Meldingen
Alles wissen

587: elco's te klein ?

5 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
685 Bekeken
(@geert)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 42
Topic starter  

Die elco's die in de 587's zitten... zijn die niet iets te klein uitgevoerd?

Heeft iemand al eens geprobeerd om daar zwaardere typen in te zetten ? zoja, welke, en hoeveel F ??? En met welk resultaat

Het viel me namelijk net op dat er, bij het nummer bijvoorbeeld Kingston Town van UB40, iets niet helemaal goed gaat bij een wat hoger volume...
Als ik met de scoop de voedingsspanning van de versterker meet zie je dat die enorm instort...

Ow enneh.. thomas ? je site is niet meer powered by 220 v maar 110 v
(tenminste, je zei dat je een server in amerika had....)

[%sig%]


   
Citeren
(@arendje)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 31
 

Hey Geert,

Ik denk dat de voeding gewoon te klein gedimensioneerd is. Een stevige brugcel plus stevige voedings-C zou waarschijnlijk een behoorlijk stuk helpen!

En over die server.

Ik heb inderdaad een server in Amerika, daar draait mfbfreaks op.

De server waar het forum op staat staat gewoon in ZuidWest Friesland, en daar heb ik 224 volt πŸ˜‰ (dat zit dichter bij de 220 dan de 230 toch?). De server draait zelfs op Groene Stroom! πŸ™‚

Groeten,

Arend

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 wim
(@wim)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 418
 

[%sig%]

Bericht bewerkt (10-09-2003 14:16)


   
BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 563
 

Zijn de elco's niet gewoon op? Zoals ik tijdens de mfb meeting al vertelde: elco's hebben een beperkte levensduur en moeten eigenlijk gewoon vervangen worden na een aantal bedrijfsuren.

Die levensduur loopt van b.v. 5.000 uur voor een elco die op de maximale spanning en met maximale temperatuur wordt bedreven, tot zo'n 200.000 uur of meer als het met b.v. de helft van de werkspanning is en 25 graden.
(dit zijn indicatieve waardes!)

Nou klinkt dat wel indrukwekkend, 200.000 uur maar voor een MFB waarvan de voedingselco's altijd onder spanning staan is dat dus 23 jaar, in het optimale geval. En hou oud zei je dat je MFB's waren?


   
BeantwoordenCiteren
 CC
(@_cc_)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 73
 

Hmm, volgens het schema zijn de voedingselcos (2243 en 2247) 3300 uF /40V. Zoals Joop al aangeeft zou je kunnen beginnen om die te vervangen door bijvoorbeeld twee stuks van 4700uF/40V (de 63V variant zal waarschijnlijk beter verkrijgbaar zijn). Hoe meer ufs hoe beter, ik heb in mijn 544 10000uF zitten en behalve dat ze wat langer doorspelen als je hem uitzet is ook het fundament net effe wat strakker geworden. Meer reserve.

Echt veel hoger dan 10000uF zou ik niet gaan want dan riskeer je dat je tegen de inloopstroom limiet (Ifrm) van de brugcel (6251) aanloopt. Ik heb zo snel geen datasheet van de BY225-200 voorhanden, wie wel ?

ook handig om dit meteen uit te zoeken voor de BY164 schatjes in de 544 en 567. kunnen we een onderbouwd advies geven voor de maximaal wenselijke V+/- condensator waarden, het zijn perslot van rekening geen auto's waar je ongestraft anderhalve farad voor je booster mag zetten.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
Deel: