Voor Joop: DIY FB10...
 
Meldingen
Alles wissen

Voor Joop: DIY FB1000 variant

34 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,017 Bekeken
(@rsq8p)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 305
Topic starter  

PS De uitdaging voor een volgende meeting heb ik al opgenomen met Willem (en Joop) 😉

PS2 De betere componenten voor het filter zijn al besteld bij www.capsencoils.com
Ik ga voor foliespoelen in het mid (heb hier zeer fijne ervaringen mee).
De hoogcondensatoren worden samengesteld uit:
ClarityCap SA + Mundorf Silver/Oil.
De hoogweerstand blijft een cement (vind dat beter klinken dan een mox op de rsq8p).
De midweerstand wordt wel mox (parallelschakeling ivm hogere dissipatie).
Laag blijft zoals het is, omdat ik wel naar actief laag wil en dus dat geld beter voor een setje ucd's kan bewaren.


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Beste Ramon,

Heel fijn dat je zo positief en constructief reageert
Zo gezegd, de "geesten"hebben elkaar weer gevonden! 😀
Eigenlijk wist ik dat in juni al, want je hebt zoveel kennis van boxen en van meettechniek, dat ik dacht, vroeg of laat komt hij tot de zelfde conclusie. En dat heb je ook onmiddelijk in daden omgezet bij je latere ontwerp.

Ik vroeg nog even wat voor 7 inch je ging gebruiken. Daar had ik nml. een goede reden voor. Bij mijn afscheid in 1985 kreeg ik van ons nat lab een stel speciaal voor mij gemaakte boxen. Het was de bedoeling dat het een verbeterde versie van de AH9819 zou worden, met isofase tweeter en midrange, 12 inch woofer en een 5 inch tussen midrange.

Je mag een gegeven paard natuurlijk niet in de bek kijken, maar ik kon niet wennen aan de klank van die boxen.

Die 5 inch verpeste een hoop van het luistergenot van de veel betere isofase speakers. Dit in vergelijking met de originele 9819

Misschien moet je ook eens een proefje doen met de 7 inch van de 9819
[papier conus en foam rand en geen woofer eigenschappen].

Bij jouw ontwerp kan dat makkelijk ,met die losse units

Over losse units gesproken, voor de introductie van de compact disk in
1982 had ik een aantal speciale high power boxen gemaakt die ook uit losse units bstonden. [2xhp12inch, 2x 7inch, 4x211sq vertikaal, 4x163t verticaal] E.e.a was bedoeld voor grotere ruimten en klonk verbluffend goed.

Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

Hallo Piet,

Begrijp ik uit jouw verhaal dat jullie in 1985 al een isophase midrange hadden?

Groeten Joop


   
BeantwoordenCiteren
(@rsq8p)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 305
Topic starter  

Never too late to learn, Piet 😉
De Audax die ik gebruik (HM170C0), wordt ook meer als mid gepresenteerd door Audax. Ik heb gemerkt dat die RSQ gewoon erg veel eisen stelt aan de mid. Mijn ervaring is ook dat de toevoeging van de rt8p met de filtervariant (gecrosst op 13kHz) van de FB1000, niet veel oplevert. Je bandbreedte wordt wel aanzienlijk groter en het gehele impulsgedrag van je systeem zou daardoor verbeteren (lang leve de meet en regeltechniek; studie WTB). Maar helaas, in mijn oren doet de rt8p niets positiefs in het geluidsbeeld met de rsq8p: kan het zijn dat een fasedraaiing op 13kHz gewoon niet zo fijn in het gehoor ligt?
Losse kasten zijn erg handig om mee te experimenteren. Het definiteve systeem blijft ook uit losse kasten opgebouwd.
Groet,
Ramon

Maar eerst ga ik weer ff heerlijk luisteren. Kan niet wachten totdat de foliespoelen binnen zijn!!


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Joop,

Leuk weer eens van je te horen. ik heb gezien dat je een stel FB1000 op de kop hebt getikt. Nou dat beloofd wat als we straks gaan vergelijken!

ja Joop, de isofase tweeter is begin 1980 ontwikkeld en de isofase squaker kort daarna. De vóórontwikkeling van beide speakers heeft in het nat lab plaatsgevonden, dit in nauwe samenwerking met de vóórontwikkeling van Dendermonde. De verdere ontwikkeling en productie rijp maken is uiteraard verder door Dendermonde gedaan.

De opdracht tot ontwikkeling van de tweeter kwam van mij, omdat ik die in een aantal boxen wilde gaan toepassen ,hetgeen ook gebeurd is.

Voor de squaker is Marantz de opdrachtgever geweest.[Toen nog Philips. ik weet niet of dat nu nog het geval is, ik denk het niet]

Ik ben nog in het bezit van een proto type van de squaker van het nat lab. Ziet er iets anders uit dan de uiteindelijke productie ,maar is akoestisch verder gelijk.

Op de laatste meeting kreeg ik van Jan Otte ,die wist dat ik maar één exemplaar had ,een squaker cadeau, zodat ik nu over een compleet setje beschik. Daar ga ik beslist iets mee doen!

Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

Ja Piet, dat klopt. Het zijn hele mooie boxen maar de mijne zijn nog niet optimaal maar dat is juist het leuke ervan om ze helemaal weer in optimale staat te brengen 😀
Ik ben ook zeer benieuwd naar de vergelijking.

Toch wel apart een 9819 met isophase hoog en mid, heb je ze nog?

Joop


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Ramon,

Ik behoor zolangzamerhand tot de heel sterken en dat hoop ik nog een tijdje vol te houden 😀 ,maar inderdaad je bent nooit te oud om te leren.

En werkelijk, elke dag leer ik nog dingen bij of kom je tot de conclusie dat sommige dingen toch anders in elkaar zitten dan je dacht.

Ik heb ook zo mijn twijfels of de tweeter in dat geval nog werkelijk iets bijdraagt. Tenslotte loopt de squaker ver genoeg door en bij 13000Hz overnemen betekent toch weer een extra filter.

Die losse units geven een geweldige ontwerp flexibiliteit[o.a.voor fase], alleen de squaker en tweeter[tenminste als je die gaat gebruiken] moeten zo dicht mogelijk bij elkaar worden gehouden en dat wordt bij losse units toch iets moeilijker. Ik zag dat je bij je eerste ontwerp de sq en tw heel mooi geintegreerd had.

Ik blijf het met interesse volgen , temeer daar ik zelf ook nog iets wil doen met isofase. Ten slotte hoeven we het wiel niet twee keer uit te vinden.

Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Joop, ik kom er over en paar dagen op terug. Ga even profiteren van het goede weer, lekker aan zee . Gr Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@rsq8p)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 305
Topic starter  

Hoi Piet,
De rt8p gaat definitief niet gebruikt worden. Ik heb daarvoor een andere bestemming gevonden. Een tweeweg met een 13cm Focal: een echt breedband wondertje. De Focal 5W4211. Wordt een 8 liter bassreflex kastje met een downfiring poort. Crossen op 4kHz met de RT8p.

Gr,
Ramon


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Ramon,

Was een klein weekje weg naar zee,heerlijk. Maar de laatste dag was daar ook geen lolletje, bloed heet, zefs op het strand. 👿

Ja Ramon, ik had er al zo'n "bruin" vermoeden van dat de isofase tweeter in die situatie weinig zou kunnen bijdragen.

Misschien,heel misschien is er nog iets te winnen met een experiment met een lichtere 7 inch [conus plus rand].

Ben reuze benieuwd naar het eind resultaat, want ik wil zelf ook nog iets doen in die richting ,maar dan wel met mfb laag of met mfb sub woofer.

Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@rsq8p)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 305
Topic starter  

Hoi Piet,
Een veel lichtere 17cm midwoofer ben ik nog niet tegengekomen. Zeker niet eentje die geen gebruik maakt van een resonantievrij materiaal (iig slechter dan kevlar) die ook nog zo een lage Rms waarde heeft. De Audax spant toch wel de kroon inzake mechanische verliezen.
De bedoeling is wel dat ik actief laag ga gebruiken: dan kan ik het nog beter aan de ruimte aanpassen.

Vandaag is de dag dat er aan het filter gewerkt gaat worden: er komen betere componenten in.
ClarityCap SA voor het hoog; Janzsen Foliespoelen voor het mid en tevens een setje mox parallel geschakeld (voor hogere belasting) ter vervanging van de serieweerstand voor de mid.

De hoogsectie condensatoren worden samengesteld uit 90% ClarityCap SA, 9% Mundorf Silver/Oil en een Ero KP 1830/2 Bypass.

Gr,
Ramon


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Joop,

Ik had beloofd nog even op dit onderwerp terug te komen.

Het wijzigen van die 5 inch "laag midden" speaker, door bijvoorbeeld een
7 inch, die in de originele 9819 werd gebruikt, betekende in die situatie infeite een totaal nieuw front. Dat was me toch te gortig.

Een vriend van mij die een bepaalde klus voor mij had gedaan, was helemaal weg van die boxen. Nou had hij zelf een stel Kef boxen met van die grote ovalen "mit swingers' met totaal opgevreten foam randen.

Dat kwam dus goed uit. Ik zei neem mee die handel. Hij blij, maar mijn vrouw ook, ondanks dat ze niet in de woonkamer stonden. Waf!!

Één troost ze zijn in goede handen terecht gekomen.

Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Ramon,

Ok duidelijk, Het was ook maar een suggestie.

Als je ze ook nog actief gaat maken[het liefst met mfb natuurlijk] dan zal
Popie Jopie met fb 1000 het toch nog moeilijk gaan krijgen. [ even de zaak lekker opbutsen mag toch wel he Joop?] 😆

Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@rsq8p)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 305
Topic starter  

Hahaha, lekker rellen op voorhand.
Goedzo Piet 😉


   
BeantwoordenCiteren
(@rsq8p)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 305
Topic starter  

Zo, net de filterupgrade gedaan. En nu moeten ze nog inspelen 😉
Ik geloof niet zo in inspelen; ik geloof meer in het inspelen van je hersenen en de 'decodeerstrategie/sofware' die in je cortex zit... Mara wat hiervan ook zij, een verbetering is het zeker. Het mid is zoals verwacht minder 'dun', en het hoog geeft veel meer detail weer en is zelfs nog wat rustiger dan met de standaard mkp-tjes.

Gr,
Ramon

PS Nu nog 2 stuks hypex ds4.0 voor het laag en ik ben set for lif(v)e


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 3
Deel: