Meldingen
Alles wissen

545 set met droge rubberen wooferrand

20 Berichten
10 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,189 Bekeken
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Ja heren, u leest het goed ik heb last van een droge rubberen rand 😳 . Ik heb tot mijn grote genoegen een set 545's en ben hier erg tevreden over. Nu is bij een woofer al jaren geleden een kleine reparatie uitgevoerd met elastische zwarte kit, en een gedeelte van deze rand is wel heel maar erg ruw en iets verhard. Kan ik met siliconenspray de rand weer soepel krijgen of is het beter om de rand te vervangen? Ik had al bij adiofriends gevraagd of zij deze rand konden leveren maar zij waren er niet zeker van. Heeft iemand hier ervaring mee? Wie weet raad?

Groet,

Willem


   
Citeren
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 147
 

Hallo WRO
Een professionele oplossing lijkt me vervangen (zeker gezien de kwaliteit van de systemen) Mijn suggestie zou zijn nieuwe rubberranden voor beide luidsprekers. De link hiervoor is:
http://www.goodhifi.com/default.htm


   
BeantwoordenCiteren
(@themode)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 101
 

Hebben ze daar alleen maar foamranden dan? Want de 545 heeft een rubberen rand.

Daarnaast vind ik die gekleurde randen wel vaag.

Je kunt eventueel ook bij Audiofriends (zelf doen) en Audiolab (laten doen) terecht. Van Audiolab weet ik dat ze rubberen randen gebruiken en er voor xorgen dat de boel 100% is. Er wordt ook gecontroleerd of de eigenschappen van de speaker hetzelfde blijven. Maar goed, het kost daar wel wat.


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Bedankt voor de goede raad, GOOD HIFI heb ik een mail gestuurd en met audioFriends heb ik zeer goede ervaring met de FB825's maar toen ik vroeg of ze voor de 545 ook een rand hadden verwezen ze me eerst naar deze site. Ik ben benieuwd of er iemand is die hier ervaring mee heeft.

Groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Er bestaat een middel om het rubber mee te behandelen, maar in feite is vervanging echt niet zo snel nodig hoor.

Een beetje water en zeep doet overigens ook wonderen voor het rubber. ( niet voor de conus πŸ˜† )


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Ik ga het proberen, ik zal ook eens kijken of ik er een foto van kan maken.

Groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
(@lostinmusic)
Trusted Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 78
 

Behandelen met witte (zuurvrije!) vaseline. Royaal insmeren, een dag in laten trekken en het overige weghalen.


   
BeantwoordenCiteren
(@christiaandenhertog)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 266
 

als je hem insmeerd word het rubber soepel, de kit dan toch niet?


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

@herman wrote:

Er bestaat een middel om het rubber mee te behandelen, maar in feite is vervanging echt niet zo snel nodig hoor.

Een beetje water en zeep doet overigens ook wonderen voor het rubber. ( niet voor de conus πŸ˜† )

Nou, rubber wat stijver wordt, daar veranderen de eigenschappen van de speaker wel door lijkt me. Wat precies weet ik niet, maar mijn theewatergevoel zegt dat ie dan wat anders gaat klinken.


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Ik ga denk ik eerst maar eens met water en zeep aan de slag, dat lijkt mij vrij onschuldig. Verder bracht mij de zuurvrije vasaline op het idee om siliconen olie te proberen. Ik heb een klein beetje staan en dat gebruiken ze in het leger om rubber mee soepel te houden en weer te maken. er staat als waarschuwing op dat het niet op de lak (van de auto) mag komen omdat daar dan nooit meer een goede hechting van een eventuele nieuwe laklaag ontstaat. Is dat spul toch wel hardnekkig en weersbestendig.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Zou ik niet doen. Siliconen olie is rommel, dat werkt in 1e instantie perfect, maar het oxydeert en dan ontstaan er een soort zoutkristallen. Je krijgt het ook moeilijk verwijderd. vaseline kan weinig kwaad.


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Bedankt voor de tip, dit wist ik niet.


   
BeantwoordenCiteren
(@lostinmusic)
Trusted Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 78
 

Misschien een simpel idee, maar is het niet makkelijker en goedkoper om een vervangende gebruikte woofer te regelen voor de 545? Of zijn deze moeilijk te verkrijgen..?


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

De MFB woofers zijn speciaal ontworpen voor MFB, dwz er is iets gedaan om de klank af te stemmen (ophanging denk ik) en belangrijkste: er zit een extra aansluiting op en een piezo-elemetje erin.

De enige "vervanging" is dus precies dezelfde speaker. En die kom je moeilijk aan tweedehands. Bovendien weet men meestal wel wat zoiets waard is.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

dat heb ik nog niet eerder gehoord, zou het echt kunnen dat het geen standaard ophanging is? Het lijkt me niet voor de hand te liggen.
misschien weet Piet er nog iets van te zeggen?


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: