Meldingen
Alles wissen

532 met zeer weinig bas

5 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
484 Bekeken
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
Topic starter  

Beste MFB collega's,

Eindelijk een beetje vooruitgang geboekt in de grote stapel reparaties waarmee ik bezig was. Een 532 met vervorming in de eindtrap is na vervangen van beide eindtorren weer helemaal in orde en kan er weer tegenaan.

Rest mij nu een interessant geval, waar ik toch eens even wat advies bij wil vragen. Het betreft wederom een 532, ditmaal een exemplaar dat - in verhouding tot het midden en hoog - véél te weinig bas produceert. Met meten kan ik niks vreemds vinden, en uit voorzorg heb ik de twee eindtorren maar eens vervangen (er zaten MJ's in, wellicht dat die lui waren maar dat bleek dus niet het geval). Helaas produceren ook de BDX66+67 die er nu inzitten niet meer dan hun voorgangers. Het lijkt wel alsof ergens het signaal "afgeknepen" wordt. Ik weet dat de 544 een beveiliging in de bastrap heeft zitten, maar dacht dat de 532 dit niet had.

Als ik het MFB element losneem, wordt het basvolume wel een stuk harder, maar dit is volgens mij een normaal verschijnsel. Uitwisselen van de woofer geeft ook geen verandering, dus element kunnen we ook uitsluiten.

Iemand suggesties, tips of oplossingen?

Groet!


   
Citeren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

De gelijkspanningen meten van de laagtrap. Dat kan een veroorzaker zijn, misschien een stuurtor kapot?

Een ander boosdoener kan een doorkoppel-elco zijn. Stel dat er eentje is uitgedroogd dan gaat die als high-pass werken.


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
Topic starter  

De stuurtorren zal ik eens onder de loep nemen, die BC548 zal niet zo'n punt zijn, maar mijn BD137 zijn helaas op. (Ont)koppel elko ga ik even uit een andere box trekken, alvast dank voor de tips!


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Nou het hoeft niet de ontkoppel-elco te zijn, ik verdenk in zo'n geval ook de kleintjes die de ene versterkertrap met de andere verbinden.
En als je heel veel pech hebt is de woofer stuk, kortgesloten winding, maar dan had je dat allang gemerkt aan het loeiheet worden van de torren.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Dacht ook zoiets ja,

Een of andere 1,5 uf of zo. Een kleintje in elk geval


   
BeantwoordenCiteren
Deel: