Meldingen
Alles wissen

586 defect of niet

19 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,545 Bekeken
(@alexander)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 23
Topic starter  

Hallo,

ik ben al een paar jaar in het bezit van 4 maal 586. Deze hebben altijd prima gefunctioneerd tot dat ik gisteren eens een klein proefje deed.

Als ik een toon aanbied van 30Hz en 1 Volt en alle correctie schakelaars op on zet komt er een mooie zoemtoon uit. Behalve bij 1 speaker. Deze speaker geeft het geluid van een een soort puffende diesel motor (sorry, kon even geen beter beschrijving bedenken). Draai ik de ingangs-potmeter wat terug dan neemt het volume uiteraard af maar gaat ook de puf weg en wordt het een mooie zoemtoon net als de andere 3.

Ik heb ook de "indruk test" gedaan en bij deze speaker komt de conus direct terug, bij de andere 3 gaat dit een stuk langzamer.

Mijn gedachte is dat deze puf weleens te maken zou kunnen hebben met het feit dat de speaker misschien niet luchtdicht is. Verder zag ik dat de pakking achter de woofer niet rond maar 8 hoekig is, is dit wel origineel? Op de tekening in de servicemanual staat deze als rond afgebeeld. Wat is overigens een goede vervang pakking om achter de woofer te plaatsen? Ik zat te denken om daar ook tochtstrip te gebruiken maar dan hele dunne.

Misschien is het overigens wel geen defect maar gewoon een slechte test die gedaan heb. Ik hoor trouwens bij normaal functioneren geen verschil tussen deze speaker en de andere.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen met dit voorval. Alvast dank voor de moeite, alle informatie is welkom!


   
Citeren
(@piet2401)
Estimable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 192
 

Hoi,
je potmeter achter op de 586 moet altijd bij gebruik met voorversterker helemaal naar rechts staan anders overstuur je de ingangs versterker.
Dat zou dat puffende dieseltje wel eens geweest kunnen zijn.
Het is dus geen volume regeling.
Je kunt gewone tochtband gebruiken voor de woofer luchtdicht in de kast te zetten.


   
BeantwoordenCiteren
(@alexander)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 23
Topic starter  

Hallo Piet,

ik gebruik voor deze test geen voorversterker, maar het gaat gewoon vanuit de toongenerator rechtstreeks in de 586.

De puf komt voor als ik de potmeter op 1 Volt heb staan, draai ik hem terug naar 1,3 Volt dan is het dus weg.

Hopelijk geeft dit een beter beeld van het probleem.

Toch alvast bedankt voor je tip van de tochtband!


   
BeantwoordenCiteren
(@piet2401)
Estimable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 192
 

Aha een toonfiets.
Is die 1 Volt niet wat hoog?
Als je hem naar 1,3 draaid op de 586 verzwak je het signaal.
Lijkt er op dat je de boel met 1 Volt in de laagste stand op de 586 de boel overstuurt. Ik zou de toonfiets niet hoger zetten dan 0,7 Volt, dat komt meer overeen met wat er vroeger uit een voorversterker kwam. Tegenwoordig is dat wel 1,5 Volt of meer, let wel dat is als de volume knop helemaal open staat.
Ik zou dus gaan voor 0,7 V max. als ingangs spanning voor de MFB met de knop helemaal naar rechts.


   
BeantwoordenCiteren
(@alexander)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 23
Topic starter  

Hallo Piet,

gaat snel zo.

Wat jij zegt zou kunnen, blijf ik alleen met de vraag zitten waarom de andere 3 er dan geen last van hebben. Ik ga er van uit dat als ik de boel overstuur ik dat toch op de andere 3 ook zou moeten horen.

Ik twijfel zelf ook of mijn test wel helemaal klopt. Ik kwam toevallig hier achter omdat ik 30 Hz had gelezen ipv 20 Hz zoals de service-manual voorschrijft. Het is dus puur toevallig dat ik erachter kwam.

Hartelijk dank voor je antwoord!


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

ik denk dat je ingangspotmeter vuil is op 1 plek van de koolbaan . heb zelf ook aleens lopen testen met 30hz of net wat meer , dan komen slechte contacten veel meer naar boven als met hogere freqenties. bijvoorbeeld knoppen van de preamp die goed lijken met muziek gaan dan wel hoorbaar kraken en wegvallen.

daardoor bleek er ook een tulpkabel slecht te zijn .

groet mattie


   
BeantwoordenCiteren
(@alexander)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 23
Topic starter  

Hallo,

allereerst een goed 2011 en een zeer goed MFB jaar toegewenst!

Nou, de potmeter schoon gemaakt maar helaas geen resultaat. Ik heb nu de woofer-pakking vervangen door tochtstrip om de zaak luchtdicht te krijgen. Dit leverde bij de "indruk proef" niet veel resultaat op, het gaat echter wel langzamer met terug komen dan als de speaker uit de kast is dus het lijkt er op dat de kast zo luchtdicht als mogelijk is.

Ik zag wel dat de MFB koppeling op de woofer gerestaureerd is. Ik vermoed dat deze restauratie de boosdoener is. Bij deze restauratie is een lijm gebruikt om de litze weer vast te maken aan de conus (zo zit hij origineel ook vast). Ik vermoed dat deze lijn gewoon resoneert en dat dit de boosdoener is.

Mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik dat graag! In elk geval al bedankt voor de reacties tot nu toe.


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

maar de set is dus ook nog origineel kwa elco's ? die zijn ook wel aan vervanging toe na een 32 jaar . het verschil in geluid tussen een gerecapte box en een originele is erg groot. wat eerst de beste box is is daarna de slechtste!

vooral de lichtblauwe elco's aan de rand van de ingangsprint zijn nog vaak maar 200nf na 30 jaar . en het zijn de kosten ook niet , voor een 4 euro per box is het allemaal vervangen . alleen de grote 3300uf van de voeding hoeven niet .

die zijn naar mijn idee bij de 587 ook wat onderberekend , gezien de 585 en 586 ook 3300 uf erin heeft zitten , maar die zijn 35watt uitgangsvermogen tov de 75 watt van de 587 .


   
BeantwoordenCiteren
(@alexander)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 23
Topic starter  

Hallo,

de elco's lijken mij origineel. Ik zal eens kijken of het lukt om as zaterdag vast eens 1 of 2 boxen te vervangen.

Ik zag trouwens dat jij dicht bij mij woont. Ik woon in Bavariacity. Is er een adres waar jij nog goede ervaringen mee hebt voor de levering van elco's? Overigens kreeg ik ze een paar jaar geleden gewoon afgeregeld volgens de spec's. Na het vervangen van de elco's is afregeling wel aan te bevelen neem ik aan.

De lijst die in de service doc staat is compleet neem ik aan of zijn daar nog aanvullingen op (voor het vervangen van de elco's bedoel ik dan)?

Ik zag trouwens nog iets raars. Misschien is dat ook wel leuk.

Ik heb 4 maal de 586. In 2 zit de originele woofer maar in de andere 2 zit de Woofer uit de 544. Wat wel leuk is, is dat je ze wel helemaal binnen de spec's krijgt en verschil in geluid is er ook niet. Als je naar het typenummer kijkt zie je ook dat er maar 1 cijfer verschil is. Dat ene cijfer duid alleen maar aan dat het een andere revisienummer lijkt te zijn. Overigens zijn de 544 woofers 6 hoekig en de 586 rond, vandaar dat het opviel (en waarschijnlijk dus dat ene cijfer verschil).

In elk geval bedankt voor de hulp Mattie!


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

handig om te weten , heb nog een 587 staan met een helemaal gare woofer . deze is van hetzelfde type als de 586 , maar de 544 is dus ook nog een optie.

ik bestel de elco's bij conrad , boven de 20 euro met ideal is het verzenden gratis , en met code 020479-NB krijg je extra 10% nog ( tot 31 jan ) .

de yageo zijn goed en de bc ( was philips ) zijn ook goed , maar duurder. evt is het doorsolderen van de ingangs cinch ook wel aan te bevelen . deze zitten vaker los of hebben een losse printbaan waardoor er soms brom komt . ook zal het relais een schoonmaakbeurt kunnen gebruiken . deze lijken vaak goed , maar meet maar eens over het contact met een goede dmm terwijl de box speelt, dan zie je bij het hoog en ( midden ) zo de waarden naar 6 ohm oplopen over het contact .

ook is het herstellen fijner als je de zijstrips aan de versterkerprint losschroeft aan de printkant ipv de achterwand , zo kun je beter overal bij.

zelf heb ik bij de 586 en 587 een extra relais toegevoegd , zodat bij laag volume de box niet steeds uitvalt en uitschakelen van de 230v geen plop geeft.


   
BeantwoordenCiteren
(@alexander)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 23
Topic starter  

Hartelijk dank!

Ik dacht dat je misschien naar een electronicawinkeltje ging in Eindhoven. Maar conrad is inderdaad lekker simpel en je hoeft er de deur niet voor uit.

De relais-contacten zal ik ook even meenemen.

Dan nog de vraag over het afregelen. Ik heb dit dus een jaar of 5 geleden ook gedaan en weet me nog te herinneren dat dit me een uitgang van een geluidskaart heeft gekost, dat kwam doordat de scoop toe geaard was. Ik ben nu in het bezit van een mooie toongenerator (geaard) die ik niet graag in rook zie opgaan. Kun jij eens uitleggen hoe jij dat doet? Ik kan me voorstellen dat alles los moet zitten van randaarde om geen ongelukken te krijgen. Helaas ben ik niet in bezit van een multimeter die dit kan meten anders was het heel simpel geweest.

Overigens weet ik niet of de woofer van de 587 hetzelfde is als van de 586 en de 585. Ik dacht namelijk dat de woofer van de 587 meer vermogen kon hebben.


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

in het servicedoc staan de instelwaarden en hoe het gedaan moet worden. heb je het doc al ? anders pm even , ik heb een kleurenscan van het 587 doc en ook de 586 heb ik digitaal .

groet mattie


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Als je geratel uit de woofer hebt, bestaat de kans dat een van de litzes de achterkant van de conus raakt. Dit kun je al testen door de woofer te demonteren en in de openlucht het vermogen rustig op te draaien.

Zo kun je zien of de litze de achterzijde raakt.
Sommige 586/587 woofers (zijn dezelfde) zitten iets gedraaid erin gelijmd.

De plaats waar de lijm met de litzes zit zit dan niet op dezelfde plek als de aansluitlippen. Na jaren gaan de litzes dan ook kapot en moeten nagezien worden. Dat was bij jou waarschijnlijk gebeurd.

Een 544 woofer van het laatste type heeft maar een verschil met de 587 voor zover ik weet: de vorm.
Er is wel een klein verschil in het mfb-element bij oudere 544 woofers tov de 587, is ook in het schema te zien. Welke schakeling in de laatste versie 544 woofer zit weet ik niet uit mn hoofd.


   
BeantwoordenCiteren
(@alexander)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 23
Topic starter  

Hallo,

ik dacht dat de woofer van de 587 van een zwaarder type zou zijn, maar blijkbaar dus niet.

Servicedoc's heb ik. Ik zit alleen nog met de vraag van het afregelen zonder dat er wat in rook opgaat of stuk gaat. Als je me daar wat advies in zou kunnen geven zou dat mooi zijn. Alvast dank!


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

@Alexander wrote:

dat dit me een uitgang van een geluidskaart heeft gekost, dat kwam doordat de scoop toe geaard was.

Ik weet niet waarom je geluidskaart stuk was, dat je scoop aan aarde ligt mag geen probleem geven als je de scoop gebruikt voor metingen die
-niet- in het lichtnet zijn.

Mijn scoop hangt ook aan aarde, als ik misschien ooit nog iets in een "hot" powersupply ga meten moet ik er even aan denken de aarde los te gooien.

Metingen aan de 586 doe je aan de luidspreker zelf , dus na de trafo = niet in het lichtnet.

Een niet geaarde pc kan overigens wel aan de "massa" zijde of "soundblaster-output" zijde ongewild een zekere netstroom voeren.
Wanneer dat dan tegen een geaard apparaat komt of wordt aangesloten kan dat een klap geven in bijvoorbeeld de geluidskaart. Zoek het probleem dan in je pc.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: