Meldingen
Alles wissen

545 set met droge rubberen wooferrand

20 Berichten
10 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,216 Bekeken
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Ik heb helaas geen data van de 12100MFB, wel van de gewone maar ik heb wel de specs van de 8087 en dan wordt het frequentiegebied anders opgegeven. Maar mogelijk is de 12100W en 12100MFB gelijk.


   
BeantwoordenCiteren
(@tismarnix)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 423
 

Mijn databoeken geven de volgende gegevens:

AD12100MFB: (4822 257 41305)
max vermogen 50W
Impedantie 4 Ohm
Resonantie frequentie 26Hz
Rated frequency range 20Hz ... 1500Hz

Deze gegevens zijn dus niet gelijk aan de 12100Wx
(40Watt, 4/8Ohm, 19Hz en 30 .. 700Hz volgens diezelfde boeken)


   
BeantwoordenCiteren
(@lostinmusic)
Trusted Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 78
 

@Zapper wrote:

De MFB woofers zijn speciaal ontworpen voor MFB, dwz er is iets gedaan om de klank af te stemmen (ophanging denk ik) en belangrijkste: er zit een extra aansluiting op en een piezo-elemetje erin.

De enige "vervanging" is dus precies dezelfde speaker. En die kom je moeilijk aan tweedehands. Bovendien weet men meestal wel wat zoiets
waard is.

Ik bedoel ook een identieke woofer uit een MFB 545.


   
BeantwoordenCiteren
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 147
 

Op marktplaats wordt/werd een AD 12100 MFB4 voor de 545 box aangeboden "nieuw" voor (te) veel, ik geloof € 150. Maar dan ben je mogelijk uit de problemen. Het alternatief is een goede nieuwe passende woofer van een ander merk te kopen en deze omtoveren tot MFB woofer door de vernellingsopnemerschakeling (heerlijk woord) en aansluitdraden over te zetten op de nieuwe woofer en in de kast te plaatsen.
Han


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo vrienden,

Ik heb het al eens eerder gezegd , maar na mijn pensioen heb ik vrijwel geen gegevens meegenomen. Ik kon ook niet bevroeden,dat er later nog eens een MFB club zou worden opgericht.

Gelukkig is mijn geheugen nog goed in orde, maar ja je moet het wel eerst weten om het te kunnen onthouden en een mens kan nu eenmaal niet alles weten. Gelukkig maar!

Terug naar de rubber rand: Ik kan me haast niet voorstellen dat de
AD 12100mfb een andere rand zou hebben dan de AD12100. Dat zou niet logisch zijn.

En wel om de volgende redenen. a) er was geen reden toe. b) dan zou dat op de een of andere manier aan het type nr. te zien moeten zijn bv. 12101 of een letter achter het type nr. c) uit het oogpunt van kosten.

Technisch gezien is een andere rubberrand relatief eenvoudig te realiseren, maar administratief en de nasleep daarvan moet je qua kosten niet onderschatten. Er moest dus echt een goede reden zijn om iets gewijzigd te krijgen en die reden zie ik niet.

De gegevens die Marnix uit z'n boek haalde, daar is toch iets raar's mee aan de hand. Het gewicht van de bewegende massa van de Mfb uitvoering is door de opnemer met z'n metalen kapje, als ik me goed herinner, 7 gram zwaarder dan de 12100 uitvoering en dat betekent dat de resonantie frequentie principieel lager moet liggen.

Ook het verschil in vermogen is eigenlijk niet te verklaren.
In het luidspreker overzichtje dat ik zelf nog had, waren de gegevens van 12100 ook weer anders .

Tenslotte wil ik nog opmerken dat we de invloed van bv.een vlakke rubberen rand t.o.v. een iets bollere rand ook weer niet moeten overdrijven. Die verschillen zijn te verwaarlozen.

Wel is er een verschil met de foam randen, die zijn lichter en soepeler.
Met andere woorden je kunt een foam rand niet ongestraft wijzigen ineen rubberen rand.

Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 2
Deel: