Meldingen
Alles wissen

WOOFER 544 VERLOOPT NAAR VERLOOP VAN TIJD!

21 Berichten
10 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,171 Bekeken
 wim
(@wim)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 418
 

[%sig%]

Bericht bewerkt (10-09-2003 17:05)


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Hmm,

Dit is de eerste keer dat ik kritiek lees op de filtering van de 544...?

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@f-thalen)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 183
 

om op de topic terug te komen

het verloopverhaal van de woofers is onzin, ze zijn trouwens onderhoudsvrij, ook het toepassen van vasaline en talk is leuk voor folklore, maar verder......


   
BeantwoordenCiteren
 jan
(@jan)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 220
 

En Cuno heeft gelijk.

De rubber surround heeft alleen als functie "rechthouden van de conus".
De ingesloten lucht heeft veel meer impact op stijfheid van het systeem.
En vergeet ook de spider niet (houdt de spreekspoel op zijn plaats). Die heeft ook enige stijfheid.
Of rubber vergaat weet ik niet. Ik heb thuis kef speakers staan uit de jaren 60 en die doen het nog steeds prima, randen zijn nog mooi soepel.

Dat de 545 harde rubbers heeft klopt. Dat is nog uitgelegd door de meester zelf op de eerste mfb meeting. (andere rubbers sloegen dubbel door de enorme conusuitslagen)

Schuimranden vergaan meestal wel na een aantal jaren (misschien heb je ook duurzaam schuim maar ik ben het nog niet tegengekomen.)
Helaas is Philips die in de jaren 80 ook voor een aantal luidspreker types gaan gebruiken.

Vergeet ook niet dat beweging als gevolg van induwen van de conus niet te vergelijken is met normaal functioneren van de speaker.

Overigens worden eigenschappen van speakers door meer zaken bepaald als je denkt. (bewegende)massa, speekspoel (lengte, diameter, materiaal, impedantie, vorm van draad (fluxdichtheid)), luchtspleet, opbouw en kracht van de magneet en nog veel meer zaken bepalen de eigenschappen van een speaker. Ik kan mij niet voorstellen dat Philips zomaar ineens een andere speaker gaat toepassen. Dat een speaker er anders uit gaat zien bij een nieuwe produktie serie (stofkap 541) betekend niet automatisch dat de eigenschappen ook anders zullen zijn. Dat zou heel dom zijn als je tenminste een produkt wil maken waarvan de specs hetzelfde zijn.

Dat er ergens een ander component de geest gegeven heeft is veel aannemelijker (uitgangscondensator bijvoorbeeld).

Jan Scherps


   
BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

Ik heb in herinnering dat de de meester vertelde dat de rubber rand wel eens de andere kant op wild klappen bij grote uitslag van de conus
Er werd daarom een bredere en iets stuggere op gezet is om te voorkomen dat de rand naar binnen klapt.
Bij een grote uitslag van de conus naar buiten is de luchtdruk in de kast een stuk lager en wordt alles wat bewegen kan naar binnen getrokken!
En dat geeft bijgeluiden die je zeker niet wilt hebben.

Zwart rubber wort gemaakt van latex, koolstof zwavel en nog een hoop.
Die zwavel zit er in om het rubber soepel te maken. Dit verdampt er op den duur uit. UV licht en warmte of kou helpt dit verouderingsproces enorm. Kijk maar eens naar auto banden.
Daar verschijnen naar verloop van tijd ook scheurtjes in.
Als je de de rubber randen uit de zon houdt en inde kamer van gemiddeld 20 graden Celcius zouden ze heel lang mee moeten gaan.

[%sig%]

Bericht bewerkt (05-09-2003 21:27)


   
BeantwoordenCiteren
(@laureijs)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 9
 

Jan:

Volgens mij zijn de randen van Kef speakers van PVC gemaakt, in hoeverre dat verhoud met rubber vraag ik me nu eigenlijk wel af.
Ik heb een setje CS1 gemaakt met speakers uit 1975, randjes van de B110 zien er nog gaaf uit.
Tevens heb ik nog een setje B200 speakers staan die even oud zijn maar ook die randen zien er prima uit.
Rubber droogt uit na verloop van tijd maar zoals Cuno zegt zal dat wel meevallen als je ze niet blootstelt aan UV.
Ik ga eens ff koekeloeren op het interknetter of iemand wat getest heeft met rubber vs PVC randen.

groetjes, Erik

ps. leuke site


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 2
Deel: