Meldingen
Alles wissen

Set passieve lummels(8-serie) verruild voor F9638 + RH541

9 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
566 Bekeken
(@citroentje010)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 198
Topic starter  

Aan mijn lab set staan normaliter de FB820 op voet voor en de FB815 op voet achter.
Dacht het nog verder te verbeteren (....) met een set RH541 achter en een set F9638 voor. Kilnkt prima hoor...aangesloten op de AH 572 maar verd..mijn kamer leent zich niet voor de MFB's πŸ˜• . De 8- serie red het wel puik.... πŸ™
Vanochtend gekocht....maar een illusie armer πŸ‘Ώ gaan de MFB's de verkoop weer in πŸ˜₯ . Verkeren in prima staat en zijn door de vorige eigenaar vorig jaar bij Herman gekocht dus goed!
Weet iemand waar dat verschil in "sound" in ligt en dat , in mijn oren, de MFB's het afleggen tegen die vier passieve lummels?


   
Citeren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Je trekt wel snel conclusies.

Vanochtend gekocht, dus even werk gehad met aansluiten opstellen etc, en nu wil je ze weer weg? Dat is maar een uurtje of 2 luisteren.

En experimenteren met hoogte/plaats kan ook geen kwaad.

De FB820 heeft ook een bandtweeter toch?

En wat is volgens jou het verschil?

Geluid is erg persoonlijk, ik vind het altijd leuk te horen waarom iemand een bepaald geluid mooi of niet mooi vindt.


   
BeantwoordenCiteren
(@leendert)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 285
 

ik vermoed dat het hier om de invloed gaat van de voorversterker op de MFB
dit type VV is niet zo geschikt voor mfb vind ik dan .
Ik heb de mfb aangesloten gehad op de visseoog vv , de 100 set vv ,de 280 , de 380 ,de lab set vv, een grundig vv voor activ luidsprekers en een sony dsp set voor DTS ...en een kraus vv
verschil zou eigenlijk niet zoveel moeten zijn maar kantelpunten en filters maken of breken een " sound"
verder is de afstraling van de 820 vrij "breed" in het midden en laag, de mfb doen het mi daar anders in
Wil je een vette sound dan alles in de hoeken of wat filteren op 200 Hz gebied als je dat vette niet wil


   
BeantwoordenCiteren
(@citroentje010)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 198
Topic starter  

@Zapper wrote:

Je trekt wel snel conclusies.

Vanochtend gekocht, dus even werk gehad met aansluiten opstellen etc, en nu wil je ze weer weg? Dat is maar een uurtje of 2 luisteren.

En experimenteren met hoogte/plaats kan ook geen kwaad.

De FB820 heeft ook een bandtweeter toch?

En wat is volgens jou het verschil?

Geluid is erg persoonlijk, ik vind het altijd leuk te horen waarom iemand een bepaald geluid mooi of niet mooi vindt.

Hoi Zapper,
Het lijkt kort maar aansluiten was zo gebeurt en het zoeken naar de juiste plaats ook daar ik niet groot behuisd ben.

Leendert verdenkt mijn voorversterker AH572 ervan niet geschikt te zijn voor direkte aansturing van MFB's. 😳
Dat zou wel eens kunnen kloppen want als de hele Lab set aanstaat met de 4 FB's is het geluid perfekt! 😯

Ik heb in mijn verzameling nog twee 70- ies stuurversterkers: de RH832 combi( die met 2 stuks 532's prima klinkt!!) en een RH 551 pre- amp om de F9638 op los te laten.

Maar als het dan WEL goed klinkt.....zou ik mijn LAB- set weg moeten doen en dat gebeurt alleen als ik gestrekt mijn huis verlaat.. πŸ˜†


   
BeantwoordenCiteren
(@citroentje010)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 198
Topic starter  

@leendert wrote:

ik vermoed dat het hier om de invloed gaat van de voorversterker op de MFB
dit type VV is niet zo geschikt voor mfb vind ik dan .
Ik heb de mfb aangesloten gehad op de visseoog vv , de 100 set vv ,de 280 , de 380 ,de lab set vv, een grundig vv voor activ luidsprekers en een sony dsp set voor DTS ...en een kraus vv
verschil zou eigenlijk niet zoveel moeten zijn maar kantelpunten en filters maken of breken een " sound"
verder is de afstraling van de 820 vrij "breed" in het midden en laag, de mfb doen het mi daar anders in
Wil je een vette sound dan alles in de hoeken of wat filteren op 200 Hz gebied als je dat vette niet wil

Wel, ik heb zojuist de RH832 aan de F9836 gekoppeld en dat klinkt super ! πŸ˜†
Dus moet het wel aan de AH572 liggen die MFB's niet zo schijnt te pruimen πŸ˜• . Jaaaren geleden had mijn zwager mijn 572 te leen als stuur versterker voor zijn 4 RH544's en die mopperde ook al. Heeft toen zijn RH561 van zolder gehaald en ja hoor...wat een geluid geven die 544's! πŸ˜† Maar blijkbaar is het type voorversterker ook van belang...nooit (meer)bij stilgestaan tot vanochtend... πŸ™„

En nu maar hopen dat ik de aanschafprijs weer terug "verdien" door helaas de F9638's en de RH541(ook niet uit te vlakken, die kleine rakker..kanonne..die kleine geeft ook een prachtig geluid op de RH832) te verkopen. πŸ™
Ze zijn erg netjes en bij Herman in Krimpen in onderhoud geweest en gekocht dus DAT zit absoluut goed met de MFB's gelukkig πŸ˜‰

De FB's staan alle vier weer aan de 578 en wat een geluid...jammer van die F9638's...heb ik jaren van gedroomd ze een keer te hebben..en nu heb ik ze... 😑


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

@citroentje010 wrote:

Verkeren in prima staat en zijn door de vorige eigenaar vorig jaar bij Herman gekocht dus goed!

Ik heb vorige week inderdaad een adv zien staan op marktplaats met deze opmerking, maar ik kan me geen verkoop van F9638 herinneren ...

Kan wel wezen dat ze in Krimpen gerepareerd zijn overigens.

Zowieso verkocht ons servicepunt in Krimpen zelden complete speakers.


   
BeantwoordenCiteren
(@citroentje010)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 198
Topic starter  

@herman wrote:

@citroentje010 wrote:

Verkeren in prima staat en zijn door de vorige eigenaar vorig jaar bij Herman gekocht dus goed!

Ik heb vorige week inderdaad een adv zien staan op marktplaats met deze opmerking, maar ik kan me geen verkoop van F9638 herinneren ...

Kan wel wezen dat ze in Krimpen gerepareerd zijn overigens.

Zowieso verkocht ons servicepunt in Krimpen zelden complete speakers.

Hi Herman, allereerst een heel muzikaal 2008 gewenst!
De verkoper heet Hans Tonkes uit Den Haag. Je hebt ook zijn 541's gerepareerd zei hij .
Heb jij enig idee waarom de F9638 minder klinken dan de 578 met de 820's? Het geluid van de MFB's is voorwaar niet slecht maar de combinatie van 572/578 en de passieve lummels klinkt echt een stuk beter. Net de 9638's op de RH832 gezet en dat klonk wel puik! Zelfs die kleine 541's deden me zeer verbazen qua geluid.

Ik heb voor de 4 met alle snoeren etc. erbij €225,- betaald..is dat te duur geweest?
Voor een stel FB820/821 is dat geen ongewone prijs (incl voeten)

Tussen haakjes, hij kende je wel en ik checkte voor de zekerheid of hij wist waar servicepunt rotterdam lag maar dat wist hij wel te vermelden en dat je zo'n tovenaar was/ bent met printers en dergelijke..wel dat klopt toch...?


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Ik kan me het bezoek van Hans nog wel herinneren.

Kans dat de F9638 zijn doorverkocht voor iemand anders, daar ligt me wel iets van bij.

Over de verschillen in geluid bij jou:
Ik herinner me dat je nogal van de stevige jaren 70 disco houdt, met bijpassende bass ?

Met wat extra bass en zo'n dikke 578 versterker op de passieve boxen krijg je al snel een vet geluid. Dit heb je bij de F9638 veel minder.


   
BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
 

Ik heb hier een setje 585's en die klinken heel goed als ik ze rechtstreeks op een geluidsbron aansluit.

Op mijn Yamaha C2 klonken ze ook heel erg goed. Heb hier eigenlijk niet een versterker staan waar ze slecht op klinken (heb ook nog een AH270 voorversterker van philips maar daar heb ik ze nog niet op kunnen testen).

Maar het kan idd heel erg goed de combinatie van voorversterker + MFB zijn. Ik heb in het verleden een Marantz PM7200 op mijn Infinity Delta 70's aangesloten gehad, klonk werkelijk helemaal nergens naar!! Vervolgens een Yamaha voor en eindversterker gekocht en het was werkelijk een wereld van verschil! Het ligt er ook net aan hoe de versterker met bepaalde tonen omgaat.

Yamaha heeft vaak een wat scherper hoog en hiermee komen hogetonen speakers vaak heel mooi mee naar voren. Bij Philips versterkers is het laag en mid vaak wat dominanter aanwezig (vind ik zelf), en hier klinken mijn speakers ook weer heel anders op.

Ook is de plaatsing heel erg belangrijk bij speakers! ik heb zelfs bij mijn FB821's gehad dat het een wereld van verschil was toen ik ze wat verder bij de muur vandaan plaatste. Een voet of beugel waarmee de speaker omhoog of omlaag kan worden geplaatst maakt vaak ook heel veel verschil

Conclusie:
Probeer eens wat verschillende versterkers en en plaatsingsmogelijkheiden (ook al is het alleen maar om te testen en niet voor vast). Een voorversterker (en eindversterker) zoals ook al gezegt is hier kan een speaker maken of kraken. Probeer ze ook eens rechtstreeks op een geluidbron aan te sluiten en kijken hoe het klinkt (CD Speler, computer etc.)

P.S. De AH270 / AH280 werden in het verleden vaak in combinatie met MFB speakers verkocht, misschien dat die wat beter matchen op de MFB's


   
BeantwoordenCiteren
Deel: