Meldingen
Alles wissen

Gezocht Beker-Elco's t.b.v. MFB 532

6 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
615 Bekeken
(@martindg)
New Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 3
Topic starter  

Beste MFB-ers,

In mijn zojuist aangeschafte setje 532-ers kampen de voedingselco 2 x 2350 uF en mid-hoog uitkoppelings C met uitdrogingsverschijnselen. Een landschap van gele en zwart prut heeft zich deelgenoot gemaakt van deze electrolyten

Wie weet waar je dit soort elco's te verkrijgen zijn?

Vriendelijke groet,

Martin


   
Citeren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Hi Martin

Welkom op dit forum!

Leuk dat je de weg gevonden hebt πŸ˜‰

Merkwaardig wel want die elco's gaan niet zo vlug stuk. Is de rest wel goed?

Ik ga dadelijk even kijken of ik nog ergens wat heb. Je hebt 2 boxen waar alle 4 elco's stuk zijn? Heb ik nog nooit gezien, maar hoe is de staat van de rest dan?


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

ja het komt wel voor Jeroen, ik kreeg eens een set 544 binnen waarbij in beide boxen de dikke elko's aan 't rotten waren. de rest was wel ok.

is trouwens enorme troep die rotte elko's. ik had ze in een plastic zakje gedaan en ze op het bureau neergelegd. na verloop van tijd zag ik dat het bureau geel werd en heb ik er papier onder gelegd dat daarna ook helemaal geel begon te worden. plastic tuutje is gewoon heel.


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

hoi

die oude elko's daar zit nog boorzuur in .
kijk maar na die kabelsok erlangs , het heeft ertegen gespetterd .
ze worden vaak rot door een combo van omstandigheden .
eerst in de buurt van een radiator gestaan of in de zon .
in combinatie met hoge netspanning ,
of in de 70's waren er veel radiatorputten ,en doordat het altijd tochtte
stond de kachel hoog . en na gebruik op de zolder beland ,die in de zomer zo'n 45 granden wordt .toch heb ik ook nog niet meegemaakt
dat die grote elko's sluiting geven of nog 100 nf zijn .
wel als die elko's rot eruit zien dan hebben allebei de speakers het .

mattie


   
BeantwoordenCiteren
(@martindg)
New Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 3
Topic starter  

Beste Jeroen en Remi,

Hartelijk dank voor je jullie reactie en dank voor jullie ontvangst op dit forum.Ik was al reeds een aantal jaartjes van deze website op de hoogte, maar heb na de verkoop van mijn vorige MFB verzameling (585,586,587,532,544,545) het een tijdje in de ijskast gezet. Maar nu heeft mij weer te pakken. Na het avonden lezen van de diverse interessante topics is het voor mij een feest der herkenning, harstikke gaaf! Zo nu even terug naar het onderwerp, tja, de foto's van Remi spreken boekdelen. Die beker-elco's van mij zien er hetzelfde uit, met uitzondering van de 4700 uF/40 V, de uitkoppeling C van de low-amp, die "lijkt" optisch nog heel. Ik kocht ze gisteren, en bij het testen van het exemplaar met de rotte elco's hoorde ik bij het inkomen een kleine "pets/knal" op de plek waar de blauwe electrolyten zich bevinden. Bij thuis komst zag ik hetgeen Remi's foto's zo mooi weergeven. De spanningsselector stond ook nog op 220V(!!!) , dat vindt de secundaire kant met die ca. 5% hogere spanning boven op de 57V waaraan de elco's hangen met hun 63V natuurlijk niet zo lekker. Inmiddels heb ik wat adresjes gevonden voor replacement elco's. Display Electronics, en Baco armydump. De laatste heeft voor een heel betaalbare prijs bruikbare typen, welliswaar niet van ome frits P. , maar die zijn dan ook 6 x zo duur.
Voor de rest zijn de kastjes optisch en electronisch goed en geheel origineel tot met drivers en eindtorren, het MFB circuit werkt ook nog goed. Even re-cappen, de ruststroom instellen, en het feedback circuit instellen en de 532/pl 13 spelen weer als nieuw! Als jullie nog bruikbare elco's hebben hou ik mij aanbevolen.

Nogmaals dank en vriendelijke groet,

Martin


   
BeantwoordenCiteren
(@martindg)
New Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 3
Topic starter  

Beste Mensen,

Was iets te enthousiast bij het opstellen van mijn reply, waarbij ik de post van Mattie over het hoofd heb gezien 😯

Sorry Mattie jij ook hartelijk dank voor je reactie. Ik vermoed dat de kast die ditmankement vertoond ook heeft blootgestaan aan extreme warmte omdat ik gisteren bij het schoonmaken zag dat de alu-rand aan verticale zijde lichtvervormd was, vermoedelijk door extreme zon achterglas lekker in de vensterbank!

Groet,

Martin


   
BeantwoordenCiteren
Deel: