Meldingen
Alles wissen

587 zelfbouw met visaton titanium hoog en midden aangepast

116 Berichten
10 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
5,296 Bekeken
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Beste Han,

Van de week heb ik al een verhaaltje geschreven,maar dat gaat nog niet specifiek over mfb. Nee, het gaat in dat stukje nog voornamelijk over hoe ik als kind in aanraking ben gekomen met electriciteit en korte tijd later met radio en welke impact dat op mij heeft gehad. Als ik een 2de of 3de aflevering zou maken kom ik van zelf wel op de mfb periode uit, maar zover is het nog niet.

Ik heb het stukje nog niet gepost, omdat het bijna onvermijdelijk over je zelf gaat en daar zit niet iedereen op te wachten en dat zal met eventuele vervolg stukjes ook min of meer het geval zijn, want je kunt dat alleen maar schrijven vanuit jouw belevings wereld. Daar zit mijn aarzeling. Ik wil het best als proef posten, maar laat men dan de guts hebben te zeggen: Piet heel mooi, maar het is een O.H. verhaal. Daar kan ik best tegen en val ik niet van om. Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
 Elzo
(@elzo)
Trusted Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 52
 

Piet,

Ik lees hier schuin boven:
Piet, Joined: 23 Dec 2005
Posts: slechts 183 !!

Met die posts gaat je gemiddelde al wat omhoog want begin vorige week zat je geloof ik nog op 167.
De hele klup zit gewoon te springen om je verhaal. Iedereen praat hier over zichzelf, dus niet te bescheiden hè?
Maak er wat moois van! Elke week een stukkie.....

Succes, Elzo


   
BeantwoordenCiteren
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 147
Topic starter  

Naar aanleiding van de luisterproeven tijdens de meeting is het vastlopen van de woofer geconstateerd. Om die reden nog maar eens wat metingen gedaan aan de laagversterker van de 587. Wat als eerste opvalt en wat Piet ook al eens heeft laten ontvallen is dat de versterker (bewust) een eigen frequentiekarakteristiek heeft meegekregen.

Ik heb een meting (bij mijn aangepaste 587) verricht aan de ovrdrachtkarakteristiek. De meting is uitgevoerd zonder luidspreker en dus ook zonder MFB element. de frequentie karakteristiek is dan:
34 Hz tot/met 156 Hz -3dB (tussen 60 en 80 Hz vlak)
Voor de standaard schat ik het laag kantelpunt in op 45 Hz ipv 34Hz.
Na de 156 Hz zakt de frequentiekarakteristiek met meer dan 6dB/oktaaf naar 700 Hz -20 dB en dat is in de buurt van de wisselfrequentie.

De overall frequentiekarakteristiek die ik meet voor de aangesloten luidspreker is min of meer recht (zie eerdere publicaties). Blijkbaar loopt de frequentiekarakteristiek inclusief MFB correctie van de luidspeker met dezelfde stijlheid op, zodat per saldo een vlakke karakteristiek het resultaat is !
Conclusie:
Het is blijkbaar moeilijk om zonder correctie een vlakke karakteristiek te krijgen. Een uitdaging om een eigen MFB luidspeker te ontwikkelen die waarschijnlijk ook weer een eigen karakteristiek heeft die gecompenseerd moet worden !

Het is wellicht aan te bevelen om bij ca 150 Hz een wisselfrequentie te kiezen.

Het vastlopen van de MFB 587 + is nog niet geheel duidelijk. De uitsturing onbelast is mogelijk tot 30V top (35 V voeding). Mijn meting aan de luispreker gaf bij 30 Hz klippen te zien op 20Vtop. Ik vermoed zelf dat de luidspreker de bijbehorende excursies niet aankan en dat het niet de voeding is. Ik doe nog aanvullende meting met een twee kanaals scope voor de vergelijking van voedingsspanning versus het uitgangssignaal.

MFB blijft verrassen,
Han


   
BeantwoordenCiteren
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 147
Topic starter  

Het vervolg op de constatering van het clippen van de woofer in de MFB 587+ heeft geresulteerd in een meting van het woofer signaal en de lijnspanning van +35V (ook representatief voor de -35V).
Bij hoge belasting van de voeding valt op dat de 10 mFarad elco's hun werk naar behoren doen. De rimpel is naar schatting 1V en het lijnspanningsniveau zakt tot ca. 30 V. Het klippen van de luidspreker treedt bij lagere frequenties 20 - 30 Hz al op bij 10 V en bij wat hogere frequenties rond de 40 Hz op bij 20 V. Dit is nog verder onder de voedingslijn. Bij eerder metingen heb ik vastgesteld dat onbelast uitgestuurd kan worden tot 30 V.

Conclusie: niet de voedig is aan verbetering toe maar de woofer. Om de enorme inspanning bij lage frequenties naar behoren en op vermogen te kunnen verwerken is een woofer nodig >= 8 inch. die meer dan 100 W kan verwerken en tevens flinke excursies aankan.


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
 

Hallo Han,

Misschien een stomme vraag maar wat meet je dan op de uitgang van de versterker, het clippen kan toch alleen veroorzaakt worden door de voeding of de versterker?


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Han,

Ik denk dat er sprake is van een misverstand, Ik heb gezegd('s middags op de meeting nog) dat je het vermogen van de versterker zou moeten op voeren en logischer wijze betekent dat dan ook dat je de voeding zwaarder moet maken. (ring trafo). Van 50 naar100 watt vermogen is nog maar 3db en dat schiet bij de frequenties van 25 a 30 watt niet hard op. Komt er dan echt een lage toon in die orde dan sta je versteld hoeveel vermogen(uiteraard afhangkelijk van de stand van je volumeregelaar) je in eens nodig hebt om te voorkomen dat je versterker gaat klippen. Natuurlijk komt er ook een moment dat 8 inch het niet meer aan kan en dat je naar 12 inch zou moeten, maar voorlopig houdt ik het op klippen.

Kortom, verlagen van je frequentie is mooi, maar heeft ook z'n prijs.

Meet ook eens op welk punt je versterker bij 25 hz gaat klippen.
WRO heeft hier absoluut een punt. Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

hallo Han,

Ik bedoel natuurlijk 25 a 30 Hz en niet watt. Piet


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Zou het een idee zijn om met zes auto accu's te experimenteren?
dan heb je een hele sterke voeding waar je ongeveer +35V en -35V mee kan maken en geen rimpeltje te bekennen πŸ˜›

maar waar haal je zo gauw zes accu's vandaan..


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Remi,

Het tover woord is hier vermogen (watt's) om het klippen van de versterker te voorkomen.Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Hallo Piet, zou dat dan een probleem zijn met accu's als bron?


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Remi,

Nee dat niet ,maar het lost het probleem van Han niet op. Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 147
Topic starter  

Uit de meting met mijn oscilloscoop komt naar voren dat het signaal aan de uitgang van de versterker gemeten over de luidspreker bij lage frequenties (30 Hz) clipt onder de 20 Vtop. De voedingsspanning van 35 V zakt terug naar 30 V (gemeten over de elco) met een geringe rimpel van 1V. Mijn conlusie is dat de luidspreker de oorzaak is. Onbelast is te zien dat uitsturing mogelijk is tot 30 Vtop. De voedingsspanning is dan 35 V. Volgens Bartjes zou er dan zeker tot 30 V - 5 V = 25 Vtop uitsturing mogelijk moeten zijn. Vandaar mijn conclusie dat de speaker/MFB combinatie aan zijn limiet zit. Mijn overweging is om de de instelling van de laag versterker terug te brengen naar 33 dB (ipv 34,6) en de MFB instelling te brengen op 23 dB (33 - 10 dB MFB tegenkoppeling). Dit is verantwoord om toch nog een "vlakke" overall karakteristiek te houden. Dit stel ik vast op basis van mijn buitenmeting van de box. De instelling wordt dan 23 dB / 18 dB / 18 dB en de rendementen woofer 86 dB ? hoog en midden is 90 dB.

Nog een vraag aan Piet. Ik begrijp niet waarom de instelling van laag bij 90 Hz wordt uitgevoerd daar dit op basis van mijn elektrische meting niet het 0 dB punt van de laag versteker is. Dit ligt tussen 60 en 80 Hz. 90 Hz ligt al rond -0,5 dB.
Han


   
BeantwoordenCiteren
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 147
Topic starter  

De verklaring voor het klippen is dat de combinatie luidspreker/mfb terugkoppeling een "vies" uitgangssignaal laat zien dat bij 20 Hz afgetopt is bij 10 Vtop. De voedingsspanning is dan nog recht met weinig rimpel rond de 30 V.

Vraag aan Piet:
Kan dit veroorzaakt worden door de versnellingsopnemer in de rubbers. Bijvoorbeeld het uitgerekt zijn van de rubbers die daardoor de versnellingsmeting beinvloeden ? N.B. De conus maakt bij de lage frequenties immers grote uitslagen !


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
 

Hallo Han,

Kun je de mfb-tegenkoppeling niet tijdelijk uitschakelen, dan weet je wat de versterker/luidspreker combinatie doet.

Mocht dit wel goed werken (niet te vroeg clippen dus), zit dan de "fout" niet in het mfb circuit/opnemer?


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Han,

We hebben het al vaker besproken, maar de conclusie dat het klippen wordt veroorzaakt door de combinatie luidspreker/mfb terugkoppeling is m.i. niet juist.

Je ziet zelf wat er gebeurd , je voedings spanning zakt op een bepaald moment in elkaar van 35 naar 30 volt. Wat denk je dat er dan gebeurt met het versterker vermogen, dat zakt toch ook in elkaar. Gewoon de wet van ohm. En in die situatie gaat het klippen alleen nog maar sneller. Ik kan het niet anders zien. Er is maar één manier om het dit op te lossen (afgezien natuurlijk van het terug brengen van het lage laag)en dat is het opvoeren van je versterkervermogen en uiteraard de daarbij behorende stijvere voeding (ringtrafo,hogere voedings spanning, zwaardere eindtorren en grotere koeling) Het kan zijn dat je in die setup ook de voorversterking voor de aansturing van je grotere eindtorren iets moet op voeren, soms is dat nodig.

Wat het 90Hz afregel punt betreft, Het kan zijn dat voor jouw 587+ dat punt iets naar beneden moet worden geschoven, voor de originele 587 ligt dat punt m.i. goed en kun je de box goed binnen z'n specificatie afregelen. Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 5 / 8
Deel: