Meldingen
Alles wissen

Een kapotte 832, goede 541's, wat nu?!

8 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
560 Bekeken
(@sicco)
New Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Blij dat ik dit forum tegen gekomen ben zeg.
Ik bezit nu ook over twee oude ex-bioscoop Philips 541-boxen. Ik heb er ook een 832 platenspeler-radio bij, supermooi spul. Alleen is de 832 kapot, en wil ik de boxen gebruiken op mijn Sony-versterker. Maar die heeft tulpstekkers en losse-kabelklemmen voor de speakers, geen 5-pools DIN aansluitingen.

Wie kan me vertellen:
-waar ik voor een redelijke prijs een aandrijvingssnaar en een element voor de 832 kan kopen (en liefst ook een kap!), of:
-hoe ik de 541-boxen op mijn Sony kan aansluiten met zo min mogelijk kwaliteitsverlies.

Alvast bedankt, ik kan niet wachten om de boxen weer eens te horen! Ouder dan ik ben, een leven lang gewerkt en nog klinken ze supermooi (voor de snaar van de 832 platenspeler brak).


   
Citeren
(@laurens)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 210
 

aandrijfsnaar is voor kleine prijsjes nog wel te krijgen (mfb webwinkel) maar het originele element is niet meer (althans niet voor lage prijzen) te krijgen.
je kan wel een gewone 412 element gebruiken, maar CD-4 weergave wordt dan onmogelijk (een externe CD-4 decoder is nodig, als je CD-4 wil decoden, net zoals een origineel element en shibata naald). SQ kan dan nog wel goed, en er zit ook een mooie SQ decoder in de 832.
ik zou gewoon je 832 gebruiken als preamplie! is veel mooier, en quadrafonisch!


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Wanneer je de dinplug van je aansluitkabel aan de 832zijde zou losknippen, heb je twee aarde draden (mantel) en twee signaaldraden (kernen) uit het resterende snoer.

De twee kernen op de rode klemmen van je sony zetten (plus) en de aarde (de mantels) op een of twee zwarte aansluitingen (min) van je sony.

Zo kun je je 541's op je sony aansluiten. Zet dan wel de gevoeligheid van de 541 in de laagste stand ( 19 volt of zo )

Als je je bestaande aansluitsnoer niet wilt slopen, kun je een nieuw aansluitsnoer kopen en doorknippen. Je hebt dan waarschijnlijk wel 4 kernen in die nieuwe kabel, twee daarvan zijn links en rechts, de andere twee worden niet gebruikt : effe proberen dus dan.

succes !


   
BeantwoordenCiteren
(@sicco)
New Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Bedankt voor de tips. Ik heb nu een tulp-DIN verloop kabel van de tape-out van de Sony versterker naar de boxen... alleen staat het volume nu vast! Dat is niet zo handig, haha. Dus zal ik inderdaad eens kijken naar die optie van het doorknippen van een kabel zodat ik de speaker-outs van de Sony kan gaan gebruiken.
CD4's beluisteren is niet nodig. Er zit nu een 422 element op de 832, is dat zo'n quadrafoon element? Ik zal eens kijken voor zo'n 412 element+naald, en de snaar er bij bestellen, dan kan ik weer in stijl platen gaan draaien.

Schiet me opeens te binnen, ik kan natuurlijk met mijn nieuwe verloopkabeltje de Sony tape-out verbinden met de tape-in van de 832, en dan de 541 boxen gewoon normaal aansluiten op de 832... dan is het volume wel weer instelbaar, maar moet ik constant twee versterkers aan hebben staan...

Gewoon de 832 maken, dat lijkt me het beste!


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Als je gaat zitten wroeten in je Sony, en het punt tussen de voor- en eind-versterker weet te vinden zou ja daar een aftakking voor mfb kunnen maken.
Dat is de mooiste oplossing, maar niet eenvoudig zonder technische kennis.

Een alternatief is je koptelefoonuitgang van de sony gebruiken om je mfb's aan te sturen. ( maar die koptel pluggen kraken snel )


   
BeantwoordenCiteren
(@citroentje010)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 198
 

@Sicco wrote:

Blij dat ik dit forum tegen gekomen ben zeg.
Ik bezit nu ook over twee oude ex-bioscoop Philips 541-boxen. Ik heb er ook een 832 platenspeler-radio bij, supermooi spul. Alleen is de 832 kapot, en wil ik de boxen gebruiken op mijn Sony-versterker. Maar die heeft tulpstekkers en losse-kabelklemmen voor de speakers, geen 5-pools DIN aansluitingen.

Wie kan me vertellen:
-waar ik voor een redelijke prijs een aandrijvingssnaar en een element voor de 832 kan kopen (en liefst ook een kap!), of:
-hoe ik de 541-boxen op mijn Sony kan aansluiten met zo min mogelijk kwaliteitsverlies.

Alvast bedankt, ik kan niet wachten om de boxen weer eens te horen! Ouder dan ik ben, een leven lang gewerkt en nog klinken ze supermooi (voor de snaar van de 832 platenspeler brak).

hallo,
Aan een aandrijfsnaar voor de RH 832 kan ik je wel helpen ( is dezelfde als de GA 212/312/ de veloopsnoeren heb ik hier ook ergens maar dan moet ik ff zoeken.
Morgen ga ik naar de Neuzelbeurs in Rijswijk en daar kom ik die soeren ook vaan tegen voor bespottelijke bedragen. Ik zal voor je zoeken en dan hoor je het hier van me morgenavond op het forum( eerst ff naar Herman een paar pilsjes brengen voor een klus(je) die hij voor me heeft geklaard.
Maar ik denk dat ik hier ook verloopsnoeren DIN/ cinch heb liggen.
De stofkap..tja dat wordt heeeel moeilijk tenzij je een complete RH 832 koopt ( heb hem hier ook in mijn verzameling) en het opneem element GP422 is NIET te betalen....toen al niet en nu al helemaal niet meer..
een GP412II is ook perfekt maar geen Quadro..zie maar eens echte quadro platen te vinden πŸ˜•

ik laat zo snel mogelijk wat van me horen ok?

groetjes Ruud/Rotterdam


   
BeantwoordenCiteren
(@laurens)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 210
 

een 412 is prima geschikt voor SQ quadro, het systeem gebruikt in de decoder in de 832.
echter niet voor CD-4, maar zo'n decoder zit niet in een 832 (kan er wel extern op worden aangesloten)
speel er dan ook alleen maar SQ platen en niet CD-4 mee af!


   
BeantwoordenCiteren
(@citroentje010)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 198
 

@citroentje010 wrote:

@Sicco wrote:

Blij dat ik dit forum tegen gekomen ben zeg.
Ik bezit nu ook over twee oude ex-bioscoop Philips 541-boxen. Ik heb er ook een 832 platenspeler-radio bij, supermooi spul. Alleen is de 832 kapot, en wil ik de boxen gebruiken op mijn Sony-versterker. Maar die heeft tulpstekkers en losse-kabelklemmen voor de speakers, geen 5-pools DIN aansluitingen.

Wie kan me vertellen:
-waar ik voor een redelijke prijs een aandrijvingssnaar en een element voor de 832 kan kopen (en liefst ook een kap!), of:
-hoe ik de 541-boxen op mijn Sony kan aansluiten met zo min mogelijk kwaliteitsverlies.

Alvast bedankt, ik kan niet wachten om de boxen weer eens te horen! Ouder dan ik ben, een leven lang gewerkt en nog klinken ze supermooi (voor de snaar van de 832 platenspeler brak).

hallo,
Aan een aandrijfsnaar voor de RH 832 kan ik je wel helpen ( is dezelfde als de GA 212/312/ de veloopsnoeren heb ik hier ook ergens maar dan moet ik ff zoeken.
Morgen ga ik naar de Neuzelbeurs in Rijswijk en daar kom ik die soeren ook vaan tegen voor bespottelijke bedragen. Ik zal voor je zoeken en dan hoor je het hier van me morgenavond op het forum( eerst ff naar Herman een paar pilsjes brengen voor een klus(je) die hij voor me heeft geklaard.
Maar ik denk dat ik hier ook verloopsnoeren DIN/ cinch heb liggen.
De stofkap..tja dat wordt heeeel moeilijk tenzij je een complete RH 832 koopt ( heb hem hier ook in mijn verzameling) en het opneem element GP422 is NIET te betalen....toen al niet en nu al helemaal niet meer..
een GP412II is ook perfekt maar geen Quadro..zie maar eens echte quadro platen te vinden πŸ˜•

ik laat zo snel mogelijk wat van me horen ok?

groetjes Ruud/Rotterdam

waarschijnlijk past de stofkap van de GA212 op de 832 : net opgemeten.
met een klein zaagje zaag je de hoekjes er aan de voorzijde uit.Niet origineel maar een eerste start toch?
Aan die stofkap kan ik je wel helpen evenals de snaar( gratis) je betaalt alleen verzendkosten

groetjes/, Ruud/ Rotterdam


   
BeantwoordenCiteren
Deel: