Meldingen
Alles wissen

MFB532 trafo-defect ??

13 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
573 Bekeken
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Hallo,
Vandaag mijn MFB boxen weer eens te voorschijn gehaald en aangesloten. Het blijkt dat van een van de boxen de trafo aan de secundaire kant geen spanning geeft. (De LS-box bleek om onbekende oorzaak op 127V ingesteld te zijn geweest bij aansluiten) Bij meten primair blijkt de aansluiting van de rode draad (NUL) geisioleerd. Ik heb uit berichten op deze site begrepen dat er ergens een thermische zekering moet zitten. Ik heb de trafo rondom bekeken maar zie niets. Kan iemand mij vertellen waar ik die zekering kan vinden??

Alvast bedankt
Rob Kuijper


   
Citeren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

rob,

De thermische zekering in de trafo vind je aan de primaire kant, hij is aangesloten met twee door wit stof geïsoleerde draadjes...

Succes!

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Met nadruk op THERMISCHE zekering !

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

André,

Inderdaad, deze zekering slaat door als de trafo te warm wordt bij te lang of te intensief gebruik...

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Als je de trafo op 127 volt zet issie meteen zwaar overbelast, en gaat je koperdraad primair fikken. (zowat). Voordat je thermische zekering "wakker" wordt, is het kwaad misschien al geschied ...

Ga je aan deze zekering klooten, zal je trafo wellicht weer werken, maar als er enkele wikkelingen toch slecht zijn of al sluiting hebben zal de temperatuur van de trafo nauwlettend in de gaten gehouden moeten worden !!

Advies : pak de zekering uit de goede trafo en zet die in de verdachte trafo.

Kun je de "defecte" zekering aan een soldeer-reparatie onderwerpen en in de goede trafo steken. Dan is je risico in elk geval minder.
Eigenlijk moet je natuurlijk de thermische zekering vervangen voor een nieuwe.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Bedankt voor de tips allemaal. Zekering gevonden en "gerepareerd". Trafo werkt weer. Weet nog niet of hij nu te heet wordt door beschadigde bedrading, maar dat proberen we nog uit.

Groet
Rob


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

En weer een gelukigge Rob......................gefeliciteerd Rob, dat je nog lang plezier mag beleven aan die set 532 ( het blijft toch een dijk van een luidspreker !)


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Rob,

Maar het gevaar op een primaire kortsluiting is alsnog aanwezig, zoals Herman schreef. Wellicht is de primaire wikkeling beschadigd door de hoge stroom toen 'ie op 127 stond.

Eniwee je kunt weer muziek luisteren! Succes ermee!

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 563
 

Hoe heb je die termische beveiliging gerepareerd?

Materiaal om dat ding te repareren (metaal met een zeer laag smeltpunt) is lang niet overal voorhanden. En gewone soldeertin smelt pas bij een veel te hoge temperatuur, dus als je 'm daarmee gerepareerd hebt zou ik in ieder geval de inboedelverzekering maar eens opnieuw laten inschatten...

Joop


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Joop,

Hij kan dan toch op een ander punt smelten, of zie ik dat verkeerd?

Groeten!

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 563
 

Welk ander punt?

De thermische beveliging bestaat uit 2 veertjes die bij elkaar gehouden worden met speciaal "soldeertin" met een heel laag smeltpunt. Als je de veertjes aan elkaar soldeert met gewoon soldeertin is het effect zinloos geworden.

quote ====================================
Auteur: tonK (---.adsl.xs4all.nl)
Datum: 11-11-2003 23:20

beste mensen,

let op met het verwisselen. Bij veel van die dingen (zitten o.a. ook in diverse ander Philips producten....) komt het huisje ook mee. als dit gebeurt kun je het beste eerst een stukje cello tape in de trafo schuiven om de nieuwe zekering te geleiden. Deze zekering zit n.l. tussen de wikkelingen van de primaire kant van de trafo (dun draad) als er een draadje terug zakt druk je die zo door bij het inbrengen van een nieuwe zekering.... einde oeffening of in elk geval van de trafo... dicht solderen is ook geen lekkere optie die dingen ziten normaal dicht gesoldeerd met woods metaal wat een erg laag smeltpunt heeft een graad of 80-90 als ik mij goed herinner. soldeertin heeft een smeltpunt van een 190=220 graden of zo..... geen beste beveiliging meer dus.

evt kun je als er nog voldoende woodsmetaal op de contacten zit met een schildersfohn / aansteker of zo de zaak redden door opnieuw te "solderen". in elk geval verontreininging met soldeertin proberen te voorkomen

groet,

ton

unquote ==========================================

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Joop,

Sorry, dan heb ik de thermische zekering totaal verkeerd begrepen. Ik dacht dat die veertjes zélf van dat snel smeltende metaal gemaakt waren! Ik heb er dan ook nog nooit eentje vervangen of gerepareerd, alleen horen zeggen en zelf mijn conclusies getrokken.

Sorry voor het misverstand!

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Hallo,

Ik heb hem voorzichtig aangetipt met de soldeerbout. (wat een kl*te klus) Er zat nog bijna volledig het originele materiaal. Ik had niets anders voorhanden en heb het risico maar genomen. Inmiddels met open kast een uur muziek gedraaid en na afloop aan de trafo gevoeld. Deze was vrijwel koud, dus ik maak me niet te veel zorgen. Ik ga hem nog wel langer testen om helemaal zeker te zijn.

Groet
Rob


   
BeantwoordenCiteren
Deel: