Meldingen
Alles wissen

Gekraak 541

10 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
536 Bekeken
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Hallo

Via een collega van mijn werk ben ik achter het bestaan van deze site gekomen. Ik moet zeggen een leuke site.
Ik ben in het bezit van een setje 22RH541, 22RH544, een een 544 DUX setje met DUX tuner.
Nu heb ik het volgende probleem met 1 van mijn 541.
Na ongeveer een uurtje spelen valt het geluid weg en hiervoor in de plaats komt er een krassend gekraak, zeer irritant!!
Soms moet ik de MFB's 24 uur uit laten voordat er weer normaal geluid uitkomt, tenminste voor een uurtje.
Ik heb 3 verschillende voorversterkers/tuners met type 22RH743/00 van Philips geprobeerd, echter geen resultaat.
Ook heb ik al diverse condensators van de hoofdprint vervangen, echter nog niet 1 van de voeding aangezien ik in deze omgeving (Drachten) niet aan een 6800uF en 3300 uF kan komen, wel te bestellen natuurlijk!!
Het vreemde is dat het gekras ook aanhoud als hij niet is aangesloten op een voorversterker.
Ik weet even niet meer wat te doen, de elco's bestellen met de kans dat dit het probleem niet is, al zal je wel zeggen dat er toch ergens een condensator defect is aangezien het probleem zich na een uurtje voordoet.
Wie kan mij helpen.....

BVD

Yde
Drachten


   
Citeren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Hoi Yde,

Het lijkt mij absoluut een (voedings) condensator probleem. Heb je de box al open gehad? Zijn er condensators die er niet lekker uit zien? Heb je de solderingen al eens nagetipt? Wil ook wel eens helpen.
Ik denk dat die nieuwe condensatoren sowieso geen slechte investering zullen zijn!
Heb je trouwens de ingangsprint al eens nagekeken?? Mijn vader had ooit een 544 met een vergelijkbaar probleem (blijvend geruis en gerommel op de achtergrond, met als gevolg dat de box ook niet meer automatisch uit ging) en dit probleem zat in de ingangsversterker. Misschien een tip πŸ˜‰
Succes ermee en we horen graag hoe de zaak afloopt!

Groeten,

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 jan
(@jan)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 220
 

Schakelaars schoongemaakt?
Ik heb ook eens zoiets meegemaakt met een van mijn 541'jes.
Bleek een schakelaar te zijn. Is ook eenvoudig vast te stellen door de rommelen aan de schakelaars aan de achterzijde. Als dat het niet is denk ik ook gelijk aan de condensatoren.


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Hallo

Bedankt voor de reacties, ben al onderweg naar de electronica handelaar voor 2 setjes nieuwe condensators.
De schakelaars waren het niet die had ik ingespoten met contact-spray.
Als ik al de condensatoren vervangen heb horen jullie wel van mij of het allemaal gelukt is.

Yde


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Vergeet niet om na contact spray ook eventjes erdoor te spuiten met Contact-WL. Dit spoelt de afvalstoffen weg plus de nog aanwezige contactspray. Contactspray is namelijk, in tegenstelling tot wat wordt beweerd op de verpakking, wél schadelijk voor constructiematerialen!

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Hallo

Hierbij wil ik even laten weten dat het vervangen van de condensatoren niets heeft uitgemaakt.
Ook heb ik de condensatoren met de goede MFB gewisseld, ook geen resultaat.
Nu ben ik van plan alle transistoren te vervangen, maar dat zien we volgende week wel weer.
Wel is het zo dat er tijdens het gekraak geluid aanwezig is (was voorheen niet zo), en dat het alleen in het bas gedeelte voorkomt.
We zien volgende week wel weer.........................

Word vervolgt...

Yde


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Hallo

Ik heb inmiddels alle transistors en de laatste elco's vervangen.
En je raad het nooit...................geen gekraak meer!!!!
Hoe is het mogelijk.
Enkele elco's waren niet meer met de orginele spanning te krijgen, deze heb ik vervangen door een iets zwaardere versie.
Het gevolg hiervan is dat de volume nu iets zachter is.
Verder werken de MFB's weer als nieuw.

Yde


   
BeantwoordenCiteren
(@martijn-2)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

hallo Yde

De spanning die aangegeven staat op elco's is de maximale spanning die de elco kan hebben. Het kan dus geen invloed hebben op de werking als je een elco neemt met een hogere spanning.
Heb je de ruststroom en de terugkoppeling opnieuw afgeregeld? Dat kan misschien wel invloed hebben.

Groeten Martijn


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Hallo, Martijn

Je hebt gelijk wat de spanning van de elco's betreft.
Het probleem met de volume heb ik inmiddels ook al gevonden, de balans stond teveel op 1 MFB luidspreker (dom dom dom).
Ik heb de ruststroom en terugkoppeling niet opnieuw afgeregeld. Wanneer ik de terugkoppeling zou afregelen gebruik ik een meetmicrofoon en spectrum analyzer.
Voor de ruststroom gebruik ik een Multimeter van "Fluke", deze meet vanaf 1 mVolt (wel een kostbare multimeter).
Maar ik ben nu gelukkig van dat gekraak af.

Groeten;

Yde


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Hoi Yde,

Mooi dat je het probleem hebt opgelost! Wellicht was het zelfs voldoende geweest om alle solderingen van de C's en T's even aan te tippen, er hoeft niet persé iets kapot te zijn geweest.... Maargoed nu zal de box er sowieso wel weer een tijdje tegen kunnen πŸ™‚

Groeten!

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
Deel: