Meldingen
Alles wissen

541 Bakplaat

14 Berichten
7 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
516 Bekeken
(@peter)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 100
Topic starter  

Beste Freaks,

Tijd geleden heb ik een artikel geplaatst over twee sets 544 die een verschillende beveiliging hebben. Bedankt voor de reacties daarop. Nu heb ik een volgend probleem met een setje 541.

Ik heb afgelopen dinsdag een setje 541 gekocht. Deze speakers hebben ongeveer 3jr niets gedaan. Bij thuiskomst bleek dat beide toestellen niet werkten. Ik heb ze beide opengemaakt en ff bekeken. Ik heb ze beide stofvrij gemaakt en de netschakelaars en inputschakelaars ingespoten met contactspray. De ene werkte meteen weer. Helaas ligt het bij de andere anders. Na deze kleine ingreep deed hij het nog steeds niet. Ook hoorde ik op het moment dat ik de stekker in het stopcontact het relais niet tikken. Ik het kapje van het relais gehaald en deze is kapot. Er zitten drie pinnetjes in. Als de stroom inschakelt hoort tikt er een "stukje" de contacten tegen elkaar. Ik heb met een stukje soldeer de laatste twee pinnentjes contact laten maken en meteen werkte hij. Alles deed het ook. Maar na een half uur proef spelen kon ik een ei bakken op de achterwand. Nu zit er aan de linkerkant van de wand een stukje ijzer met daarop twee ronde transistors (of andere dingen ik weet niet hoe ze heten maar ze hebben de grote van een €0.20 cent.) Deze "transistors" veroorzaken die enorme hitte. Niet de voeding. Ik ben op dat gebied een enorm leek. Waar kan het aanliggen dat die dingen zo bloedheet worden? Kunnen jullie mij iets adviseren om dit probleem te verhelpen. Ik ben helaas niet zo onwijs technisch als de meeste onder jullie maar dankzij het onderschrift van Thomas (Stomme vragen bestaan niet...) hoop ik dat jullie me een beetje begrijpen en me kunnen helpen. Alvast bedankt!!

Peter

[%sig%]


   
Citeren
(@soundman)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 35
 

Heel snel even de ruststroom instelling checken lijkt mij, :heet:

Groet
Marcel

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@peter)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 100
Topic starter  

Marcel,

Hoe kan ik dat doen? Is het probleem misschien oook verhopen als ik het relais (laat) vervang(en)? Ik denk het niet maar ik zou niet weten hoe ik de ruststroom moet afstellen....:S

Groetjes,
Peter


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Pas op! Het ziet er naar uit dat je ruststroominstelling of iets daar in de buurt defect is.
Waarschijnlijk loopt er constant een meer dan max toelaatbare stroom door je eindtorren! Als je er snel bij bent, is de schade te beperken. Als je wacht kan je dit meerdere transistoren kosten.

Ik vermoed dat het lager zetten van de ruststroom nu ook niet meer werkt.
Het oude relais is niet de oorzaak van de grote stroomopname. Ik denk zelfs dat een nieuw relais ook niet 'inspringt'.

Advies: Laat die versterker eventueel nazien bij een van de servicepoints !


   
BeantwoordenCiteren
(@peter)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 100
Topic starter  

Mensen,

omdat ik zelf niet al te technisch ben aangelegd en weinig tijd en zin heb om ze na(te laten)kijken. Heb ik een voorstel... Ik heb dus 2sets 541. Beide sets werken dus uitstekend maar een luidspreker moet dus ff worden nagekeken. Hij speelt wel, als een klok. maar wordt erg heet. Ik zou deze twee sets graag ruilen tegen een goeie set 544 of 587. Iemand interesse? Bel me: 06-15501871 Of email (Peter_reits@hotmail.com)

(Ik zal dit bericht ook in het "aangeboden" forum plaatsen

Groet.
Peter


   
BeantwoordenCiteren
(@peter)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 100
Topic starter  

Beste Freaks,

De verkoop is gesloten, Marcel (the dutch soundman) komt ze vandaag ophalen. Als het meezit...

Groet,
Peter


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
 

Hallo MFB-FREAK'S

Ik heb last van hetzelfde probleem ,maar dan bij een set 532's
Na een tijdje muziek luisteren worden ze echt flink heet.


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Martijn,

Zou je alsjeblieft een nieuwe topic willen aanmaken voor je vraag, anders loopt de boel in het honderd. Deze topic is met de verkoop van Peter zijn 541's in principe al afgelopen.
Ik kan je alvast 1 tip geven: ruststroom.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@soundman)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 35
 

Relais vervangen, ruststroom ingesteld, terugkoppeling ingesteld,
En alles werkt weer zoals het hoort.

Groet Marcel

[%sig%]

Bericht bewerkt (11-05-2003 17:49)


   
BeantwoordenCiteren
(@peter)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 100
Topic starter  

Marcel,

Gefeliciteerd met de nu wel correct werkende set! Hoop dat je er plezier aan gaat beleven, ondanks je vorige week nog niet wist voor welke doeleinden je ze gaat gebruiken!! Inmiddels wel geslaagd in het vinden van een gepaste functie voor de set?

Groeten! Peter


   
BeantwoordenCiteren
(@soundman)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 35
 

Heb ze voorlopig ingezet als surround's op m'n slaapkamer,erg leuk, hopelijk vinden m'n buren dat ook. :headbang:

[%sig%]

Bericht bewerkt (11-05-2003 20:56)


   
BeantwoordenCiteren
(@mwdoge50)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 8
 

Ik vond net een duidelijke beschrijving over het instellen van de ruststroom bij de 544 / 567. Daar staat precies in waar je moet meten zonder iets te demonteren. (behalve dan een zekering)
Heeft iemand ook zo'n handige handleidng voor de 541/


   
BeantwoordenCiteren
(@ernst)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 660
 

"De ruststroom door de eindtransistoren van de 541 moet op 40 mA worden afgeregeld met R601.

Deze ruststroom loopt door R607+R608. Deze zijn beide 0,33 ohm. Bij elkaar dus 0,66 ohm.

Het beste kun je dus de spanning over deze weerstanden meten. Die moet dus worden afgeregeld op (RxI=U) 0,66 x 0,040 = 0,0264 ofwel 26,4 mV.

Zet hiervoor de meetpennen alsvolgt:
- De rode op de zijde van R607 die het dichts bij de eindtransistoren zit.
- De zwarte op de zijde van R608 die het dichts bij de eindtransistoren zit.

Je meet dan als het goed is een positieve spanning (geen min in het display van de multimeter). Zet je multimeter hiervoor in de stand VDC.
Uiteraard alles bij geen signaal aan de ingang"

Dit is het antwoord van technicus Rudy Akkerman en werkte bij mij perfect!!
Ernst


   
BeantwoordenCiteren
(@soundman)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 35
 

Heb nu al bij een stuk of 3, 541's gemerkt dat deze R607 en 608 verlopen waren, dus 10mV over de ene en zo'n 16mV over de andere, na vervanging was de zaak weer perfekt symmetrisch.

Groet
M.Adriaansz

[%sig%]

Bericht bewerkt (21-05-2003 21:42)


   
BeantwoordenCiteren
Deel: