Meldingen
Alles wissen

832 electronic - klaar voor de toekomst

9 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
614 Bekeken
(@steve)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 111
Topic starter  

In de Duitstalige MFB folder staat dat de 832 klaar is voor de grote sprong van stereo naar quadrofonie.

De toekomst lacht je tegemoet, want met deze installatie heeft philips alles voorzien qua standaarden die de toekomstige HiFi wereld gaan veranderen...

Toch raar als je zoiets leest niet ?

wie had ooit gedacht toen deze folder uitkwam dat we het vandaag niet met quadrofonie gingen doen maar met 2.1, 5.1, 7.1, MP3 iPods en nog veel meer 'toekomst'

toch blijf ik die 832 een prachtige combiné vinden.


   
Citeren
(@citroentje010)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 198
 

@steve wrote:

In de Duitstalige MFB folder staat dat de 832 klaar is voor de grote sprong van stereo naar quadrofonie.

De toekomst lacht je tegemoet, want met deze installatie heeft philips alles voorzien qua standaarden die de toekomstige HiFi wereld gaan veranderen...

Toch raar als je zoiets leest niet ?

wie had ooit gedacht toen deze folder uitkwam dat we het vandaag niet met quadrofonie gingen doen maar met 2.1, 5.1, 7.1, MP3 iPods en nog veel meer 'toekomst'

toch blijf ik die 832 een prachtige combiné vinden.

Helemaal mee eens! heb 'm zelf ook hier es een beauty net als het merendeel van de Philips HIFI uit die tijd! In de hioskamer staat de volledige Lab set en dat klinkt als een raket.
Zullen we het maar niet over de rest van mijn verzameloing hebben.....LOL


   
BeantwoordenCiteren
(@citroentje010)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 198
 

@citroentje010 wrote:

@steve wrote:

In de Duitstalige MFB folder staat dat de 832 klaar is voor de grote sprong van stereo naar quadrofonie.

De toekomst lacht je tegemoet, want met deze installatie heeft philips alles voorzien qua standaarden die de toekomstige HiFi wereld gaan veranderen...

Toch raar als je zoiets leest niet ?

wie had ooit gedacht toen deze folder uitkwam dat we het vandaag niet met quadrofonie gingen doen maar met 2.1, 5.1, 7.1, MP3 iPods en nog veel meer 'toekomst'

toch blijf ik die 832 een prachtige combiné vinden.

Helemaal mee eens! heb 'm zelf ook hier es een beauty net als het merendeel van de Philips HIFI uit die tijd! In de hioskamer staat de volledige Lab set en dat klinkt als een raket.
Zullen we het maar niet over de rest van mijn verzameloing hebben.....LOL

P.S: een keyboard kan niet tegen vocht 😳


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Beste Steve ,

Gezien de magere kwaliteit en matige kanaal scheiding en ruis [vooral bij sq] geloofde ikzelf maar ook phonogram[software] absoluut niet in de verschillende vier kanalen systemen ,die door meerdere fabriekanten op de markt werden gebracht.

In een markt kun je echter niet achter blijven bij de concurrentie en moet je een antwoord bieden, ook als je het daar niet mee eens bent.

Ik heb toen bedacht een apparaat te ont wikkelen waarbij we in de markt de minste risico zouden lopen.

Dat wil zeggen qua pre amp 4 kanalen maar voor de rest de klant zelf laten beslissen of men alleen voor stereo wil gaan[2 stuks 532] of voor 4 kanalen met 4 stuks 532 en sq decoder. En zo is de 832 geboren

De concurrentie had die mogelijkheid niet en was gedwongen een apparaat te ontwikkelen met 4 [dikke]eindverstekers en daardoor een minder fraaie vormgeving en uiteraard duur.

Een en ander staat dus los van de surround 5.1 of 7.1 waarover we nu kunnen beschikken. Maar vergeet niet dat we toen al in het nat lab bezig waren met digitale techniek en ook mede daardoor quadro niet zagen zitten. Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@laurens)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 210
 

piet, wat bedoel je precies met: 'Gezien de magere kwaliteit en matige kanaal scheiding en ruis [vooral bij sq]'?
de geluidskwaliteit en ruis zijn hetzelfde als bij stereo... de kanaalscheiding was niet geweldig nee, daar ben ik het wel mee eens.
zelf heb ik ook een SQ decoder (een sony, zal vergelijkbaar zijn met de decoder in de 832) en die voegt geen (althans niet hoorbaar) ruis toe aan de weergave.


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Beste Laurens,

Ik heb het niet over de ruis van de decoder zelf, maar over de ruis van de software [sq en schreiber systeem] . cd4 was in dat opzicht wel beter,maar het blijft een moeilijke zaak om uit éen groef vier discrete signalen te halen. Het is niet voor niks dat alle quadro systemen[op plaat] het niet gehaald hebben en snel van de markt verdwenen zijn.
Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@laurens)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 210
 

zou je daar eens wat meer over willen vertellen, ik vind die oude quadro systemen heel interessant!
het is mij namelijk nog nooit opgevallen dat SQ opnamen meer ruis bevatten dan stereo...
voor de geinteresseerden: als je adobe audition hebt, is er op de quadrafonicquad forums een computer SQ encoder en decoder beschikbaar, over de encoder ben ik niet zo te spreken, maar de decoder blijkt zeer goed te werken.


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Beste Laurens,

Ik zie op het forum nogal eens dingen waarvan ik weet dat het destijds anders verlopen is, of dat bepaalde veronderstellingen toch net iets anders liggen. Meestal reageer ik dan niet,want het forum corriggeert zichzelf wel en houdt zichzelf ook daarmede in stand en zo moet het ook zijn.

In de posting van Steve: De reclame boodschap"832 electronic klaar voor de toekomst" leek het me toch goed even wat achtergrond informatie te geven, omdat in de "keuken"daar heel anders over werd gedacht, dan in de reclame ,die overigens per land verschilde.

De Japanse concurrentie dacht met sq en cd4 een nieuwe markt aan te kunnen boren,maar ik zelf als verantwoordelijke productman en met mij de belanrijkste partners in de europese software industrie waren van mening, dat quadro met deze systemen onvoldoende kwaliteit boodt om een werkelijke doorbraak te kunnen bewerkstelligen resp. een nieuwe richting in te kunnen slaan. Zoals je weet is dat pas gebeurd met de cd. en wat daar uit voort gevloeid is.

Nu is het geenszinds mijn bedoeling geweest om afbreuk te doen aan jouw luister plezier met sq of cd4 quadro, maar we moeten natuurlijk wel de feiten onder ogen blijven zien.

Wat mij betreft is een gesprek of discussie over wel of geen ruis dan ook niet zo relevant, de geschiedenis heeft dat ingehaald.

Beste groeten en tot 19 Mei ,Piet


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

Oh, wat kan ik toch genieten van die informatie die piet telkens weer geeft. ik vind dat wij er trots op mogen wezen wat er in het natlab allemaal uitgedacht is!


   
BeantwoordenCiteren
Deel: