Meldingen
Alles wissen

restauratie F 9818

28 Berichten
8 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,853 Bekeken
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
Topic starter  

Ik heb een tijd terug een set 9818 kunnen kopen met verrotte woofer en mid randen. De kast was opnieuw gefineerd met eikenfineer(je moet er van houden)Het fineren was op zich wel netjes gedaan maar het lijkt nergens naar als je van origineel houdt.

De 3 regelaars waren er ook uitgehaald en weggegooid en de frontjes waren er ook niet meer.
Voor de wonderschone losse speakerunits was voor elke speaker apart luidsprekerdoek geplakt(gelijmd op het mooie aluminium 😯 )

Een paar weken terug kreeg ik zin in de restauratie ervan.Dus kasten helemaal leeggehaald en tsja hoe krijg ik dat eikenfineer er nou af??
Eerst geprobeerd om het af te steken, dat werkte gedeeltelijk maar het was zeer vast verlijmd dus maar besloten om de bandschuur machine van pa te gebruiken om te proberen om het eikenfineer er af te schuren πŸ™ ...... wat een werk..... en moest heel goed oppassen dat ik niet te ver zou schuren.Ik ontkwam er niet aan dat ik soms tot het spaanplaat kwam maar het resultaat was zeer bevredigend πŸ˜€ πŸ˜€ πŸ˜€

Toen de regelaars. Ik had toevallig op mp een keer een set filters met regelaars uit de 9416 kunnen kopen. Helaas zijn dit er maar 2 per box en ik moest er eigenlijk een 3e(switch) bij hebben. Heb toen toch maar besloten om het bij 2 te laten.
De originele gaten voor de regelaars weer vrijgemaakt, plaatje hout erin gelijmd voor de montage en toen moest ik ze nog goed aansluiten op het filter........ Ik heb er een tijdje bijgezeten om uit te vogelen waar al die draden aan gemonteerd moesten worden maar met de doc van de 9818( dank Remi)kwam ik er toch uit πŸ˜€

Ik heb de kasten goed glad geschuurd met korrel 400 en ze gebeitst in wenge kleur.
Heb toen het filter met de regelaars geplaatst.De regelaars van de 9416 hebben een andere stand en andere waarden dan de 9818 maar ik heb de nul stand boven gehouden. Achter op de kasten aansluitterminals geplaatst van een fb 820.
Het dempingsmateriaal weer teruggeplaatst en de woofers en mids gerefoamed en teruggeplaatst en toen weer aangesloten.......... πŸ˜€ πŸ˜€ πŸ˜€ Wat zijn dit toch klasse speakers! Ze hebben hetzelfde mid/hoog als de 9819 maar het laag moet het doen met een 10"woofer. De woofers hebben nieuwe randen dus misschien dat het laag nog wat hoorbaar veranderd maar ik vind ze wat strakker dan de 9819 die dan wel weer wat lager gaat.

De frontjes en de plaatjes met de waarden voor de regelaars ga ik binnenkort nog maken maar eerst even genieten van deze heerlijke speakers.

Ik heb de foto's naar Andre gestuurd want ik weet natuurlijk weer eens niet hoe ik zelf foto's moet posten. 😳


   
Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

mooi verhaal Joop, je hebt het nog snel gedaan als ik het zo lees. 8)


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
Topic starter  

ja Remi, is best wel snel gelukt. Dat komt ook omdat ik nu eens een keer elk vrij uurtje gebruikt heb om ze klaar te krijgen want ik was heel erg benieuwd hoe de 9818 zou klinken.


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Joop,

Blijkbaar heb je de zelfde ervaring als ik wat betreft het laag van de 9818. Weliswaar loopt het laag van de 9819 wat verder door, maar op de een of andere manier prefereer ik ook het laag van 9818. Ik denk dat dit te maken heeft met de lichtere en soepelere foam rand van de 10" woofer.

Het grappige daarbij is dat ik dat destijds ook al vond en veel vaker demonstreerde met de 9818 dan met de 9819. Maar begrijp me goed het zijn en blijven nuance verschillen en niet iedereen zal dat ook zo ervaren en prefereren toch het iets diepere laag van de 19.Het zijn beide prima boxen met grote transparantie van met name het belangrijke onder midden gebied [7"met foamrand]. Dat is ook de grote verdienste van dit 4 weg systeem. Veel luister plezier er mee, Joop. Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Op verzoek van Joop hier de foto's:













   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
Topic starter  

Bedankt Piet. Ik ben blij dat ik ze toch weer in bijna originele staat heb kunnen brengen. Toen ik ze kocht dacht ik nog: dat wordt een hele kluif om ze weer origineel te maken vooral omdat de regelaars er niet meer waren.
Ik had de 9818 nog nooit gehoord maar samen met de 9819 zijn dit toch fantastische speakers.
Ik hoop dat Andre de foto's nog gaat posten.


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Hoi Joop,

Check eens hierboven πŸ™‚


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Petje af voor je Joop! heel mooi gedaan, de gerefoamde speakers zien er ook top uit! 8)


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
Topic starter  

Andre , Bedankt!! πŸ˜€ πŸ˜€


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
Topic starter  

Dank Remi! Ik vind ze zelf ook wel mooi gelukt, ziet er iig beter uit als met het eiken fineer. Eigenlijk zou ik er geen frontjes bij hoeven maken want zonder lijkt veel beter πŸ˜€


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Beste Joop,

Het ziet er werkelijk gelikt uit. En wat een werk. Ik sta nog verbaast over de relatief korte tijd, waarin je dit hebt geflikt. Klasse! En wat die ene regelaar betreft: meestal staan die dingen in de midden stand en gebruik je ze nooit. Dus niet druk over maken. Welke foam leverancier heb jij gehad, want er zitten nogal wat verschillen in die foam randen. Deze zien er in elk geval fantastisch uit. Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
Topic starter  

Ja Piet, het was een behoorlijke klus maar ik wilde ze perse af hebben.
Ik heb de randen bij audiofriends vandaan, als je de goede maten opgeeft of het typenummer van de speaker heb je eigenlijk altijd een goed passende rand maar dan moet hij er nog om. Met een beetje geduld en precisie is het goed te doen.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

ik heb mijn randjes inmiddels ook besteld Joop
Goed voorbeeld doet goed volgen πŸ˜›


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
Topic starter  

Mooi Remi, dan zijn jouw 9819's straks weer perfect in orde! πŸ˜€


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
Topic starter  

Nog even wat extra informatie: De vorige eigenaar had dus de regelaars eruit gehaald en moest dus een aanpassing doen op het filter.
Als het goed is moest hij alleen voor de low mid(ging via de switch) een doorverbinding maken op het filter en dat had hij dus ook gedaan. πŸ˜€ Voor de upper mid en tweeter was geen aanpassing nodig.

De verdikking voor de woofer op de baffle heb ik natuurlijk goed verlijmd en gezorgd dat hij weer perfect luchtdicht afsluit, vandaar dat ik het plaatje hout voor de regelaars iets verder door naar voren moest laten lopen om goede luchtdichte aansluiting te kunnen houden met de exta verdikking voor de woofer.

Ik heb gemerkt dat 1 box nog niet luchtdicht is en ik ben erachter dat de tweeter niet goed afsluit. Dat komt weer omdat ik de schroeven niet optimaal vast kon draaien, hij begon dol te draaien.
Ik ga dit natuurlijk oplossen en ik denk dat ik de gaatjes eerst volledig weer ga opvullen en dan opnieuw voorboren.

De plekken waar ik tot het spaanplaat kwam vallen haast niet meer op omdat als je met de kwast met de nerf van het hout meestrijkt dan krijg je op het spaanplaat ook strepen. Dan zie niet meer dat het spaanplaat is. πŸ˜€

Joop


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: