Meldingen
Alles wissen

putjes in F9638

8 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
469 Bekeken
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Hallo daar, ik zag ergens twee F9638's te koop , ben gaan kijken en er zaten putjes (waarschijnlijk kinderen die met pennen gespeeld hebben) in de middelste en onderste speaker.... maar ze waren er niet doorheen... Hoe ernstig is dat? daarnaast was het fineer aan de randen losgelaten...
ze kostten 275 euro, ik vond dat voor deze staat erg veel... Wat mogen deze kosten, en wat doet een set in goede staat?

Ook ben ik erg benieuwd hoe deze speakers klinken, en wat jullie, als echte liefhebbers ervan vinden. Zelf heb ik twee 544's, twee 532's e, twee dux 544's, waarvan er onlangs een is overleden, althans hij doet helemaal niets meer. Lijkt of de stroomtoevoer stuk is, maar dat is niet zo...

Maar goed, is het de moeite waard om te zoeken naar deze f9638's, en wat zijn de zwakke punten... ik kan nergens echt veel info vinden, dus als iemand iets meer erover kan vertellen, heel graag !!!

voor de rest een erg goeie site dit!

groeten, Pim!


   
Citeren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Hoi Pim,

Ik denk dat deze putjes geen ernstig probleem vormen waar het de geluidsweergave betreft. Ze zullen geen "gaten" in het geluid geven πŸ™‚ Maar ontsierend zijn ze wel. Hoe je ze zou kunnen dichten? Je zou een folie kunnen zoeken dat exact dezelfde kleur is als het membraan van de speaker en dat er overheen plakken, of de gaatjes heel voorzichtig dichtmaken met plamuur of houtvuller, en daarna aanstippen met verf in dezelfde kleur.... De fineer kun je prima weer vastmaken met Bison kit.

Over de prijs, daar kan ik moeilijk een oordeel over vellen, maar ik denk dat 200 Euro een mooie prijs is in deze staat...

Over de kwaliteit van de F9638, daarover lopen de meningen uiteen. Ik heb ze zelf bij vriend en Mede-freak Bart kunnen beluisteren, en was aardig onder de indruk van het geluid. Maar ze klinken niet als een 544.... :muziek:
De bandtweeter is in elk geval een hoorbaar mooi ding.

Over je dode Dux, ik vermoed dat hier een zekering kapot is, wellicht de thermische zekering in de trafo. Verder kan het ook zijn dat het relais kapot is, waardoor hij niet meer aanspringt. In het ergste geval is er iets mis met je ingangsversterker / detectiecircuit, waardoor de box geen signaal meer binnen denkt te krijgen.

Kortom: even openmaken als je de kennis hebt, en anders ff een Service-Point aanschieten!

Groeten en succes,

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

He thomas!

Bedankt voor je reaktie, ik ben een beetje technisch, en heb geconstateerd dat het niet de thermische zekering is in de voeding, en ook geen van de andere zekeringen... Hij springt niet aan, ook niet als ik hem niet op automaat heb staan, je zou zeggen dat hij ook aan moet gaan als je er stroom op zet... Kun je makkelijk zien of het de voeding is of het relais? en Hoe?

Nu heb ik ook een paar 567's op het oog, maar ben benieuwd naar de prestaties van deze grotere broer... En wat mogen ze kosten als ze echt goed zijn?

groeten , Pim!


   
BeantwoordenCiteren
(@joost)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 79
 

Pim, ik zal het je gelijk maar eerlijk zeggen maar ik vind (mijn persoonlijke mening heren!) de 9638 de een baggerspeaker! Het enige mooie is de bandtweeter (waar je trouwens wel goed voor moet zitten). Het blijft altijd een persoonlijke mening! Er zit absoluut GEEN laag in deze speaker. Ik heb er vorig jaar 450 euro voor betaald (in uitmuntende conditie) en ik heb ze dezelfde dag weer te koop aangeboden. Op het plaatje lijkt het een massieve, onwijs gave speaker. Als je hem dan in het echt ziet dan valt het echt tegen. Een goedkoop fineertje en veel plastic. Ik heb de uitvinder (Dhr. Gouw) een aantal maanden persoonlijk gesproken en hij vertelde dat het prototype vele malen beter was. Philips heeft domweg bezuinigd op deze speaker. Als je een drieweg zoekt zou ik persoonlijk de 544 of 587 kopen. De laatste serie heeft als voordeel (585,586 en 587) dat iedere speaker een versterker heeft (dat heeft de 9638 NIET, drieweg met 2 versterkers). Dat vind ik een groot voordeel. Maar ik heb wel geleerd (van min mfb maat Wim) dat ze vaak allemaal wat mankeren en dat je wel een beetje technisch moet zijn. Als je moet repareren en je kunt dit niet zelf dan kan dat best nog wel wat kosten. Dus ik zou naar een ander type zoeken. Of er een paartje bijkopen dan kun je gaan vergelijken. Maar het blijft subjectief!

Groetjes,

Jan

4x 587 en 1x 585 (ik moest het er ook even bijzetten Wim!)


   
BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

Hallo Joost,

Ik heb hier ook een setje 9638 en een setje 567.
Ik heb ze alletwee regelmatig aan staan.
Ik switch regelmatig met het kastje wat we ook in Diemen gebruikt hebben.
Het probleem is dat de 9638 erg afhankelijk is van de ruimte.
In mijn woonkamer 4x8 vind ik ze eigenlijk de 9638 iets teveel laag hebben.

Toen ik ze kocht waren ze ook defect en stonden ze verkeerd afgesteld.
Stonden die van jou wel goed?
Het probleem is dat je ze aan de onderkant zonder ze open te maken met een schroevendraaier kunt verstellen.
In het midden en hoog wint de 9638 met de ogen dicht.
In vergelijking met de 567 vind ik ze veel dynamischer.
Wat er bij de 9638 uitknalt rommelt maar een beetje aan bij de 567.
In Diemen was de ruimte veel te groot en ging de beveiliging regelmatig aan.
Misschien moeten we weer een dagje organiseren en een ruimte van 70 tot 80 kubike meter zoeken om de verschillen te beluisteren.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Dag freaks

Als ik dat zo hoor ,word ik razend benieuwd naar het geluid van de
9638's . Ik vindt de bassen van een goeie set 532 of 544 al heel
behoorlijk klinken vooral bij pittig volume.
Kan misschien zijn omdat ik ze appart aanstuur[ 2x pre-out ]


   
BeantwoordenCiteren
 bart
(@bart)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 154
 

Godzijdank nuanceert Joost z'n kritiek op de 9638 door er bij te zeggen dat het een 'persoonlijke' mening is. Dat neemt alvast de nodige kracht weg van z'n stelling. πŸ™‚

Ik heb ondertussen al menig pro/contra-verslag hier gelezen over elk type MFB. Geen enkele is onaangeroerd gebleven. Enkel de 541 en 544's bleven wat gespaard.

Wat kan je zeggen over die 9638? Ik ervaar dat de muziek uit de 9638 iets natuurgetrouwer klinkt dan bij andere MFB's, vooral bij klassieke muziek klinken bepaalde muziekinstrumenten ietwat 'echter' dan bij z'n MFB-broertjes. Bassweergave is typisch MFB. Schitterend bij korte, krachtige beats.Maar bij langere, aanhoudende bassen is ie minder. Maar dat is bij menig MFB het geval. Om eerlijk te zijn (vloeken in de kerk) vind ik het passieve broertje vd 9638, nl. de DRC 9434 met bassresonator evengoed klinken. Bassen zijn iets minder aanwezig, maar vervorming is er ook minder snel...

Die DRC heb ik een hele tijd geleden nog vergeleken met m'n 587's
en eerstgenoemde wist mij toch beter te bekoren.
De 9638 heb ik nog niet aan een MFB-broeder-vergelijking onderworpen.

(Ketteren in de kathedraal: Sorry, momenteel geen MFB's in actieve dienst.
Ik heb reeds 2 maanden een 'affaire' met m'n DSS 940's. Prachtig qua natuurgetrouwheid, ruimtelijkheid alsook basszuiverheid - beste Philips die ik ooit aanhoorde.)


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Ik ga nog steeds voor de 532. De volgende meeting zal ik het wederom bewijzen !

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
Deel: