Meldingen
Alles wissen

AD 12200/W4

12 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
628 Bekeken
 Wiku
(@wiku)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

Hallo,

Heb iemand misschien informatie over de AD 12200/W4?
De persoon van wie ik ze gekocht heb, had een kast berekend (volgens AD 12200/W4 gegevens die hij nu kwijt is πŸ™ ) van 70x57x57!!!
Een kast van 227 Liter lijkt mij toch wel een beetje teveel :heet:
Daarom ben ik erg niewsgierig wat nou de specs zijn. En dat ik er misschien een betere (kleinere) kast voor kan berekenen.
Info over de luidspreker die al in een kast zit is natuurlijk ook welkom!

Groetjes Wiku


   
Citeren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Wiku,

Die 227 liter kan ik me best voorstellen hoor, voor een gesloten behuizing... Ik heb eens zitten rekenen aan een 15 incher die had 270 liter nodig...

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 Wiku
(@wiku)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

HappyPuppy schreef:

> Wiku,
>
> Die 227 liter kan ik me best voorstellen hoor, voor een
> gesloten behuizing... Ik heb eens zitten rekenen aan een 15
> incher die had 270 liter nodig...
>
> [%sig%]

Over het algemeen is een gesloten behuizing kleiner dan een basreflex.


   
BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

Zover ik me kan herinneren werden alle specs van 12 inch woofers van philips met een 80 liter kast gedaan.
Als je een freq. kar. als het plaatje van het philips boek wilde hebben moest je 80 liter nemen.
Hij kon dan het opgegeven vermogen dissiperen.
Ik dacht 80 watt.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 Wiku
(@wiku)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

mmm toch raar. Dit project (met dezelfde woofers) http://home.quicknet.nl/qn/prive/g.keizer/8.htm is een push-pull systeem. Zo'n systeem is te vergelijken met een basreflex. En een basreflex is altijd groter dan een gesloten ontwerp.
Het opgegeven vermogen van de speaker is 120 watt. 80 Liter komt idd beter in de buurt.

Groetjes Wilco

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 CC
(@_cc_)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 73
 

http://home.quicknet.nl/qn/prive/g.keizer/5 oftwel de elektornado !!! wow, dat is leuk spul. ga je hem in brug gebruiken ?

[%sig%]

Bericht bewerkt (10-03-2003 20:10)


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Wiku,

Hoe kom je erbij dat bassreflex altijd groter is dan een gesloten ontwerp? Bij een gesloten ontwerp moet je je (eigenlijk) aan de Vas houden om de speaker naar specificaties te laten functioneren. Ga je de kastinhoud wijzigen, dan heeft dit invloed op het gedrag van de speaker, met name de resonantiefrequentie die vliegt omhoog (denk aan wat Piet op de MFB dag zei over de essentie van MFB!)
Door het gebruik van basreflex kun je een speaker in een kleinere behuizing toch "groter" laten klinken, net als met MFB eigenlijk ook. Dit is ook meteen de reden waarom MFB en basreflex geen geslaagde combinatie zijn; ze hebben allebei min of meer hetzelfde doel, en samen gebruiken is dus dubbel op.

Groeten,

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
 

Het vinden van de juiste technische gegevens zal niet altijd even makkelijk zijn. De reden is dat PHILIPS door de jaren heen nogal wat wijzigingen doorgevoerd heeft die niet altijd in het typenummer terug te vinden zijn.

Ik heb daarom uit een aantal HOBBYSCOOPEN pagina's gescand met de gegevens van veel bekende luidsprekers en zal deze straks mailen opdat deze op de site gezet kunnen worden.

Voor de duidelijkheid heb ik het jaartal in de bestandsnaam opgenomen. Je zult zien dat de speakers regelmatig andere eigenschappen krijgen.

Daarbij heb ik ook maar even de prijslijst gescand. Misschien een handvat om een redelijke prijs voor bijvoorbeeld de 0210 sq te kunnen bepalen.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Groeten,

Hilbrand Boorsma


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Hilbrand,

Een welkome aanvulling! De mail deur staat voor je open!

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

Hoi Wiku

Ik heb hier een oud kopietje uit een databoek.

80 liter is de aanbevolen kastgrootte.
Freq range 35-1800 Hz
Res. freq. 22Hz
Power handling without filter 80 W (Pmax)
Sensitivity 88 dB

Ik heb (nog) geen scanner. Kan de specs nog niet mailen.
Pmax is wat de speaker 1 minuut lang kan dissiperen zonder permanente schade.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 Wiku
(@wiku)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

http://home.quicknet.nl/qn/prive/g.keizer/plaatje.htm
Ze zijn niet van mij (helaas) Een vriend van me heb ze en zijn idd in brug gebruik.

Dat MFB niet in een basreflex is gebruikt komt ook doordat alle speakers van Philips een EBP (Efficiency Bandwidth Product) hebben van rond de 50. Oftewel geschikt voor gesloten behuizingen.

Door een speaker in een basreflex te stoppen klink hij idd "groter"(hardere-diepere bassen), maar als je dezelfde speaker dan in een gesloten behuizing zet, krijg je een kleinere kast, maar klink over het algemeen beter.

Groetjes Wilco

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 Wiku
(@wiku)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

Cuno, bedankt voor je informatie!

Groetjes Wiku


   
BeantwoordenCiteren
Deel: