Meldingen
Alles wissen

587 zelfbouw met visaton titanium hoog en midden aangepast

116 Berichten
10 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
5,334 Bekeken
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 147
Topic starter  

De laatse tip ter verbetering van mijn 587 heb ik ontvangen van niemand minder dan Van den Hul. Ik heb een week geleden mijn vroegere natuurkunde leraar opgezocht in zijn bedrijf met natuurlijk de boxen onder mijn arm. Na wat luisteren en vooral opwarmen van 2 C naar kamertemperatuur en de software van Dianna Krall SACD was het ijs gebroken. Mijn oude leermeester was heel voorzichtig positief over het eindresultaat.

Al gauw kwam er nog een ontwerp suggestie naar voren die ik mede 587 bezitters niet wil onthouden. Na wat luisteren met één oor direct op de kast en het andere oor met één vinger dichtgestopt adviseerde mijn leraar om eens langs te gaan bij Breezan automaterialen om de metalen achterkant te dempen met een plakrubber zoals die ook worden gebruikt voor het stiller maken van auto's. Na wat knip en plakwerk moet ik bekennen (met wat suggestie) dat alles een fractie stiller is. Mechanische trillingen van de achterwand worden nu nog beter gedempt.


   
BeantwoordenCiteren
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 147
Topic starter  

Ik heb toch maar eens geprobeerd de luisdprekerbox 587 met Visaton mid en hoog door te meten. Gemeten met de achterkant naar het huis gericht en de luidprekers op ca 1 m hoogte gericht op de bamboesa (of is dat alleen voor Japanse speakers) met pink noise op de kast via de Behringer 8024 en een MM01 meetmictofoon op 1 m. afstand van de mid.dome.

Het resultaat is een redelijk vlakke frequentiekarakteristiek waarbij naar voren komt dat het hoog 1 dB kan zakken (instelling was mid 18 dB en Hoog 19 dB conform Philips frequenties). Dat dus toch maar weer gedaan. Het resultaat na de correctie van de mid naar 18 dB zou theoretisch(ik heb niet meer gemeten) moeten zijn dat een frequentiekarakteristiek ontstaat van ca 35 HZ tot 20 kHz van tussen +2,5 dB (veroorzaakt door12,5 kHz) en -2 dB.

De laagste frequentie van 20 Hz ligt op ca -7dB(tov 90 Hz). Bij 40 Hz treedt een kleine opslingering op van 4 dB (tov 90 Hz Philips frequentie op 24 dB). De 25 Hz ligt op -3 dB tov 90 Hz.

Ik vermoed dat de opslingering bij 40 Hz mede verantwoordelijk is voor een wat "warmer" geluid.

Tot zover mijn eerste serieuze buitenmeting...


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

jemig dat was een koud klusje!

Werkt wel mooi met die 8024.. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 147
Topic starter  

Hi Jeroen,
Het was wel een mooi zonnetje op zaterdag maar in de dakgoot lag nog ijs. Het was handen warmen aan de achterplaat. Door een foute instelling van de equaliser was er 8 dB extra laag waardoor de woofer heftig te keer ging en de versterker warm werd. De schrik sloeg me om het hart toen ik de slechte overdrachtskarakteristiek zag... Maar na de equaliser op 0dB was dit verholpen en kon ik beginnen met de meting.
Han


   
BeantwoordenCiteren
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 147
Topic starter  

Een nieuwe meting met de 587 mark II (Visaton midden en hoog) buiten in de tuin op zijn ruggetje op een klein metertje van de grond met de microfoon op 90 cm afstand van de middentoner. De elektrische instelling van de speakers is 24 dB, 18 dB midden en 18 dB hoog (1 dB minder dan de voorgaande meting). Bovendien is de luidspreker 90 graden gedraaid op zijn rug. De metingen zijn uitgevoerd met de Behringer 8024 met pink noise. De uitlezing is de max. waarde na een paar minuten ruisen.

Het resultaat is een karakteristiek van grofweg +2dB/-2dB van 31,5 tot en met 20 kHz met een paar uitswingers op:
20 Hz -7 dB
25 Hz -3,5 dB
63 Hz +2,5 dB
160 Hz +2,25 dB
6k3 Hz -2,75 dB
12k5 Hz +2,25 dB
20 kHz -2,75 dB

De demping op 6,3 kHz ten opzichte van de vorige meting is nog onverklaarbaar.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

6300Hz -3dB.. hmm was dat niet de truc van de BBC om het geluid "directer" te laten klinken? πŸ˜‰

als je een onverklaarbare dip ziet moet je een paar andere microfoonopstellingen proberen. Dan zie je wel of die er echt inzit, of het toevallig een of andere fasedraaiing is, dus plaats-afhankelijk.

160hz kan een kastresonantie zijn. Ik heb ook zoiets rond 120 op de 9638.

63 lijkt een mfb gebeuren. op zich niet zo'n ramp lijkt me.


   
BeantwoordenCiteren
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 147
Topic starter  

Hi Jeroen,
Ik vermoed ook dat het een opstellingskwestie is omdat het verschil te veel frequentie afhankelijk is en niet slechts 1 dB verschil maakt over het gehele bereik van de tweeter zoals verwacht mag worden bij meer of meer gelijk volume.

Dit is temeer het geval omdat naast de -1 dB de luidsprekerbox 90 graden acherover is gekanteld op een "n" vormige trapconstructie en direct de hemel inkijkt. De opstelling van de microfoon is een tripod op de hoogste opgaande sport van de trapconstructie enigszins voorover hellend (110 graden) en tegen de g kracht vastgetaped aan de trap. Het geheel zou niet misstaan in een museum voor technical art ! Het kan zijn dat die ophanging en positie niet ideaal is. Ik heb eigenlijk een hengel nodig voor de microfoon.

Mijn verwachting is dat meettechnisch de liggende positie een representatiever resultaat moet opleveren voor de luidsprekerbox sec.


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Han,

Bij elke post van jou valt het me weer op dat je zo heerlijk "bezig"bent, en dat moet een geweldige voldoening geven. Bij komend voordeel is dat je daarmee mooi van de straat af bent πŸ™‚ Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 147
Topic starter  

Hi Piet,
Het is eigenlijk zo dat elektronica al vanaf mijn 10e jaar mijn belanstelling trok. Eerst met een batterij en een Lego lampje in een Lego blokje aansluiten en laten branden en later de transistor radio die zomaar draadloos AM/MG ontving. Ik geloof met 8 transistors en niet groter dan twee pakjes sigaretten. Het verbaasde me in die tijd dat je door de lucht geluid kon ontvangen.

De opkomst van de FM met FM stereo met voor het eerst kwaliteit ontvangst. DIN 45500 (geloof ik) speelde toen als norm voor kwaliteit een belangrijke rol. En dan 's-avonds na 12 uur de meettoontjes om je FM stereo apparatuur te testen een prachtige tijd. In die tijd ook mijn eerste VTVM meter van Heath in elkaar gezet. Met een FET verschilversterker voor een 10 MOhm DC ingangsimpedantie. In die tijd een pure luxe. Deze meter doet het overigens na 40 jaar nog steeds en nauwkeurig.

En zo kom je van het een in het ander bij de MFBfreaks. Wat wil een mens nog meer !


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Beste Han,

Dit riekt naar telepathie. Ik zal het uitleggen. Een forum houdt zich zelf in stand. De ene reactie lokt de andere uit en je forum blijft zo lopen. Maar met de website is het een ander verhaal, die moet je voeden en blijven voeden en dat is toch makkelijker gezegd dan gedaan.

Nu had ik daar een tijd geleden en recentelijk ook weer met AndrΓ© en Herman over gesproken en toen heb ik voorgesteld af en toe onder "algemeen" een stukje te schrijven over een bepaald onderwerp en mogelijk ook daar het pak vragen te beantwoorden dat ik enkele weken geleden van Gromsound heb gekregen over de historie van mfb/hifi van de jaren 1968 t/m 1976.

Als eerste onderwerp had ik in gedachte iets te schrijven over hoe en wanneer mijn "passie" voor de techniek is ontstaan en wat er uit is voort gevloeid. Toch had en heb ik enige aarzeling om dit op te schrijven, want het gaat dan over jezelf en het lijkt dan al gauw op een soort profilering en aandacht vestigen op je zelf. Nou en daar heb ik nou totaal geen behoefte aan en zin in en zeker niet op mijn leeftijd.

En toen kwam jij met je "bescheiden "ontboezemingen over hoe jij in de ban geraakt bent door de techniek. Het begint met een klein lampje en eindigd.... Het eindigd nooit meer!

Je reinste telepathie Han, want hoe kon jij nou weten dat ik met die gedachte rond liep. Maar wat nu te doen? Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Gewoon doen Piet, het is altijd leuk om die verhalen te lezen, ieder haalt er weer zijn eigen ding uit.

Ik las gisteren het verhaal van Han over dat Lego steentje en ik was ook meteen weer 40 jaar terug in mijn eigen jeugd toen ik een jaar of 6 was. en daar had het ook makkelijk kunnen eindigden.
Ik had namelijk ook zo'n doorzichtig Lego steentje met een lampje erin, maar vaak ook lege batterijen. ik weet nu nog dat ik dacht πŸ’‘ "goh, als ik de draadjes in het stopcontact doe heb ik geen batterijen meer nodig"..

Het was 's morgens heel vroeg toen ik dat deed beneden in de kamer en het gaf me een klap.. πŸ™„ heel het blokje zwart van binnen en ik was als de dood dat m'n ouders de klap gehoord zouden hebben, maar dat viel mee.
ik was weer een ervaring rijker 8) en er zouden er nog wel een paar komen later πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Remi,

Toch was je denkwijze al heel logisch, je wist alleen toen nog niet dat er trafo's bestonden.En dat die ertussen had gemoeten. Zo'n ervaring vergeet je je hele leven niet meer en maant je vandaag nog, misschien onbewust, tot voozichtigheid met net spanning. Zo zie je maar, je weet nooit waar iets goed voor is. Groeten piet. P.S ik denk er over na.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Ik wist ook al heel jong wat elektriciteit was.. en snapte later waarom er veiligheidsstekkers waren πŸ˜‰ gelukkig heb ik alleen een schok gehad, was 1e verdieping maar wel een stenen vloer.. had heel anders af kunnen lopen.. Dat is zo'n beetje het enige wat ik me herinner van voor mijn 4e jaar.. πŸ˜‰

Ik heb met mijn 9e een beltransformator gehad van sinterklaas. Hij had em mooi in een doosje gebouwd op een plankje en wat lampjes erbij. En mijn moeder brak d'r nek bijna van alle koperdraden door het huis toen ik een kortegolfradio had πŸ˜‰ het is allemaal wel heel charmant maar het is ook wel uitkijken. Het was toen ook wel een beetje de tijdgeest, die focus op techniek en elektronika. Tegenwoordig houdt "mijn soort" zich waarschijnlijk veel meer met pc's bezig en leuke dingen daaromheen


   
BeantwoordenCiteren
 Elzo
(@elzo)
Trusted Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 52
 

Beste Freaks,

Nu we het er toch over hebben,
Ik zat op m'n 12e of 13e eens mijn oude radio van binnen te bestuderen en zag nogal wat stof zitten. 'n Beetje blazen hielp al aardig maar niet genoeg.
Die buizen had ik al aardig schoongemaakt met m'n vingers, nu die zwarte dingen nog....
Ik kreeg me daar toch een optater van hier tot Tokyo !!!! Ik heb de verdere dag alleen maar zitten shaken.
Desalniettemin ben ik erg veel van muziek gaan houden en gaan maken.

Elzo


   
BeantwoordenCiteren
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 147
Topic starter  

Beste Piet en natuurlijk ook anderen,
Al degenen die werkzaam zijn geweest binnen Philips en met MFB hebben natuurlijk een streepje voor om wat historie te geven over MFB en de eigen rol daarin. Bij uitstek is natuurlijk deze website daarvoor een goed medium. Een win win situatie voor de site en om iets te delen met elkaar over MFB. Ik wacht met spanning het verhaal van Piet hierover af.
Han


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 4 / 8
Deel: