Meldingen
Alles wissen

klopgeest in 587 woofer

13 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
523 Bekeken
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
Topic starter  

Hoi, heel lang in het forum zitten spitten maar mijn probleempje niet gevonden, dus daar komt ie:

de woofer van een 587 begint na een tijdje spelen middels een flinke "PLOK" een enorme uitslag te maken.
hij trekt lijkt het helemaal terug en komt dan helemaal naar voren en valt weer terug. dit herhaalt zich onregelmatig in de zin van aantal x achter elkaar en tussentijdse pauze.
vanavond deed ie het terwijl de muziek speelde, en die bleef ook spelen tijdens dit fenomeen.

eergisteren stond deze box standby, en heeft zichzelf ingeschakeld, en stond vervolgens heftig te "Plokken".
aan het geluid te horen dacht ik eerst dat kinderen met een bal tegen een muur aan het schoppen waren, zoiets.

de woofer gaat echt flink heen en weer, het lijkt wel gelijkspanning die er op komt en dan nog snel omgepoold wordt om de woofer de andere kant op te sturen. er zit geen brom in of zo. de plok hoor je bij de start van het feest en dan gaat ie vervolgens geluidloos 1 of 2 x heen en weer en dan klaar.

heeft misschien iemand een idee wat dit is?

ik heb ze nog maar kort, mid en hoog deed eerst niets, het relais is doorgespoten en voila, daar waren ze weer.
maar nu dus het plok fenomeen ontdekt waar ik nog niet goed raad mee weet.


   
Citeren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Zou het weleens willen onderzoeken ... 😯

Ga als eerste even de woofers wisselen zou ik zeggen, wegens de litze problemen.

πŸ™„ en zet ze voortaan uit als je weg bent of gaat slapen. πŸ™„


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
Topic starter  

bedankt Herman, ga ik proberen en zien of het mee verhuist
wat is hier slim? de versterkers wisselen of de woofer van voren eruit halen? heb hier nog geen ervaring mee maar jullie vast wel 8)

maar zou het dan een onderbroken MFB litze kunnen zijn waardoor de eindtrap zo heftig corrigeerd dat de woofer zo'n zwieper maakt?

ik heb net de terugveertest van de woofer eens gedaan: ik denk dat ze aardig lek zijn die 587's, allebei druk je ze veel gemakkelijker in dan een woofer van een 544 en ze komen ook direct terug, terwijl de 544's echt veel langzamer terug komen.
dit werkt mischien ook (erg) nadelig? hoewel, de andere 587 heeft geen klopgeest.

btw het muziekvolume stond zacht gisteren(kinderen op bed), en de eerste keer dus helemaal geen muziek. heb toen ook nog muziek laten spelen en de L/R schakelaar heen en weer gedaan, maar dat maakte niets uit. ook in "tussenstand"waarbij geen Links en geen Rechts doorkomt (beetje zoeken) bleef het effect aanwezig.
daarmee heb ik geconcludeerd dat het niet van buiten komt.

nog een testje, (mag wel niet meer van Andre, maar toch doen he?)
ik heb heel voorzichtig tegen het kapje aan geblazen van de goeie box, en die blaast direct terug, en bij de probleem box komt geen enkele reactie, ook niet als ik wat harder blaas.
Het zal dus inderdaad wel in de MFB terugkoppellus zitten, opnemer, FET, litze, draadjes, of de stekker op de print (de meeste mogelijkheden zijn niet fijn dus! πŸ˜• )

➑ normaal zet ik de MFB's ook altijd uit hoor als ik er wat langer niet bij ben, alleen deze keer even niet.


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Remi,

Ik stel voor de versterkers, als je een schroeftolletje gebruikt dan is de klus snel geklaard. Eventueel combineren met controle van de aansluitingen en het vervangen van de pakkingen.

succes.

AndrΓ©

ps: als je de woofer voorzichtig naar binnendrukt en het zou een litzeprobleem zijn in de mfb keten kan je een behoorlijke uitslag verwachten !


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
Topic starter  

bedankt Andre, ik zal de versterkers wisselen.
de woofer had ik ingedrukt met uitgeschakelde box, ik zal het niet met ingeschakelde box proberen, ik wil hem graag heel houden.

ik zal de solderingen ook goed bekijken, wie weet.
de pakking bewaar ik denk ik maar voor het laatst als alles weer in orde is.


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Het zou als je de hand op de ingedrukte rode knop houdt en op tijd loslaat in principe ter constatering moeten kunnen. Een hand aan de knop de andere met wijde hand op zeg maar 4 punten de woofer indrukken. Als je dan een uitslag krijgt dan weet je in elk geval dat het de litzes zijn...

Op zich is dat goed te vervangen maar het fetje:


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
Topic starter  

Pfff, ik heb mazzel! de versterker is het probleem en niet de woofer!

vanavond was het weer totaal anders dan voorheen:
bij het aanzetten nu een bak geruis en gerommel, en hard ook!
maar het ging weer over en toen ie rustig was, hand bij de knop en woofer voorzichtig indrukken: gaf helemaal geen reactie, een gebroken litze zal het waarschijnlijk niet zijn.

versterker losgeschroefd, proberen, hoop kabaal, uitgezet, MFB terugkoppeling los, proberen en het gerommel is weg.

andere versterker ook los gemaakt en gewisseld met probleemkind, spelen als een tierelier! weer heel zachtjes geblazen, blaast net zo terug, de MFB sectie is gelukkig in orde!

verdachte versterker nu aan de box zonder probleem, en meteen weer gereutel!

ik weet nog niet wat er aan de hand is, maar dit is in ieder geval niet moelijk meer te repareren want nu zit het in een stukje waar ik gewoon bij kan

wordt vervolgd (ben blij dat het kapje erop kan blijven Andre!)


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
Topic starter  

probleem waarschijnlijk gevonden:
de 1e transistor (6416) in het MFB terug koppel circuit was geen BC548B, maar een volgens mij japans geval.
ook de C (2446) van 15uF was vervangen door eentje van 22uF.

jammer dat ik er geen los had (BC548B), maar wel in een donor (742) er eentje gevonden en getransplanteerd naar deze 587

geweldig! alle shit is eruit, hele poos aan gehad en geen enkel geluidje dat er niet bij hoort! het te grote Ctje zit er nog want daar kon ik zo gauw geen goeie voor vinden.

ruststromen ook afgesteld, was al redelijk goed, maar 1 mid versterker stond wel 2x te hoog.

nu nog de versterker niveau's instellen, en tochtstrip heb ik ook al gehaald.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Denk dat je het probleem inderdaad hebt. Die jappen doen weleens gek.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
Topic starter  

't is weer voor elkaar!

koste wel een halve hoog versterker πŸ˜•
scoop op de tweeter, PC als toongenerator (werkt perfect!), aangezet en na 2 sec. rook en een verminkte sinus.
oorzaak vermoedelijk een onbedoelde lus tussen hoog signaal en massa dmv de probe's, fijn weer wat geleerd!

bij Radio Piet de safety resistors van 2,7ohm gevonden, en de BD679, helaas was de BD680 op.
maar wat een mazzel, want die was nog heel zo bleek, precies de DB679 was niet helemaal fijn meer samen met een van de 2,7ohm R's

de ruststroom weer opnieuw afgesteld en nu met de scoop de versterkers afgesteld op de juiste waarden. hoog had in ieder geval weer een mooie perfecte sinus.
Nu wel goed opgelet dat massa speaker ook massa probe is, en nu geen enge dingen meer en de boel netjes kunnen afstellen. kon op de scoop een delta U instellen van de gewenste waarde, en hoefde alleen maar aan de instelpotjes te draaien zodat het uitgangs signaal precies tussen deze horizontale lijnen zit, werkt erg fijn kan ik wel vertellen!

nieuwe tochtstrip achterop (na een uur peuteren om de oude eraf te krijgen, allemachtig!) en de boel weer in elkaar schroeven.

lage toon erop, lijkt niks te lekken.

ze gaan stevig hoor!, mooi geluid, ik moet wel even wennen aan het veel nadrukkelijker hoog dat hier in zit t.o.v. van de 567 en 544.

de eens eerder genoemde tegenfase van laag bij een 587 t.o.v. een 567 heb ik nog niet kunnen constateren, laag wordt hier zeker niet minder als ik met een andere versterker de 567's erbij laat komen.

De 587's zijn ook erg mooie speakers om te zien, maar ik laat de frontjes er toch maar op zitten.

iedereen bedankt voor het meedenken!


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Ik ben ook zeer gecharmeerd van de 587, alleen regel ik liever af met een universeelmeter dan met de scoop. Maar dat is persoonlijk.

Gisteren een buurt-feessie gemaakt met 4 X 4 X 587 op een grasveld, dat klonk echt super , helemaal voor buiten. Bijkomend effect was dat er absoluut geen klachten waren ivm geluidsoverlast, terwijl het vet hard ging !


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
Topic starter  

πŸ˜€ ja dat lijkt me ook leuk, een open lucht MFB feestje

ik heb zo'n goedkopere digitale multimeter die 10kHz niet kan volgen, dus ik was blij dat ik een scoop had. (mits goed aangesloten dan 😯 )

groeten, Remi


   
BeantwoordenCiteren
(@emiel)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 30
 

Die tochtstrip kan je er gewoon met een spatel of beitel afschrapen..
Scheelt een hoop tijd πŸ˜‰

Groet!

Emiel


   
BeantwoordenCiteren
Deel: