Meldingen
Alles wissen

Hoe hoort een 532 eigenlijk te klinken? en wat vraagjes.

6 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
714 Bekeken
(@ronnievd)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 17
Topic starter  

Hallo,

Ik heb via mp een setje opkanppers MFB 532 verkregen. Metalen roosters weg, vervangen door stof, en kast moet opgeknapt worden)

Volgens de eigenaar was 1 van de middentoners defekt, en inderdaad, bij de eerste luistertest geeft 1 bijna geen mid en hoog.

Andere speaker heeft wel mid en hoog, maar klinkt ook niet goed.
Laag van beide speakers lijkt wel ok, alleen een beetje overdreven.

Bij het omwisselen van de deurtjes verplaatste het probleem van de ene naar de andere speaker. Daardoor geconcludeerd dat alle speakerunits nog ok zijn.

Op het forum gelezen dat de kleinde elcotjes vaak slecht zijn.

Bij de speaker met het weinige mid en hoog heb ik dus alle elco's vervangen (uitgezonderd de voedingselco, en de 2 uitgangselco's)

Hierdoor is het geluid stukken opgeknapt, laag hoog en mid zijn weer aardig in balans, Maar voor mijn gevoel nog niet mooi.

Ook heel anders dan bij de 541 (klopt dit? want ik had verwacht dat mid / hoog wel redelijk te vergelijken zullen zijn ivm zelfde tweeter ad0160)

Daarom heb ik bij nummer 2 ook alle elco's vervangen. Deze klinkt nu exact als nr 1, het zal zo dus horen te klinken.

Wat ik precies niet mooi vind klinken kan ik moeilijk uit te leggen, geluid lijkt wat schel, vooral mid-hoog. Valt op bij hoge stemmen / gitaren.
Ik zou graag willen weten hoe anderen het geluid van de 532 ervaren, ik heb versie 22rh532/15z pl01

Er zijn ook nog 3 probleempjes met de speakers:

1. Linker speaker heeft meer signaal nodig dan rechts om in te schakelen, en schakeld ook steeds weer uit bij lage volumes. 330 uf is vervangen, ingangstransistor inschakeltrap defekt? speakers schakelen ook met vrij veel lawaai (plop knal) uit of in

2. Als rechts inschakeld heb ik eerst geen laag, dit komt na een paar seconden, kent iemand dit?

3. Ruststroom instellen, voor laag eindtrap moet dat 75ma, volgens mij betekend dat 75 mv over r634/5 en r635/6 gemeten (eigenlijk dus tussen beide emmitters van de eindtransistoren) klopt dit?

voor hoog: 210 ma over 1 ohm = 210mv (r690 of 691) ik vind dit namelijk wat veel, hoog eindtrappen worden ook vrij warm.

Ik zit nu trouwens een poosje te luisteren, en ze beginnen steeds beter te wennen 8)
Heb ze tijdelijk op de plaats van de 541's gezet als computerspeakers.

Hopelijk heeft iemand antwoord op (al) πŸ˜€ mijn vragen.

Oh ja, heeft iemand nog metalen frontjes liggen?

Mvg ronnie


   
Citeren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

De 532 is , hoe gek het ook klinkt, een lastige box om te fixen.

De problemen die je beschrijft kunnen vele oorzaken hebben, maar ik zou in jouw geval zeker de eindtransistoren van het midd vervangen, en de eerste transistor in het in/uitschakelcirquit.

Met nieuwe transistoren zou de ruststroom lager moeten kunnen, dan worden ze ook minder warm.

Het later inkomen van het laag is waarschijnlijk de elko die in het cirquit van het mfb element staat. (zijn deze li en re gelijk ? ) c552 = 470uf

c522 = http://webwinkel.mfbfreaks.nl/modellen/22rh544/links/c544

eindtorren midd ===
http://webwinkel.mfbfreaks.nl/modellen/22rh544/links/ts444a
http://webwinkel.mfbfreaks.nl/modellen/22rh544/links/ts444b

ts446 = http://webwinkel.mfbfreaks.nl/modellen/22rh544/links/ts440
d466 = http://webwinkel.mfbfreaks.nl/modellen/22rh544/links/d474


   
BeantwoordenCiteren
(@ronnievd)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 17
Topic starter  

Dank je voor de reaktie herman,

Ik heb de onderdelen allemaal besteld, kijken of dit verbetering gaat geven.

Gr Ronnie


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Ronnievd,

Het is goed dat je begonnen bent met het vervangen van een aantal elco's in het signaal pad, dan weet je tenminste zeker dat dat in orde is.

Het feit dat beide speakers nu, na deze elco beurt,vrijwel gelijk klinken, doet vermoeden dat ze akoestisch in orde zijn.

Het feit dat je ze toch nog wat te "schel"[ ik noem het liever te enthousiast] vindt in het midden/hoog gebied ,is akoestisch gezien, een juiste constatering.

Dit heeft te maken met de 5 inch middentoon speaker en het relatief hoge overname punt van de tweeter, rond de 3500Hz [ de zelfde tweeter wordt bij de 541 al bij 1500Hz overgenomen].

Ten tijde van de ontwikkeling van de 532 in 1972 [onze eerste MFB box] hadden we nog niet de beschikking over een speciale middentoon speaker, zoals de later in 1973/74 onwikkelde dome midrange speakers 210 en 211sq.

Omdat je perfect hebt gehoord en aangevoeld waar akoestisch gezien de schoen wringt, lijkt het mij in jouw situatie een goed advies om eens uit te kijken naar een paar 587's.

Ik zeg in jouw situatie , omdat hele volksstammen juist dat wat enthousiastere midden gebied van de 532 heel prettig vinden.

Ook de 587 zal na 30 jaar een elco beurtje nodig hebben, maar daarna zul je gevonden hebben wat je eigenlijk zoekt:een evenwichtige box met niet al te veel accent op de laag weergave. Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@ronnievd)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 17
Topic starter  

Hallo piet,

Dank je voor je antwoord.

Mijn vermoeden wordt dus bevestigd, speakers voeldoen waarchijnlijk gewoon aan de specificaties.

Dan moet ik de 587's die bij ons bij de bioscoop buiten staan (voor de rokers, om einde pauze aan te kondigen) maar eens stiekem weghalen op een rustig moment πŸ™‚

Helaas ben ik niet in staat om het wisselfilter aan te passen, lijkt me erg ingewikkeld rekenwerk, alhoewel het wel een leuke uitdaging zal zijn om mijn opknappertjes te veranderen.

De hele bisocoop stikt er trouwens van mfbtjes, de hele foyer hangt vol met 585-jes, bij de bar staat een stel 545 en een stel 567

Gr Ronnie


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Ronnie,

Als het zo simpel zou zijn, dat je alleen het filter zou moeten veranderen, dan hadden wij dat destijds bij de ontwikkeling wel gedaan.

Nee, in dat geval zou je er de dome midrange 211sq en de tweeter 163 in moeten zetten en toch ook nog het filter moeten aanpassen.

ik weet de maten niet meer precies uit m'n hoofd, maar ik vrees dat dat qua ruimte in de bestaande kast niet zal gaan. E.e.a lijkt me een heilloze weg.

Maar de oplossing ligt voor de hand!

Ruil de 532's om met de 587's en klaar is kees, bovendien is de 532 als
je ze alleen voor spraak gebruikt, beter geschikt dan de 587 en het uiterlijk zal er weinig toe doen als die dingen toch buiten hangen.

Het is maar een suggestie want ik weet natuurlijk niet of die bioscoop een familie zaak is of dat je er alleen maar werkt.

In elk geval succes met de operatie! Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: