Meldingen
Alles wissen

Vragen over Philips AD 12100/MFB 12" Bassluidspreker

4 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
574 Bekeken
(@soundfreak)
New Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 1
Topic starter  

Hallo allemaal. Ik ben nieuw hier.

Ik heb tijdens het opruimen op zolder toevallig een Philips AD 12100/MFB 12" Bassluidspreker gevonden in zeer goede staat. Daar ik toevallig ook op het punt sta een kleine floor-monitorbox voor mijn band te bouwen (hoodzakelijk om mijn zang te kunnen horen bij livemuziek/band) dacht ik deze speaker samen met een hoorn-driver passiv te gaan gebruiken aan een 80Watt versterker.
Ik heb nu volgende vragen en hoop dat iemand mij kan helpen die te beantwoorden.

Vragen:
1. Kan men een MFB- type eigelnlijk wel passiv aansturen? Voor en nadelen?
2. zo, ja welke van de 2 aansluitterminals moet ik gebruiken? (de één heeft rode stickker en de andere een blauwe stikker).
3. Tot hoeveel Hertz kan ik de MFB met het laag aansturen? C.q., vanaf welke freq. hoog scheiden?
4.hoeveel Ohm heeft deze LS en is de impendatie aan beide terminals gelijk?

5. heeft iemand evtl. gegevens over deze LS, zoals frequentiebereik, max. Watt, piek en RMS, geluidsdruk in dB? Datasheet?

PS. mocht nu blijken dat deze LS helemaal niet geschikt ist voor mijn plannen, dan wil ik deze graag verkopen. Wat zou die nog waard zijn?

Hartelijk dank bij voorbaat!!

MVG
Mike


   
Citeren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

het is een gewone laagunit , echter met mfbopnemer en is ook zonder te gebruiken , hoe laag hij kan ligt vaak ook aan de kastbouw , groter is vaak lager . en de belasting is hetzelfde alleen is oversturing nu wel hoorbaar . je moet de rode terminal gebruiken en rood is de "plus " . lag hij overigens met de voorkant naar beneden of op zijn rug ?
want bij het 2e is hij vaak uitgezakt en zal aanlopen . en is het rubber in de rand nog goed ?

volgens het doc ervan is hij 60 watt bij een kast van 80dm3 . en de 60 watt is muziekvermogen . overigens is hij wel 12 ohm en zal niet zo goed klinken met een gewone versterker .

het is wel een gewild type want zit in de mfb545 en is nog wel eens gezocht .


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Matti,

ik denk dat je je vergist want de woofer 12100mfb heeft een impedantie van 4 ohm en kan hij dus in zijn toepassing gewoon gebruiken.

Hallo Soundfreak,

Welkom op ons forum. Wat vraag 3 betreft, er is geen begrenzing in het aanbieden van lage tonen qua frequentie van uit je versterker. De begrenzing van de lage tonen weergave wordt bepaald door de resonantie frequentie van de woofer en de liter inhoud van de kast .
Ik heb begrepen dat je een niet al te grote monitorbox wil gebruiken en dat is voor deze toepassing ook niet strikt noodzakelijk.

Het overname punt van woofer naar de hoorn hangt helemaal af van de resonantie frequentie van de hoorn. In elk geval moet het overname punt hoger dan de resonantie frequentie komen te liggen.

Vraag 4: de impedantie van 4 ohm wordt gemeten over de beide terminals en zal een gelijkstroom weerstand hebben van ongeveer 3.3 ohm.

vraag 5: ik heb die gegevens niet meer, maar deze gegevens zijn bij andere forumleden zeker aanwezig.

Wat geschiktheid betreft, dat zal zeker niet aan de woofer liggen, maar veel eerder bij de eigenschappen van de hoorn. Dat moet je dus eerst weten. (wat is de specificatie) Andere oplossingen zijn natuurlijk ook denkbaar, dat hoef je niet van die hoorn te laten af hangen.

Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

hallo

piet , ik had de inch tekens over het hoofd gezien achter de 12 .
en is het inderdaad een 4 ohmse woofer , zoals elke mfbwoofer dacht ik .

de resonantiefreqentie is 19hz en freqentiegebied is van 30hz tot 700 hz . en de 60 watt bij een kast van 80dm3 . aldus de philips documentatie uit 1987 . en een 98db bij 400hz en 96db bij 250hz zo te zien in de freq diagram ( de woofer zelf is al gemaakt in 1976 dacht ik ) en kwam in de mfb545 ofwel de 2e generatie mfb's .


   
BeantwoordenCiteren
Deel: