Meldingen
Alles wissen

auromatisch uitschakelen 587, 544, 541 elimineren. Hoe?

12 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
646 Bekeken
(@emiel)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 30
Topic starter  

Hallo mensen!

Kunnen jullie me misschien vertellen hoe ik de automatische schakeling helemaal elimineer? De reden hiervan is dat ik mijn speakers gebruik voor studio-doeleinden, en soms als ik aan het programmeren ben en ik weer even wat moet horen zijn ze alweer uitgeschakeld. Ik heb hier een set 587, 544 en 541 en het liefst wil ik het bij allemaal doen, maar van de 587 vind ik nu even het belangrijkste. Ik weet iets over een condensator waarde verhogen, maar dan wordt het alleen maar verlengd. Ik wil die uitschakeling er helemaal uit hebben dus. Ik hoop dat het een simpele mod is en dat iemand me dat zo kan vertellen.

Dan vraag ik me af, ben ik dan de inschakeling ook kwijt? ivm het 'ploffen' van de versterkers.

En kan je het ook zo maken dat ze na een paar seconden gewoon inschakelen als je ze aanzet, net als bij de meeste versterkers het geval is? (Ik hoop dat iemand dit al eens gedaan heeft en me dit zo kan vertellen..)

Natuurlijk heb ik de zoekfunctie gebruikt, maar dan vind ik alleen mods om die tijd te verlengen enzo..

Groeten!! en alvast bedankt!


   
Citeren
(@emiel)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 30
Topic starter  

Weet dan niemand meer hoe je de automatische uitschakeling van een 587 elimineert?


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Hallo Emiel,

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar ik stel het volgende voor:

Vervang C2236 voor een hogere waarde, 47 uf of zo.
Neem een weerstand van ongeveer 10 kOhm en zet deze tussen:

A= de voedingsspanning 1a (die je op weerstand 3267 vindt, hoogste van de twee aansluitingen)

en
B= De plus van de C2236

Hiermee werkt nog wel je in/uit-schakel-piek onderdrukker als je de netschakelaar zelf gebruikt.

Laat even weten hoe het gaat !


   
BeantwoordenCiteren
(@emiel)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 30
Topic starter  

Ha Herman,

Dankjewel voor je snelle antwoord. Echt veel verstand heb ik er niet van, maar het lijkt me dat dan de condensator nooit leegraakt en dus ook niet uitschakelt. En dan verder alle beveiligingen intact laat? Heb ik het goed zo?

Groeten weer!

Emiel


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

De beveiliging loopt via T6234 en T6235.
R3288 vormt in dit geval de scheiding tussen de werkzaamheid van de modificatie en die van de beveiliging.

Verder loopt de "geleidelijke overloadprotectie" via T6404.

Op deze manier heb je dus zeer weinig gewijzigd tov de beveiliging.


   
BeantwoordenCiteren
(@emiel)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 30
Topic starter  

Deze uitleg is iets te technisch voor me.. maar de beveiligingen blijven intact en dat is van belang,

Verder bedoelde ik met mijn vorige vraag iets anders, namelijk of die weerstand er voor zorgt dat de condensator constant opgeladen wordt door de voedingsspanning, en zo dus niet kan leeglopen en de box uitschakelen. Is dat het idee achter de mod?

Groeten!


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

De condensator loopt inderdaad niet leeg, maar gaat wel "plat" op het moment dat je je netschakelaar indrukt.
Deze sluit hem namelijk a.h.w. kort. (daarom ook die 10 k weerstand ertussen en een niet -al- te hoge capaciteit nemen )


   
BeantwoordenCiteren
(@josbourne)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 40
 

10k x 47uF = 470 seconden inschakelvertraging? Duidelijk doe ik iets fout of niet?:S.. Of moet ik de drempelspanning van de transistor misschien eens bekijken?

Oh pardon.. ik verwarde micro met milli... micro is zes nullen achter de komma toch? Halve seconde inschakelvertraging dus, afgerond? Zou je nog minder van die 'poef' horen als je er een hele seconde van maakt?

Oh en die weerstand, is 1/4 watt voldoende? De stroom is misschien hoger maar wel van korte duur.. Ik ben eigenlijk gewoon te lui om zelf even uit te reken hoeveel Joule per seconde er doorheen gaan wanneer die C oplaadt:p

Als ik het goed begrijp blijft de schakeling achter die condensator intact, omdat juist dat setje transistoren ervoor zorgt dat het relais schakelt, maar wel nΓ‘ de grootste spanningspiek op de voedingselco's?


   
BeantwoordenCiteren
(@stoef)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 21
 

De oplossing πŸ˜‰

http://forum.mfbfreaks.nl/viewtopic.php?t=4168


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Niet echt. Het relais in de 587 wordt ook gebruikt als beveiliging van de units.
Ga je dat blokkeren dan gaan je speakers stuk bij calamiteit, en bovendien krijgen ze een enorme dreun als je de box aan of uit zet.

De 587 heeft op de aan/uit een apart kontakt wat het relais doet afvallen en zo klik en plopgeluiden voorkomt.

Dus geen papiertjes in relais drukken!! πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@stoef)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 21
 

@Zapper wrote:

Niet echt. Het relais in de 587 wordt ook gebruikt als beveiliging van de units.
Ga je dat blokkeren dan gaan je speakers stuk bij calamiteit, en bovendien krijgen ze een enorme dreun als je de box aan of uit zet.

De 587 heeft op de aan/uit een apart kontakt wat het relais doet afvallen en zo klik en plopgeluiden voorkomt.

Dus geen papiertjes in relais drukken!! πŸ˜‰

Ah jammer πŸ™‚

Maar voor een 541 gaat dit wel op, toch?


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

ik heb dit zojuist gemaakt door er bij c2236 10uf bij te zetten , en de 10k weerstand is uitschakelbaar achterop de box , er zit al een gat waar zo een toggle schakelaar inkan . icm het relais wat ik er al op had zitten en zorgt bij 230v uitschakelen dat er geen plop komt ( hetzelfde als de netschakelaar )

ik draai graag s Γ‘vonds zacht muziek en dan is dat steeds uitschakelen vervelend . en desondanks een volledige elcorevisie heeft elke box een eigen drempel daarvoor , en deze serie spaart toch geen stroom met de stbystand tov de 541 en 544 .

mattie


   
BeantwoordenCiteren
Deel: