Meldingen
Alles wissen

532 met lichtorgel (huh)

3 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
478 Bekeken
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
Topic starter  

Op de laatste meeting heb ik voor een meer dan redelijke prijs (20 Euro) een set 532 gekocht met gemodificeerde frontjes. (Doek) Dit is op een hele nette manier gedaan, ook venster van het lampje is in ere hersteld.

Ze hebben een tijdje met weinig problemen gedraaid, maar de laatste tijd laat 1 box weten dat hij aandacht nodig heeft.

Problemen zijn als volgt:

- soms vallen alleen de lage tonen weg. πŸ™
- soms gromt de lage tonen speaker naar de baas. πŸ˜‰ πŸ˜†
- soms komt er een vorm van ruis uit de lagetonen speaker.

Ik heb vanmorgen de box maar eens opengemaakt en gekeken naar loszittende componenten enz.

Wat direct opviel is dat de eindtorren al eens vervangen zijn.
Verder bleek dat de montageschroeven los zaten, wat volgens mij een slechtere warmteoverdracht tot gevolg heeft. Ik heb ze weer vastgezet. Daarmee werd het probleem niet direct verbeterd.

Wanneer ik beide 532-ers stevig aanzet, dan knippert het lampje van de probleem box vrolijk mee. Precies in het ritme van de lagetonen. Omdat de andere dat niet doet denk ik dat de voedingsspanning niet erg stabiel is.

Zou ik het beste kunnen beginnnen met het vervangen van de voeding's elco's?

Welke bevelen jullie dan aan?
Ik bedoel hiermee dat vaak de vorm niet hetzelfde is en dat er nogal grote prijsverschillen tussen de verschillende fabrikanten zijn.

Andere MFB?
Ik ben van een dergelijke leeftijd dat ik de introductie van de MFB's in de folders wel meegemaakt heb, maar toen echt geen geld had voor dat soort apparatuur.

Nou zit in mijn hoofd dat ik wel eens een MFB box gezien heb met een groen display i.p.v. het rode van de 532.
Is dit een hersenspinsel of komt het iemand anders ook bekend voor?

Groeten,
Hilbrand


   
Citeren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Hoi Hilbrand,

De klachten met je 532 heb ik deels zelf meegemaakt. Onder andere het ruisen van de woofer alsook het knipperen van het lampje.

Het lampje knippert volgens mij standaard, waarschijnlijk is het niet een 6Volt 50mA versie. Wat betreft het ruisen, dit is op te lossen door een modificatie toe te passen op het mfb circuit. Het is een elco + weerstand parallel over een stukje uit de schakeling plaatsen, de ruis is daardoor geheel te onderdrukken. Verder zou ik de ruststroom even meten over de 1Ohm weerstanden en zou je voor de zekerheid even het mfb opnieuw kunnen afregelen. Net als de 544, 125Hz bij 10mV dacht ik. Het kan ook voorkomen dat de potmeter van het mfb circuit defect is. Deze zou ik prefentief vervangen. Het doorsolderen van de print is natuurlijk standaard en controleer of de eindtrap goed geisoleerd is van de koelplaat.

Ik heb overigens nog een setje 532 over mocht je geinteresseerd zijn laat maar weten. Een mfb met groene display heb ik nog nooit gezien ! (buiten de 22AH58x serie met een groen ledje dan)

groeten,

AndrΓ©


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Evengoed kan het handig zijn de capaciteit van je (grootste) voedingselko te checken.

Alleen al door te kijken hoever je voeding inzakt bij hoge uitsturing zie je al meer variatie. Vergelijk het met de goede box zou ik zeggen.

Ik weet zo 1 2 3 niet welke gewone elko's het beste zijn. Meestal is er van die hogere waarden slechts een merk bij de gemiddelde groothandel voorhanden.
Je kunt natuurlijk high-end typen gebruiken, maar het moet wel leuk blijven denkik (financieel)
Als je elko echt slecht is, is elke nieuwe een verbetering !


   
BeantwoordenCiteren
Deel: