Meldingen
Alles wissen

MFB 567 vervorming bij lage tonen speaker

16 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,012 Bekeken
(@eugenenl)
Active Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 11
Topic starter  

Beste MFB-liefhebbers,

Ik heb een setje MFB speakers (567) waarvan bij 1 speaker (ook bij lage volumes) vervorming bij de woofer optreedt. Ik heb de versterkers omgehangen en kwam tot de conclusie dat het probleem niet bij de woofer ligt.
Ligt het evt. aan de elco's en waar kan ik het beste zoeken?
Is het zo dat de eindversterker van de "544" identiek is?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.


   
Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

de versterker van de 544 is dezelfde, echter de MFB terugkoppeling is bij de 567 op 82mV ingesteld ipv 125mV vanwege de grotere woofer.

hoe ziet die dikke blauwe elko eruit naast die even dikke met 3 aansluitingen?


   
BeantwoordenCiteren
(@eugenenl)
Active Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 11
Topic starter  

@Remi wrote:

de versterker van de 544 is dezelfde, echter de MFB terugkoppeling is bij de 567 op 82mV ingesteld ipv 125mV vanwege de grotere woofer.

hoe ziet die dikke blauwe elko eruit naast die even dikke met 3 aansluitingen?

Beste Remi,

Bedankt voor je antwoord. Bedoel je de 3 grote rechtopstaande condensatoren (zijn niet even dik)? Daarvan is 1 met 2 aansluitpennen op 3 kabels aangesloten. Zo op het eerste oog zien ze er goed uit. Is het plaatsen van een foto wellicht een optie?


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Als ze er op het oog nog goed uitzien zal het wel loslopen, een enkele keer zijn de elko's lek en ziet het er vreselijk uit.
Die grote Elko met twee aansluitingen staat in serie met de woofer, als die Elko rot zou zijn kan dat een probleem zijn dat je hoort.

Zoiets als dit is not ok :mrgreen:


   
BeantwoordenCiteren
(@eugenenl)
Active Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 11
Topic starter  

Je antwoord klinkt heel plausibel. De elco op mijn speaker ziet er nog goed uit, maar ik ga hem toch vervangen.
Ondanks dat deze speakers het geluid "kleuren" is dit toch mijn geluid. Ik ben blij dat ik ze heb en zal ze als ze in orde zijn veel gebruiken.
Bedankt voor je snelle antwoord en een fijn weekend toegewenst!


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

succes met het omwisselen, maar hou er rekening mee dat dit nog niet de oplossing hoeft te zijn.
Een eindtrap die gaar is kan ook raar doen maar nog steeds werken.

Heb je de ruststroom door de versterker al goed staan?


   
BeantwoordenCiteren
(@eugenenl)
Active Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 11
Topic starter  

@Remi wrote:

succes met het omwisselen, maar hou er rekening mee dat dit nog niet de oplossing hoeft te zijn.
Een eindtrap die gaar is kan ook raar doen maar nog steeds werken.

Heb je de ruststroom door de versterker al goed staan?

Ik realiseer me dat dit niet de oplossing hoeft te zijn. Zo te zien aan de prints hebben de speakers weinig speeluren gehad. Alles ziet er redelijk "gaaf" uit. Ook door het staan zullen de elco's na bijna 40 jaar wel hun beste tijd hebben gehad. Mijn verstand is helaas niet toereikend genoeg om de ruststroom te meten. Opvallend is wel dat de vervorming ook bij hele lage volumes optreedt. Bedankt voor de tip dat het ook aan de eindversterker zou kunnen liggen. Voor mij zijn eventuele opties, de eindtrap vervangen en/of alle elco's reviseren (lees: vervangen). De andere speakerbox klinkt zeer goed.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

misschien heb je hier wat aan om wat meer inzicht te krijgen, ik heb dit eens gemaakt
http://nr3032.nl/tips_&_tricks/Afstellen_MFB544/Afstellen544.htm l"> http://nr3032.nl/tips_&_tricks/Afstellen_MFB544/Afstellen544.html


   
BeantwoordenCiteren
(@eugenenl)
Active Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 11
Topic starter  

@Remi wrote:

misschien heb je hier wat aan om wat meer inzicht te krijgen, ik heb dit eens gemaakt
http://nr3032.nl/tips_&_tricks/Afstellen_MFB544/Afstellen544.htm l"> http://nr3032.nl/tips_&_tricks/Afstellen_MFB544/Afstellen544.html

Bedankt voor je info! Ik ga er eens aandachtig naar kijken.


   
BeantwoordenCiteren
(@eugenenl)
Active Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 11
Topic starter  

Volgens instructie geprobeerd om de ruststroom opnieuw af te regelen. Bij 3 van de eindversterkers van de boxen gaf de multimeter waardes met een geringe afwijking weer. De Box waarvan de lagetonenversterker vervormt gaf geen waarde (o) weer. Klaarblijkelijk wordt er geen ruststroom gegenereerd. Ik heb nog geprobeerd om de aan de afregeling te draaien, maar dat gaf geen succes.

gr. Eugene


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Meet eens of die weerstanden waarover je de spanning tbv de ruststroom moet meten nog wel in orde zijn?
Je zal nu toch de hele eindtrap incl. de kleine stuurtransistoren moeten controleren of dit laten doen


   
BeantwoordenCiteren
(@eugenenl)
Active Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 11
Topic starter  

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb een tijdje met deze speaker gespeeld maar wil hem nu goed in orde hebben. Ik zag dat er in het verleden 2 weerstanden zijn vervangen. Ze geven alle 4 ongeveer 1,5 ohm aan dus ik denk dat het verder zoeken wordt.

MVG Eugene


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

@Remi wrote:

Je zal nu toch de hele eindtrap incl. de kleine stuurtransistoren moeten controleren of dit laten doen

Zo te zien is er inderdaad meer aan de hand: geen ruststroom over deze weerstanden meten betekent bijna vanzelf dat de weerstanden nog goed zijn. Aangenomen dat je zekering nog heel is natuurlijk.
Zo'n defecte weerstand krijgt hier namelijk een zeer grote spanningsval.
Transistoren meten is hier vrij lastig , vooral de eindtransistoren omdat dit darlingtons zijn. Zoals Remi al aangaf : je kunt dit ook laten doen.


   
BeantwoordenCiteren
(@eugenenl)
Active Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 11
Topic starter  

Alle weerstanden zekeringen en condensatoren zijn volgens mij goed. Als het doormeten van transistoren moeilijk is, laat ik dat door een technicus doen. Bedankt voor het meedenken.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Prima,

Je kunt ook terecht in Krimpen, ons centrale servicepunt, voor gratis prijsopgave.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: