systemen nooit zo ervaren: ik denk dat de rsq8p gewoon enorm veel eisen stelt aan de mid waaraan hij gekoppeld wordt.
Ik heb een Audax HM170C0 17cm mid gekozen. Een 91dB/1watt/1m kevlar midwoofer. De Rms waarde is de beste in de industrie (0,32kg/s). Het rendement van het systeem is niet hoog, maar de impcorrecties en LCR's op de woofer en midwoofer Fs doen wonderen. Ik heb wel gemerkt dat imp-correctie een must is voordat je aan het filter (qua crossoverfreq's) gaat werken. Zelf ben ik geen fan van seriezuigkringen om een breed freqentiecurve verhoging te compenseren (veelvoorkomend in de breedbandwereld): ze knijpen de dynamiek en leiden tot neuzeligheid.
Wat tevens erg leuk is van de losse kasten en het kunnen verschuiven van de rsq8p opbouw, is de tijdcorrigerende werking die erg duidelijk blijkt uit je csd.
HM170 C0 Audax:


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 3
Deel: