Meldingen
Alles wissen

MFB 544 met kapotte bas

13 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
582 Bekeken
(@soapwater)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

Hallo, ik ben nieuw hier...
Ik kocht een dik jaar geleden 2 van deze actieve speakers van een kennis. De woofer van één van de speakers deed het niet, ik heb een zekering vervangen en voila... Hij deed het weer prima. Ik was enorm te spreken over de geluidskwaliteit maar aangezien ik al een hifi-set had, heb ik de speakers enkele maanden als zangmonitor gebruikt. Toen heeft er één de geest gegeven. De basspeaker doet het niet. Het is niet dat er geen geluid uitkomt, soms komt er uit de verte een ruisende bas doorheen. Ik heb de speaker van de éne versterker reeds met die van de andere verwisseld en het probleem blijft. Het situeert zich dus in het versterker-gedeelte.
Nu is m'n vraag wat het probleem zou kunnen zijn. Men heeft me reeds verteld dat het een kapotte elco zou kunnen zijn...
Ik wil de speakers ook van de hand doen omdat ik ze niet echt kan gebruiken... Nu vraag ik me af of ik ze beter eerst kan repareren of krijg ik ze zo ook verkocht, en wat is de gangbare prijs hiervoor? Ze zijn, behalve dit kleine mankement, in perfecte staat.
Het gaat om de "vernieuwde" versie met automatische aan/uit-functie en extra stopcontact...

Groeten


   
Citeren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Het ligt er natuurlijk aan wat de reparatie je kost aan tijd en geld. Zo met defect wil ik een bod van 45 Euro voor de set doen, dan ben je er in elk geval vanaf. Als je bedreven bent in MFB elektronica is het een leuke hobby, maar als je moet gaan repareren uit noodzakelijk kwaad dan is het snel onbegonnen werk. En ik denk zelf dat er meer aan de hand kan zijn dan die defecte voedingselko...

Grt!


   
BeantwoordenCiteren
(@soapwater)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

hmm... ik heb er geen ID van wat die dingen waard zijn... maar voor €55 mag je ze hebben...

Greetz


   
BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

En ik maar denken dat dit forum bedoeld is om bezitters zo lang mogelijk van hun MFB's te laten genieten....


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Ik vraag me wel af welke hifi installatie van Soapwater het dan wint van deze mooie mfb's 😕
Weet je dat de mfb's gewoon op die hifi installatie passen ?

En je kunt natuurlijk ook even langskomen op de meeting...


   
BeantwoordenCiteren
(@soapwater)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

@herman wrote:

Ik vraag me wel af welke hifi installatie van Soapwater het dan wint van deze mooie mfb's 😕
Weet je dat de mfb's gewoon op die hifi installatie passen ?

En je kunt natuurlijk ook even langskomen op de meeting...

Ja, natuurlijk zullen die 544's beter zijn dan mijn hifi, maar ik vind ze wat te oud en te onbetrouwbaar om echt te gebruiken. Ik kan niet van alles m'n hobby maken hé 🙂 . Ik vind ook dat ze prima klinken maar misschien kan ik er beter een echte liefhebber gelukkig mee maken.
Het liefst van al zou ik ze nog helemaal hersteld zien, maar blijkbaar is men hier niet zo happig om een leek te helpen. Ik weet wel wat van elektronica maar deze schakeling vindt ik wel een beetje complex.
Als er nog iemand een herstel-tip heeft?

Groeten


   
BeantwoordenCiteren
(@m-miller)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 200
 

@soapwater wrote:

@herman wrote:

Ik vraag me wel af welke hifi installatie van Soapwater het dan wint van deze mooie mfb's 😕
Weet je dat de mfb's gewoon op die hifi installatie passen ?

En je kunt natuurlijk ook even langskomen op de meeting...

Ja, natuurlijk zullen die 544's beter zijn dan mijn hifi, maar ik vind ze wat te oud en te onbetrouwbaar om echt te gebruiken. Ik kan niet van alles m'n hobby maken hé 🙂 . Ik vind ook dat ze prima klinken maar misschien kan ik er beter een echte liefhebber gelukkig mee maken.
Het liefst van al zou ik ze nog helemaal hersteld zien, maar blijkbaar is men hier niet zo happig om een leek te helpen. Ik weet wel wat van elektronica maar deze schakeling vindt ik wel een beetje complex.
Als er nog iemand een herstel-tip heeft?

Groeten

Ik heb zelf ook 1 6544 met kapotte bas. Deze laat ik een keer door iemand anders repareren. Onbetrouwbaar vind ik ze niet echt. Zeker niet als je ziet hoe mijn 544's eruitzien. Deze doen het nog perfect, en ze hebben al HEEL wat meegemaakt. Als iemand een foto wil plaats ik ze wel.


   
BeantwoordenCiteren
(@soapwater)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

ow, laat die foto's maar komen!!
Ik zou ze eigenlijk toch wel willen herstellen... Is er zo geen typisch probleem dat zich vaak voordoet ofzo? Zouden de eindtransistoren het bv begeven kunnen hebben? De hoog- en middentoner doen het nog, wilt dat niet zeggen dat de voeding het nog doet?
HELP
Greetz


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Het liefst van al zou ik ze nog helemaal hersteld zien, maar blijkbaar is men hier niet zo happig om een leek te helpen.

Nou, dat lijkt me lichtelijk overdreven, maar je gaf zelf al aan weinig zin te hebben om er veel tijd of geld in te steken, en ik bied slechts één van de vele oplossingen. Als je hulp bij het repareren van de versterker wilt, hoef je het maar te vragen. Maar dan kan dit wel een lange draad worden... Niet dat ik dat erg vind, overigens 🙂

Grt!


   
BeantwoordenCiteren
(@soapwater)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

wel... Ik kan proberen hé!!
Ik verkoop ze en zolang ze niet verkocht zijn blijf ik zoeken naar het probleem.
Uit ervaring leerde ik dat de eindtrap van een versterker er eerst doorgaat. Kan dat in dit geval zo zijn?

Greetz


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Het is inderdaad zo dat een eindtrap er volledig uit kan klappen, maar aangezien jij omschrijft dat er af en toe nog wel wat te horen is, denk ik niet dat dit het geval zal zijn. Heb je al eens met de service manual ernaast gemeten of de spanningen in het eindversterkerdeel nog wel een beetje kloppen?

Grt!


   
BeantwoordenCiteren
(@m-miller)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 200
 

Fotos van mijn MFB's:

En zo staan ze er nu bij:


   
BeantwoordenCiteren
(@dvbarneveld)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 86
 

je moet je 544tigers niet weg doen! dit zou uitermate zonde zijn je kunt er een heleboel plezier van belefen!

Je kunt ze zonder problemen op je standaart hifi speakers koppellen, dit geeft vast en zeker een geweldig effect.

ik heb zelf ook 2 je kunt zeggen zo goed als nieuwe 544tigers en ben er hartstikke blij mee en zullen ook lang niet weg gaan ik ben nog op zoek naar meerdere mfb,s maar zijn zo moeilijk te vinden daarom zul je er later mischien spijt van hebben als je ze weg gedaan hebt!


   
BeantwoordenCiteren
Deel: