Meldingen
Alles wissen

MFB 541

5 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
555 Bekeken
(@oveka)
New Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Geacht Forum,
Onlangs nieuwe apparatuur aangeschaft Philips LCD-TV, Receiver DFR 9000 (6.1)en home cinema speaker set JBL 200.5 met subwoofer.
Ik ben een leek op speakergebied. Kan ik de 6.1 rear-aansluiting van de DFR 9000 gebruiken om een of twee MFB 541 aan te sluiten om achter in de kamer extra geluid te krijgen? Dat zou byzonder welkom zijn.


   
Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Welkom en ja, dat moet wel lukken

in de gauwigheid zag ik dat de DFR9000 alleen de subwoofer als pre-out heeft, dat betekend dat je de 541's op versterkte uitgangen moet aansluiten.
Achterop de 541's zit een schuifschakelaartje voor de ingangsgevoeligheid dat je dan niet op 1V moet zetten, maar op 7,5 of 19V, afhankelijk van het vermogen van de versterker. even proberen wat het beste gaat.

En dan stel ik me voor dat je in de setup van de DFR9000 de volume's van de kanalen op elkaar afstemt.

Ik heb zelf ook een surround opstelling met uitsluitend MFB's gemaakt; 3x een 544 vΓ³Γ³r en twee 541's achter. de subwoofer is vervallen, dat pakken de 544's makkelijk op.
ben er dik tevreden mee.

succes!


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Er is nog wel een valkuil, namelijk de fase, maar eventueel kun je je front/center omdraaien dan.


   
BeantwoordenCiteren
(@oveka)
New Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Bedankt voor de snelle reactie. Klasse.
Zoals al aangegeven ben ik, hoewel ik 15 jaar bij Philips gewerkt heb een leek op dit gebied. Wat zijn in dit geval de versterkte uitgangen?
Ik heb nu een aansluitpunt--surround achter--vrij. Kan ik evt. de aansluitpunten van de sub gebruiken, of is dit kletspraat.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Nee, de subwoofer pre-out moet je niet op de MFB's aansluiten, die geeft namelijk alleen de effecten in het lage frequentiegebied door (de diepe bas). Lijkt me overigens wel ruig als die dino's van Jurassic Park met 2x300 Watt "langskomen" hehehe. 😈

En zet de MFB's maar op 19V als je de rearspeaker-uitgang aansluit, gezien het vermogen van de DFR9000... ❗

P.S: voor in de auto heb je van die omvormers die een VETTE speakeruitgang omtoveren naar een lijnuit-signaal (cinch). Zijn niet duur en werken prima. Je kunt dan m.a.w. de rearspeaker uitgang aansluiten op de lijningang van de MFB's... Ik heb nog een setje van die dingen liggen. Ik stuur ze je wel op met de post of zo... πŸ’‘

Succes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
Deel: