Meldingen
Alles wissen

544 voedingsprobleem?

4 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
452 Bekeken
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
Topic starter  

Hoi Mensen,

Zoals sommigen van jullie weten had ik wat defecte 544 versterkers staan, deze heb ik deze week geruild tegen één goede versterker, omdat ik er zelf helaas niet uit kwam. De nieuwe versterker blijkt echter ook kuurtjes te hebben. Bij het inschakelen gebeurt er helemaal niks, geen klik, geen brandend LEDje, geen plop of ruis op de speakers.
Ik verdenk zelf de voeding, en ben hierin ook al wat gaan meten. Het vreemde begint al bij het punt waar de trafo spanning naar de printplaat gaat, de twee grijze draadjes op het hoekje. Op dat punt meet ik een spanning van hooguit 13 a 14 Volt, terwijl in het systeem zelf spanningen van 32 tot 42 volt zouden moeten voorkomen. Mijn vermoeden is dan dat de transformator zelf kapot is. Vraag: kan dat? Het lijkt mij de enige verklaring, want als daar al zo weinig spanning uit lijkt te komen, kan de rest van de schakeling natuurlijk niet functioneren!
Graag meningen, ervaringen, tips? Ik wil morgen eens gaan meten aan een goede 544 trafo, eens kijken wat daar uit komt....

Groeten!

[%sig%]


   
Citeren
 jan
(@jan)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 220
 

Ik denk niet dat een trafo zomaar kapot gaat. En dat je dan een lage spanning meet is helemaal vreemd.
Nu weet ik niet precies wat je al gedaan hebt en wat/waar/hoe je gemeten hebt maar ik zou het volgende doen als ik een trafo verdenk.

1: Neem de trafo secundair los, en dan gelijk alle aansluitingen naar de schakeling.
2: Meet de spanningen met een laagohmige meter. Je bent immers niet alleen geinteresseerd in spanningen, maar zeker ook in stromen. De trafo moet op zijn sloffen 500 ma kunnen leveren (lijkt mij, het is immers een versterker).
Je kunt hiervoor een gewone voltmeter gebruiken en over de aansluitingen een weerstand aansluiten. Even uitrekenen wat je testweerstand wordt maar bij 30 volt zou je met 100 ohm goed uit de voeten kunnen. Zorg wel dat de weerstand de warmte kwijt kan of meet niet te lang. (of stel de weerstand samen uit meerdere weerstanden).

En verder.

Dat je een te lage spanning meet zou meerdere oorzaken kunnen hebben.
Meet je wel de spanning van de trafo of een statische spanning die via een of meerdere componenten op je meetpunt terecht komt.
Als je een te lage spanning meet en het zou in de trafo zitten dan zou dat betekenen dat er een interne kortsluiting zit in je trafo. En dat gebeurd meestal alleen als een trafo langdurig niet netjes behandeld is.

Persoonlijk denk ik dat er ergens een rotte soldering of een gebroken aansluitdraad zit die een hoge overgangsweerstand heeft. Met een standaard voltmeter (die heel hoogomig is) meet je dan rare dingen zoals een te lage spanning. Zou je eea belasten zou er ineens 0 volt overblijven.


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
Topic starter  

Dankjewel Jan voor de tips! Mijn meter is inderdaad al een oud beestje, ik ga echter eens met mijn nieuwe Dynatec 112 aan de gang 🙂 En inderdaad.... solderingen zijn hier en daar erg ge-oxideerd!

Groeten,

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 jan
(@jan)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 220
 

succes. Als het niet lukt hoor ik het wel.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: