Meldingen
Alles wissen

Basluidspreker die erg veel in beweging is van mijn MFB587

27 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,199 Bekeken
(@zoonpanda)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 204
Topic starter  

Hallo allemaal,

Heb gister een stel Philips MFB587's gekocht.Vandaag schoongemaakt en geprobeerd.Nu blijkt van 1 box bij niet zo harde muziek(Jaren 80 en Radio538 en RTL-FM)de basluidspreker erg te keer gaat(Hoge conus uitslag) en maakt af en toe bij iets hoger volume een klapperend geluid.De andere box zijn basluidspreker is een stuk rustiger en heeft iets minder bas.Wat zou dit kunnen zijn??Er spoken bij ons allerlei dingen door het hoofd als dat misschien de versterker moet worden afgeregeld of nog erger dat het MFB-Element kapot is.Wie heeft een idee??

Groetjes,

Marco en Anneke.

2xMFB587-2xMFB585-2xMFB6544-2xMFB567-6xMFB544-4xMFB541-6xMFB532-1xAH170-1xAH270.


   
Citeren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Dit duidt op een defecte litze van het mfb element...

tip:
Demonteer de speaker en probeer onder de zwarte lijm die over de litze zit aan de onderkant van de conus, de breuk te vinden. Mogelijk kan je eea nog herstellen, anders wordt het een nieuwe woofer... Dit is een veelvoorkomende klacht.

Succes

André


   
BeantwoordenCiteren
(@a-g-w-wijers)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 440
 

Fijn dat Marco die vraag stelt, want dit is dus ook het geval bij beide 545 die ik destijds gekocht heb. In perfect staat, alleen zijn de woofers destijds vervangen en de MFB-elementen omgezet. Hierdoor bewegen de bass-woofers als een gek op en neer, soms zo'n soort vertragingsbeweging. Het geluid valt me daardoor ook vies tegen, gezien een passieve variant van zelfbouwset luidsprekers van Philips uit de jaren '70 heb (ook met 30 cm). Daar is de bass superhard en strak en bewegen die woofers nauwelijks. Het is wel zo, als ik tegen het element aanblaas bewegen beide woofers op en neer. Dus ik neem aan dat alles goed is aangesloten, of........

Met vriendelijke groet,

Ton Wijers


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

quote: MFB-elementen omgezet

Ton, wat bedoel je daarmee?

Indien woofers vervangen worden door orginele spareparts dan staat er een stickertje op de woofer voor de afregeling van het mfb. Indien de afregeling niet is gedaan kan het goed zijn dat de speakers als een passieve box klinken, te weinig tegenkoppeling bijvoorbeeld. Afregelen van de 545's is aan te bevelen dus. Probleem is wel, als er geen waarden op de woofers staan.... Daar zitten we als servicepunt ook mee. Het servicemanual is niet duidelijk genoeg wat het moet zijn omdat ze denk ik vroeger in een dode kamer zijn afgeregeld. Herman en ik zijn bezig om een dode kamer te bedenken met meetopstelling voor deze zaken. Ik denk niet dat het echt nauw komt, maar je wil wel hebben dat beide speakers gelijk aan elkaar zijn. Tips welkom.

Het blazen tegen het element zou ik met uiterste voorzichtigheid toepassen. Ik heb meegemaakt dat de fet meteen defect ging bij de eerste (correctie) uitslag van de conus. Het lijkt erop dat bij een blaastest de stroom tijdelijk zo hoog oploopt dat de fet daardoor defect raakt. Ik doe het niet meer de blaastest, je kan best op gehoor bepalen of het MFB werkt. Regel de potmeter of luister bij het aanzetten (545) naar het inschakelen van de box. Je merkt dat het mfb iets later inkomt. Mogelijk voor de tijdsduur van het stabiel worden van de eindtrap.

André


   
BeantwoordenCiteren
(@a-g-w-wijers)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 440
 

Beste Andre,

Ik zal je dit zeggen, mijn 541 klinkt nog strakker en beter dan die 545. Ze vielen me al direct vies tegen. Zag het toen ik ze kocht al, maarja, was de eerste, was 15 mensen voor die die dag nog hadden gebeld. Ik dacht, dit koopje laat ik me niet afnemen. Want ze zagen/zien er gewoonweg super uit. Alleen zag ik bij de koop ook toen ik de frontjes eraf had dat er geen originele woofers inzaten. Maar dat het om normale 30cm Philips woofers ging waar op een FANTASTISCHE wijze het element is aangebracht. Zal binnenkort foto plaatsen, moet er wel bij zeggen, PAK ALLEN EEN ZAKDOEK!!!!!!

Maargoed, thuis aangekomen, uitgebreid getest. Gaat wel hard, maar die strakke bass, nergens te bekennen. Ik dacht, afwachten, was bij die ene set 541 ook, vielen me vies tegen in het begin, maar klinken door erna te luisteren en te plaatsen nu supergoed. Maargoed, ikke opgepoetst, schoongemaakt, prachitge set, alleen die frontjes ervoor gehouden. Kon die verkrachte woofers niet aanzien. Tijdje gedraaid, maar toen langzaam maar zeker weer overgestapt op de DSS940. Doodzonde, want de 545 zijn gewoon fasinerende luidsprekers (nieuwprijs, oplage, formaat, design, etc).

Maargoed, dit alles destijds niet durven plaatsen, want was gewoon te trots dat ik een set 545 had voor slechts 245,- euro -> inclusief originele tulp-aansluiting!!! Maarja, nu staan ze hier maar te staan. Eentje bromt er ook nog bij en staan nu zeker al 3 kwart jaar stil. Zonde zonde zonde, want laatst die passieve versie weer op een feestje aan mogen sluiten. Onvoorstelbaar wat voor een bass die zelfbouw boxen van Philips hadden/hebben. Ik dacht, moet deze toch beter doen, maar helaas. Dus....

HELP O HELP

Met vriendelijke groet,

Ton Wijers


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Het wordt een beetje offtopic zo denk ik, maar goed het gaat tenslotte om MFB. De passieve woofers van philips zijn veel slapper in het rubber gehangen. Mogelijk dat je daarom de uitslag veel erger ziet gebeuren dan een echte mfb woofer. Op zich kan het overzetten van een element niet veel kwaad mits het op de juiste manier gebeurd natuurlijk. Het inlijmen zal wel lukken maar die litzes.... Misschien moet je gewoon eens proberen om op het gehoor het mfb wat sterker te zetten. Als je er voor zorgt dat ze beide gelijk klinken moet het toch wel goed zijn. Hoe zit het met de filters ? werken die nog en geven die geen verbetering? Zelf heb ik standing in floor ingeschakeld. De buren begonnen te klagen dat de kopjes in de kast zo stonden te trillen. Ze dachten eerst een vrachtwagen door de straat....


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

😀 ON TOPIC AGAIN

over die 587's even dit :
Check de luchtdichtheid van de kast ( Dat is veel werk ! )

en probeer de mfb ietsje terug te regelen. Eerst even stand merken.

Zo kun je even kijken hoe het gaat, misschien valt het mee. 😉


   
BeantwoordenCiteren
 wim
(@wim)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 418
 

Hoi Ton
Ik ben overigens zeer tevreden over de 545.
Ik ervaar een zeer diepe bas. Ik moet wel zeggen dat 2 condensatoren in de versterker de oorzaak was dat de bas in het begin niet goed was. Na vervanging was de bas ronduit goed. In het begin klonk de box wat plat.
Bij de 587 komt wat meer bij kijken om deze op en top te krijgen.
Eenmaal goed blaas je er de ruiten er mee uit.
Er komt enorm veel druk uit de box.
Ik moet je wel zeggen dat het gelijk krijgen van 2 587 boxen een lastig klusje is. De 545 was gelijk in orde zonder verschil.
Ik heb voor de 587 er altijd veel tijd in gestoken om deze in orde te krijgen.
André weet inmiddels ook wat het is.
Groet
Wim


   
BeantwoordenCiteren
(@zoonpanda)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 204
Topic starter  

Hallo allemaal,

Wil bij deze iedereen bedanken voor hun ideeen.Maar wat is nou wijsheid??wat kan ik er het beste aan doen om de woofer te repareren??wil de 587's graag in goede werkende staat hebben. 😀

groetjes,

Marco en Anneke.

2xMFB587-2xMFB585-2xMFB6544-2xMFB567-6xMFB544-4xMFB541-6xMFB532-1xAH170-1xAH270.


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

heb je al de klacht kunnen lokaliseren?

Druk de woofer eens een beetje in met de hand, grote kans dat je een klapperende woofer krijgt. Dan is de litze onderbroken....

André


   
BeantwoordenCiteren
(@zoonpanda)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 204
Topic starter  

Hoi andré,

Als de box aanstaat terwijl het volume dichtstaat van mijn voorversterker(Philips AH270) en druk dan zachtjes de conus in dan gebeurd er niets.Wel hoor ik als ik met mn oor voor de basspeaker hang een lichte bromtoon en voel dan ook heel zachtjes de woofer vibreren.En als ik de volumeknop weer een beetje open draai begint ie weer als een gek te bewegen.Vooral als ik de loudness inschakel dan lijkt het net of de woofer uit de kast wil springen.De kast zelf resoneert dan ook erg.

Groetjes,

Marco en Anneke.

2xMFB587-2xMFB585-2xMFB6544-2xMFB567-6xMFB544-4xMFB541-6xMFB532-1xAH170-1xAH270.


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

sluit je ingang op de box eens kort, is het dan nog? het kan ook je kabels of 270 zijn. Kabels werken als antenne. Zo heb ik me eens vergist met een lichtdimmer. Hele box uit elkaar ondersteboven, alles er aan gedaan. Kom ik thuis, brom.... Andere dag bij daglicht brom weg ! GRRR... Verder zijn er de voedingselco's die gaan verlopen. Veroorzaakt ook brom na verloop van tijd. Geen paniek, als de woofer goed is kan de 587 zeker gerepareerd worden geen probleem.


   
BeantwoordenCiteren
(@zoonpanda)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 204
Topic starter  

Hoi andré,

Dat de woofer mogelijk goed lijkt te zijn is een hele opluchting.wat me wel opviel aan de achterkant is dat de buitenkant van de tulp in en uit gangen tegen het metaal van de achterwant zit.Zou dat een oorzaak zijn??Heb je overigens mijn mailtje al ontvangen??

Groetjes,

Marco en Anneke.

2xMFB587-2xMFB585-2xMFB6544-2xMFB567-6xMFB544-4xMFB541-6xMFB532-1xAH170-1xAH270.


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Die tulp aansluitingen mogen inderdaad op het metaal zitten gemonteerd, dit is namelijk de gezamenlijke massa...


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Het ontwerp van de ingang is zodanig dat de massa van de tulp ingang niet op die plek het chassis raakt. Je zou in theorie aardlussen kunnen krijgen als dat wel zo is.

Als je de mfb even -geheel- terugregelt, moet de woofer aardig tot rust komen. Is dat zo ?


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: