Meldingen
Alles wissen

Beveiliging 544

6 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
646 Bekeken
(@themode)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 101
Topic starter  

Ik heb nu al een tijdje een setje 544's welke inmiddels grotendeels gerestaureerd zijn. Toch erger ik me ergens aan, namelijk dat ze nogal snel in de beveiliging schieten. Dit gebeurd natuurlijk vooral als er wat vermogen gevraagd wordt, echter niet tot aan de grens. Ook de temperatuur wordt niet uitzonderlijk hoog ofzo.

Nou is mijn vraag of dit een vaker voorkomend 'probleem' is, en of het te verhelpen valt zonder de beveiliging helemaal achterwege te laten.


   
Citeren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Ik ben meer een DSS-man en ik weet niet zo veel van de MFB's af. Wel denk ik dat ook in deze speakers diverse potmetertjes zitten in de voor- en eindtrap waarmee je alles in kunt stellen. Je zou eens in het beveiligingscircuit de waarden (mV) kunnen meten, misschien kun je de instellngen iets aanpassen. In de DSS-en zit ook zo'n circuit voor de tweeters, kwestie van meten en opnieuw afregelen. Ik waarschuw je wel voor "overbelasting" ten gevolgen van foute afstelling. EΓ©n keer kapot en het is niet meer terug te draaien. Losse speakers en zeker in mijn geval de Isophase types zijn echt niet meer te krijgen...

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@themode)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 101
Topic starter  

In de 544 zitten 3 potmetertjes; ruststroom laag, ruststroom mid/hoog en de mfb terugkoppeling. Ik heb ze allemaal volgens de servicedoc afgeregeld. Het klinkt ook wel erg goed moet ik zeggen.

Alleen vliegt wat mij betreft de beveiliging voor het laag er gewoon te vroeg in. Let wel dat mid/hoog gewoon door blijft spelen.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

De ruststroom mag 1mV naar boven of naar beneden afwijken dat is niet zo'n probleem. Misschien is dat al voldoende.

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@roland79)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 129
 

Waarmee stuur je de MFB's aan?

o.a. soundkaarten willen nog wel eens een te sterk uitgangssignaal afgeven.

een portable cd-speler met bass boost kan ook soortgelijke problemen veroorzaken.


   
BeantwoordenCiteren
(@themode)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 101
Topic starter  

Niet rechtstreeks op de geluidskaart op dit moment, maar via een Yamaha C2-a.

Ik heb eerst de torren TS439, 440, 445 en 446 vervangen, zonder resultaat overigens.

Omdat het in de situatie waar ik ze wil gebruiken ik het liever niet heb dat ze uitschakelen heb ik C508 weg gehaald.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: