Meldingen
Alles wissen

532 bas eruit na "plok"

7 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
528 Bekeken
(@emiel)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 30
Topic starter  

Beste mensen!

Bij een set 532 heb ik net de mids vervangen. bij het aanzetten van muziek (de speakers stonden al aan, maar nog niet ingeschakeld) kwam er uit een speaker een korte, vrij harde "plok" en doet de bas van een 532 niks meer. De netkeuze schakelaar stond nog op 220 volt. op zich niet zo een probleem lijkt me, maar meteen op 240 gezet. Voor het vervangen van de mid deed de bas en het hoog het nog wel. Ook heb ik tijdens de operatie de 2 kapotte lampjes vervangen door nieuwe die het nu gewoon doen.

EDIT: Na schoonmaken en opnieuw proberen: eerst normaal volgens mij (wel heel kort, 1 seconde ofzo) daarna weer een korte harde scherpe plok, alleen toen viel het hoog/mid weg en doet alleen de bas het. precies andersom dus.

Wat is er hier gebeurt en hoe los ik het op? Als iemand een leidraad heeft hoor ik het graag.

Groeten!!

Emiel.


   
Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

dit klinkt een beetje als een probleem met de bedrading waar een slechte (soldeer?) verbinding tussen zit.
wiebel eens een beetje aan de draadjes van de versterkerprint naar de connector?

zekeringhouders ook ok? (soldering, klemkracht), zekeringen zullen er nog wel in zitten denk ik πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@emiel)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 30
Topic starter  

Hey Remi,

bedankt voor je reply, er zat inderdaad een zekeringhouder los. vastgesoldeerd. alleen is het probleem nu niet weg. de bas doet het gewoon, maar net bij het uitproberen deed eerst de bas het alleen, toen 2 seconden hoog en mid, toen geen hoog en mid meer (weer een harde tik). alleen als ik het volume hard zet hoor ik wel bij de pieken van het geluiden tikken over het hoog & mid. zal ondertussen nog de bedrading etc bekijken..

suggesties welkom!


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

mooi, een stukje opgelost alvast

je kan ook nog eens kijken hoe de soldeerzijde van de print erbij staat.
flinke lamp erop en kijken of je piepkleine haarscheurtjes ziet in de soldering.
je kan ze ook even laten vloeien, weet je zeker dat er geen haarscheurtje meer inzit.

anders wordt het signaal volgen en kijken waar het stopt.
soms op een heel onverwachte plaats, ik heb 't al een paar keer gehad dat in een 541 bv laag niet meee doet en hoog wel. de eindtrap moest dus wel goed zijn. bleek steeds in de soldering van een van de spoeltjes te zijn, even laten vloeien op de print Γ©n op de bovenkant van het spoeltje en spelen maar weer.
maar ik geloof niet dat zoiets hier aan de hand is omdat mid en hoog tegelijkertijd wegvallen, het zit dus verder naar voren.

beetje tikken op de print met een pen of potlood kan misschien ook wat aan 't licht brengen en anders met een natte vinger kijken waar je nog wel wat hoort als je aan een van de transistoren zit in de voortrap.
(en dus liever niet met een natte vinger aan de trafo zitten bv, want dan krijg ik weer klachten 😈 )

er staat inmiddels ook een mooie 532 doc op de site 8) mocht je die nodig hebben, even kijken bij siteoverzicht πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Ik krijg het gevoel dat een van de eindtorren van het middhoog raar staat te doen. Dat verklaart de plok vlak voor het uitvallen.

Er kan ook een slecht contact zijn op de plug / connector waarmee je versterker aan de luidsprekers gekoppeld zit. Dan heb je juist een plok bij het weer aanschieten van de luidspreker.


   
BeantwoordenCiteren
(@emiel)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 30
Topic starter  

Het gekke is dat de eerste keer juist de bas wegviel met een plok en mid/hoog bleef spelen. Daarna enkel uitval mid/hoog met behoud van bas.

als het de eindtor is, moet ik dan enkel de eindtor vervangen? of ook componenten er om heen?

Zal iig de print nalopen op losse contacten, want het is weinig betrouwbaar als er al een zekeringhouder los zit.

Het feit dat als het volume hoog staat en er kleine tikken in het mid/hoog te horen zijn op de amplitude-uitschieters, wijst dat op de eindtor?

hou jullie op de hoogte πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

wie zal het zeggen, kan ook een van de torretjes ervoor zijn die op apegapen ligt of wellicht een elko'tje die geen zin meer heeft.

loopt er nog wel ruststroom door de eindtrap? even spanning meten over R690 bv (210mV) of over R690 + R691 tegelijk, spanning dan ook 2x hoger.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: