Meldingen
Alles wissen

Eindversterkers 532, 544 en 567.

11 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
657 Bekeken
(@villyman)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

Ik bezit ondermeer van elk een setje.
"Research" leerde dat de Hertz-range van alledrie reikt van 35 tot 20.000 Hz.
In mijn 544-handleiding staat echter dat deze van 30 tot 20.000 HZ zou gaan. Wie heeft zekerheid?
Wat is het bereik van mijn 567's?
Is de eind van mijn 544 gelijk aan die van mijn 567?
532 is duidelijk anders, maar kan ik een 544-eind op een 532 aansluiten en omgekeerd?
Geeft een 532kast met 544-eind ook een range vanaf 30Hz, of ligt het aan de luidsprekers?


   
Citeren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Als je de " deur" van een 532 en 544/567 onderling wisselt zijn de 544's en 567's gelijk voor zover ik kan nagaan. De 532 is iets anders bedraad, maar als je de draden goed zet zou je de gehele deur kunnen uitwisselen zonder dat er iets stuk gaat.

De specs zijn over het algemeen gebaseerd op het eindresultaat : gemeten met een microfoon. De luidsprekers en kasten zijn dan dus ook van invloed.


   
BeantwoordenCiteren
(@villyman)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

Herman, u schrijft dat de eind anders bedraad is. Bedoeld u dan de fiche naar de box of de eind in het algemeen? De eind van de 532 bevat duidelijk minder componenten dan de 544 en 567.
Kan ik de versterkers dan uitwisselen mits de fiches los te solderen en de kleuren te laten overeenkomen?


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Ik heb het over de stekker die aan het deurtje zit.
Kwa hoe-en-wat raad ik je aan de schema's even te bekijken.


   
BeantwoordenCiteren
(@kootk007)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 43
 

Villyman, wat ben je allemaal aan het doen joh.

Je wil dingen weten en je weet totaal niet waar het over gaat, ga eerst maar eens wat luidspreker en electronica boeken lezen.

Laat die dingen lekker dicht en ga muziek luisteren!!!

Dat gepruts is toch zonde van al dat moois!!!


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Kootk007,

Het valt me op dat je er nogal hobby van schijnt te maken om mensen die iets WILLEN leren, de kop in te drukken. Natuurlijk zal ik direct aannemen dat jij de slimste, beste en intelligentste en meest ervaren technicus bent die op mijn Forum rondloopt, maar ik zou je bij deze zeer dringend willen adviseren om een iets andere houding aan te nemen ten opzichte van medeforummers. We zijn hier allemaal mensen die genieten van datgene dat we hebben, en het graag in ere houden. Het is een oude techniek en iedereen maakt er op zijn eigen manier kennis mee. Wie ze open wil schroeven moet dat vooral doen, en als hij vervolgens wil leren hoe 't spul in elkaar zit, dan is hij bij ons aan het JUISTE adres. Als je je aan dit soort mensen ergert, vrees ik dat je wellicht hier niet thuishoort...

Vr Grt!


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Precies!
3 topics hieronder kreeg ik ook een beetje dat gevoel.

mensen zijn enthousiast geworden over de kwaliteit van deze oude spulletjes en hebben daar plezier mee, en dan blijkt er nog een website met actief forum te bestaan ook!

erg fijn hoor als je dan afgezeken wordt met de vernietigende kritiek van iemand die er wat meer verstand van heeft: een gemiste kans en zwaar jammer.

Fijner is om je wat constructiever op te stellen en als je iets signaleert wat de boel naar de knoppen gaat helpen gewoon waarschuwen en niet achteraf zeggen hoe het allemaal wel had gemoeten.

bovendien zal het lezen van electronica boeken (heeft ie misschien best gedaan) niet veel helpen als je wil uitvinden hoe de pen bezetting van de luidsprekerstekker in de box in elkaar zit: daarvoor moet je juist hier zijn!


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Hmz nouja waarschuwen heb ik in dat topic wel gedaan πŸ˜‰

Maar het kan geen kwaad je eerst ergens in te verdiepen en dan wat te proberen. Ik weet het van vroeger toen ik dacht zelf wel wat aan mijn auto te kunnen prutsen... kostte alleen maar meer geld πŸ˜‰
En je moet er ook lol in hebben natuurlijk. Was wel een overwinning toen ik voor het eerst een compleet werkende pc in mekaar geflansd had. Mijn vrouw vond het minder want die was me 2 weken elke avond kwijt πŸ˜‰

En mocht het eens mis gaan is nog geen man overboord, zolang er niemand aan de spanning komt te hangen πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@kootk007)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 43
 

Hoi,

Wat ik nu jammer vind is dat er dus nu vanuit een negatief standpunt/toon uitgegaan word (hoe weet je eigenlijk dat ik me ergens aan erger? of dat ik de beste ben?).

Bedoelde het alleen goed! (je hebt mijn gezicht en stem er toch niet bij gezien en gehoord)
Misschien dat je er achteraf gezien een bepaalde toon uithaalt, maar ik ben geen schrijver! En daarbij dat is het probleem van diegene die het zo wil lezen.
En Remi, waarschuwen had IK dacht ik wel gedaan en ik hoop voor Villyman vooraf en niet achteraf. (als Villyman geholpen wil worden kan die mij een pm'etje sturen)

Schijnbaar mag je in Nederland de waarheid nog steeds niet zeggen of schrijven.

En daarbij, waar blijven al die tips dan bij Reparatietips, als je het dan hebt over uitleggen en iets leren?
Lees voor de grap de tekst nog maar eens die staat bij ''Reparatietips voor de freak'', staat daar niet gewoon in iets andere bewoording wat ik ook bedoelde?

Ik ben juist een gepassioneerd MFB freak die graag anderen helpt en uitlegd, zoals inderdaad 3 topics hieronder, maar volgens mij zijn er lieden hier die liever hun kennis niet overdragen omdat ze bang zijn dat ze anders een paar centen mislopen valt me vanaf het begin al op.
Anders had bijvoorbeeld allang iemand van een servicepoint een afspraak gemaakt met deze persoon (met de knip dicht) lijkt me.

p.s. dit geld niet voor iedereen, maar diegenen weten het zelf wel.

Dit was nu inderdaad een klein beetje kritiek maar zal ik niet meer doen hoor!! Of heb ik het al voor eens en altijd verpest nu en gaat dit democratisch gebanned worden?

Groetjes,

Niels (met een buitenlandse kijk op Nederland)


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Nou gelukkig maar dat je het niet zo hard bedoelde als menigeen het opgevat heeft!

Ik ben zelf ook nog niet zo heel lang geleden als beginnend freakje hier ook warm ontvangen en dat motiveert!
Daarom is het niet leuk als je met je vragen hier komt en dan zo'n reactie krijgt zoals jij gaf, en dat was waar ik over stuiterde.

Ben met je eens dat de reparatie tips op de site niet lekker van de grond komen tot nu toe.
Ik denk dat met de nieuwe site dit wel ingevuld wordt, want het beeld dat ik erbij heb is dat er best het nodige aan tips, uitleg, foto's, scans, en pdf'jes aangeleverd is.
Heb wel gemerkt dat de servicedocumentatie gegroeid is!

en voor mij hoeft er niemand gebanned te worden hoor πŸ˜‰

Ok?

Remi


   
BeantwoordenCiteren
(@kootk007)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 43
 

Prima zo!

no hard feelings! πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
Deel: