Meldingen
Alles wissen

AD8067/MFB4

7 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
857 Bekeken
(@lucainfr)
New Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

bonjour mfb'ers,

Onlangs kreeg ik 3 radiola's 544, 1 werkt prima, bij een ander werkt de bas speaker niet en bij de 3e kraakt de bas speaker.
Als ik bij de kraker de conus tijdens spelen iets een kant op duw verdwijnt het zo'n beetje.
Is er een truuk om dit maken?
ik zie dat ik de AD067?MFB4 's niet meer kan bestellen, is er mogelijk iemand die er nog een heeft ?

Mvrgr Luca (in Frankrijk, radiolaland)


   
Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

haal de luidspreker er eens uit en controleer goed of de magneet nog wel in het hart van de speaker gepositioneerd is.
Ik heb het met een woofer uit een 532 eens beleeft dat de magneet iets verschoven was en daardoor de spoel blokkeerde.

Misschien is er bij jouw woofer ook zoiets aan de hand.
Meest waarschijnlijk is hij dan naar beneden geschoven, als gevolg van te hard neerzetten van de box.

Wat ook een mogelijkheid is, is dat je een gebroken litze hebt, ook hiervoor moet de speaker uit de kast gehaald worden

succes,
laat nog even horen wat het geworden is, dat is altijd leuk


   
BeantwoordenCiteren
(@piet2401)
Estimable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 192
 

Ik ken er die ieder jaar de basspeakers 180 graden omdraaien zodat je geen last hebt van naar een kant uitzakken.


   
BeantwoordenCiteren
(@lucainfr)
New Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Briljant, de magneet van de speaker zit inderdaad niet vast.
Ik zal proberen die op "zijn plaats" te krijgen, als die goed zit misschien fixeren door er was secondelijm tussen te gieten (niet teveel)
normaal moet die magneet toch vast zitten ?


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

dat was voor mij ook een verrassing toen.
misschien zit het normaal ook nog wel gelijmd en ontstaan de problemen alleen na een keer te hard neerzetten.

Ik zou me er niet al te druk om maken als je hem eenmaal weer 'vrij' hebt zodat de conus weer zonder schuren beweegt.
Die magneet van de 532 waarvan de woofer al gesloopt was voor ik het in de gaten had dat deze misschien te redden was geweest zit nu tegen een poot van een metalen frame aan en ik kan je vertellen dat hij waanzinnig sterk is.
Ik ben niet zo bang voor het vanzelf uitzakken


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

het loskomen van magneten heb ik bij de ad tweeters uit de 70's al vaker gezien , maar het centreren is niet makkelijk door de kracht die zo'n ding heeft . probeer eerst maar om met een lijmklem oid de magneet op z'n plek te krijgen zodat de speaker niet aanloopt en dan rondom de magneet vastlijmen , probeer je dit tussen de magneet te verlijmen dan is centreren nog moeilijker .

ook al gezien dat het plaatje waar de magneet op gelijmd zit van de puntlassen was losgekomen en dan maakt het nog minder makkelijk.....


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Vastschroeven van de magneet wil ook niet zeggen dat hij nooit los gaat. Heb ik wel bij de 567 woofers gezien.
En probeer het vastmaken maar eens met een 567 woofer, daarbij zijn 3 schroeven gebruikt om de magneet vast te zetten.

Je kunt niet bij een kant van de schroeven omdat ze onder de conus (spider) zitten πŸ‘Ώ


   
BeantwoordenCiteren
Deel: