Meldingen
Alles wissen

Hulp gevraagt bij een setje 587 MFB's

3 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
574 Bekeken
(@patrick-kessels)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 9
Topic starter  

Hallo Allemaal.

Ben sinds gisteren in het bezit van een leuk stelletje 587's waarvan 1 een probleem heeft en wel alsvolgt.Tijdens het inschakelen gaat het eigenlijk al mis dat alleen de woofer geluid geeft.Bij een beetje het vermogen op te voeren komen de middentoon en tweeter er ook bij.Contact probleem ? Verder speelt deze box ook ondanks dat de regelaar volledig openstaat aan de achterzijde een stuk zachter.Wie kan mij helpen en of heeft er tips ? Deze zijn zeer welkom.

Alvast bedankt Patrick


   
Citeren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Patrick,

Alles wijst er op dat het relais vervuilt is. als de contacten niet ingebrand zijn, kun je volstaan met schoonmaken (niet schuren), in het andere geval vervangen.

Als je hem toch open hebt liggen zou ik de kleine elco's op beide printen vervangen. We noemen dat een elco beurtje. De grote elco,s hoef je meestal niet te vervangen. Kijk ook even of er transistoren in zitten, waarvan de pootjes zwart geoxideerd zijn. Meestal zitten die transistors in het afslag circuit. Om het relais schoon te maken of te vervangen moet het koellichaam los gemaakt worden van de achterplaat. Om "schoon" te kunnen werken veeg ik altijd het contactvet weg, maar vergeet niet om na de reparatie nieuw vet aan te brengen.
veel succes, Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

die relais zijn idd berucht en ik heb ze ook al eens in schakeling ohms gemeten en dan gaat het woofercontact wel goed ( door de hogere stromen ) . en de mid en hoog gaan over de 12ohm heen , ik soldeer ze dan eruit en haal het kapje eraf , en dan contact 60 erin en met een stukje papier tussen het maakcontact de contacten op en neer bewegen. zowel gewoon aan en uit als voorzichtig naar links en rechts bewegen dan zie je wel wat er op het papiertje achterblijft .

hier is het hoorbare verschil tussen een gerecapte box en een 30 jaar niet open geweest model uit dezelfde set http://forum.mfbfreaks.nl/viewtopic.php?t=4955&highlight=587+recap

groet mattie


   
BeantwoordenCiteren
Deel: