Meldingen
Alles wissen

Versterker versies 22AH567

6 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
556 Bekeken
 Yde
(@yde)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 49
Topic starter  

Hallo,

Ik ben in het bezit van 2 setjes 22AH567
Bij het schoonmaken van 1 van mijn 22AH567 sets kwam ik erachter dat de versterkers verkeerd in de scharnieren hangen. Het betreft de 22AH567/89. Wanneer de MFB's rechtop staan hangen de versterkers als het ware aan hun schroeven en niet in hun scharnieren. Ik weet zeker dat de versterkers bij de kasten horen aangezien de schroeven er nog nooit uit zijn geweest. Bij het loshalen van de versterkers kwam ik ongeveer 30 jaar stof tegen, dus moeten ze wel orgineel bij de kast horen. Het vreemde is dat bij de andere set 567 22AH567/80 de versterkers wel in de scharnieren hangen. Er is nog een verschil, bij de 567/80 zit het extra stopcontact aan de bovenzijde van de versterker met het stroomsnoer erboven. Bij de 567/89 zitten deze aan de onderzijde van de versterker. Alle geschreven tekst is wel leesbaar en staat dus niet op zijn kop, alle twee de typen hebben geen roll off filter maar alleen een ingangsgevoeligheid potmeter.
Nu wil ik wel eens weten of er meer versies zijn, Johannes een collega van mij heeft 567's met een roll off filter.
Het vreemde vind ik nu dat bij mijn 567/89 de versterker niet goed is gemonteerd. Misschien is het wel één van de laatste geproduceerde en waren de juiste grondplaten van de versterkers op, wie weet????
Graag hoor ik of er nog meer versie's zijn.

Yde


   
Citeren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Yde,

Ik ben in het bezit van dezelfde 567's als jouw versie. Er zit geen roll off filter in, en ook hier hangt de achterplaat "onderste boven". Zelf had ik het idee dat het om vergissingen te voorkomen met de 544 achterplaat, maar dat is een gok. Bij het openen van de boxen heb ik ze maar op zn kop gezet zodat de platen"blijven hangen". Misschien vraagje voor onze Piet?

Overigens zijn de 2 platen wel verschillend, met name de grote elco's in de voeding en het laag zijn bij de ene groen, de andere blauw. Verder zijn er ook verschillende eindtorren gebruikt in het laag.

Opmerkelijk is ook dat meteen de led aanspringt bij aanzetten van de speakers, waarbij het relais nog niet is ingeschakeld. Ik moet nog wel een klacht verhelpen in 1 speaker, de bekende fet staat ook bij mij te ruisen, hierdoor schakeld 1 box meteen in.... Het schema op de site kan ik dus maar voor een gedeelte benutten, Ik heb er een schema bijgekregen alleen nog niet ingezien. Zal trachten via een foto dit te kopieeren als uitbreiding voor de site, evenals de achterkanten van de 567's voor vergelijk.

groeten,

André

=====================================================

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@joost)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 79
 

Ik heb een paartje 567/44R. Deze heeft tulpaansluitingen met roll off ilter. Persoonlijk vind ik deze speaker het beste klinken uit de 567 serie. De "befaamde" tweeter 0140 TE8 zit hier in en dat klinkt PERFECT! Toch blijf ik de 544 zeker zo goed (zo niet beter) vinden. Het mooie aan dit paartje 567 is dat ze van een voormalig iemand van de technische dienst van Philips zijn geweest en dat er echt geen krasje opzit. Maar we kunnen toch wel concluderen dat Philips 3 productieversies heeft gehad:
567/00R Tweeter 0160 Middentoner 0210/SQ8 Woofer: allemaal hetzelfde
567/44R Tweeter 0140 TE8 Middentoner 0210/SQ8 Woofer: ,, ,,
567/80R/89R tweeter 0163 Middentoner 0211/SQ8 Woofer: ,, ,,

Dus Thomas, ik heb er wel een beetje verstand van! Ik weet alleen niet of de allerlaatste versies ook tulpaansluitingen hadden. De 00R versies hadden een DIN-aansluiting. Het blijft toch heerlijk om het over deze speakers te hebben!

Groetjes,

Jan


   
BeantwoordenCiteren
(@joost)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 79
 

P.S. Als je de 567 in het hoog niet zo sprankelend vindt klinken als de 544 dan kan ik echt de tweeter 0140 TE8 aanbevelen!

Jan


   
BeantwoordenCiteren
(@laureijs)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 9
 

of anders een Kef T27, die loopt ook lekker ver door.

(of mag dit niet, een niet Philips tweeter in een MFB toepassen??)

groetjes, Erik


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Erik,

Dat is vloeken in de kerk! hahaha.... 🙂
Ach, op zich is er uiteraard niets mis met het verbeteren van MFB's, en een feit is, dat er heus wel genoeg is, wat met niet al te veel geld/moeite beter kan. Maar ja, als echte verzamelaar zou ik persoonlijk zeggen: afblijven en origineel laten!

Groeten,

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
Deel: