Meldingen
Alles wissen

modificatie voor meer de 22 AH 587 en andere MFB systemen.

25 Berichten
9 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,604 Bekeken
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 147
Topic starter  

Bij het bestuderen van de service manual viel mij op dat er na de eerste transistortrap (in de 587 maar ook in de 585) een rumblefilter is opgenomen. De naam rumblefilter doet denken aan de vorige eeuw met analoge apparaten met onregelmatigheden in de aandrijving die storende lage tonen produceren. Het rumblefilter in de MFB versterker heeft een kantelpunt (-3 dB) op 50 HZ en een afvallende karakeristiek van -12 dB/octaaf. Dat wil zeggen dat het bronsignaal van 25 Hz al 12 dB wordt verzwakt. Deze verzwakking wordt niet meer goed gemaakt in de rest van de schakeling (ook niet door de MFB 10 dB versterking !). Het is duidelijk dat alleen al door deze ingreep bronsignalen om zeep worden geholpen ! Zonde !. De modificatie hiervoor om bijvoorbeeld het kantelpunt (-3 dB punt) te verlagen naar bijvoorbeeld 25 Hz is simpel en goedkoop. In de 587 betekent dit de condensatoren 2402 en 2403 van 100 nF vervangen door een grotere waarde. Ik heb gekozen voor 220 nF voor de 2402 en 2403. Het rsultaat is dat de frequentie karakteristiek een laagkantelpunt heeft op 25 Hz. Dit is ook mooi in lijn met de mogelijkheden van de speaker. Wat betreft de rumble: daar hebben we geen last meer van in het digitaal tijdperk. πŸ˜€


   
Citeren
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 147
Topic starter  

Bedoeld is: Modificatie voor meer laag in de 22 AH 587 en andere MFB systemen. Sorry


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Hoi Han,

Bedankt voor deze bijdrage aan ons forum.

Toevallig heb ik hier met Piet over gesproken na onze laatste bezoek afgelopen week. Volgens Piet is er destijds voor gekozen de 587 niet dieper te laten gaan in het laag bijvoorbeeld tov de 544.

Waarom is mij niet helaas niet bekend maar wellicht kunnen we dit een keer bespreken, bijvoorbeeld op de meeting.

Herman, is het een idee om dit eens te testen in een van onze eigen sets?

groeten,

AndrΓ©


   
BeantwoordenCiteren
(@tismarnix)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 423
 

Het oorspronkelijke rumble filter was waarschijnlijk nodig om het gerommel van de platenspeler zo sterk te onderdrukken dat het MFB-principe daarop niet ging versterken / corrigeren.
Nu in het digitale CD-tijdperk zou dit niet meer nodig kunnen zijn (alleen zelf gedigitaliseerde platen hebben mogelijk nog rumble).
Ik zie het als een goede aanvulling, liep zelf ook al lang met zo'n gedachte rond maar had nog geen berekening gemaakt.
Wil het ook wel eens horen bij een 545, daar deze onder de 25Hz ook sterk afvalt.

Marnix


   
BeantwoordenCiteren
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 147
Topic starter  

Voor de bezitters van een 572 high fedility laborotories pre amp geldt hetzelfde voor het low filter als voor het rumble filter van de MFB box. De waarde van de capaciteiten verhogen om zodoende het laagkantelpunt te verlagen van 70 Hz naar bijvoorbeeld 12 Hz om als subsonic filter te dienen. Het resultaat was indertijd indrukwekkend bij het draaien van een plaat die niet vlak is en daardoor grote uitslagen van de 12" AD12100 veroorzaakte. Met het subsonic filter op 12 Hz ingeschakeld was een onhoorbare correctie doorgevoerd. Maar ook hier geld in het digitale tijdperk komt het niet meer voor (muv gedigitaliseerde platen met dat euvel)


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Een beetje DJ TiΓ«sto of hoe die gasten allemaal heten blazen ook van dat erge laag rond.

Het is natuurlijk mooi om de zaak zo ver mogelijk te laten doorlopen, maar bedenk wel dat in een gewone huiskamer die erg lage frequenties nauwelijks hoor/voelbaar zijn (wel de boventonen).
Om de laagste orgeltoon van 32 Hz weer te kunnen geven hebje al een vrij diepe kamer nodig, dat heeft lang niet iedereen. Voor gebruik van MFB zoals ze indertijd bedoeld waren is zo'n rumble filter eigenlijk goed te begrijpen.

En als je muziek met van de sublaag gaat weergeven zoals de betere hardcore etc.. dan zit je vrij vlug aan je maximum vermogen.

Wie weet kan Piet op de meeting hier iets over vertellen πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 Niki
(@niki)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 108
 

@Zapper wrote:

Een beetje DJ TiΓ«sto of hoe die gasten allemaal heten blazen ook van dat erge laag rond.

Het is natuurlijk mooi om de zaak zo ver mogelijk te laten doorlopen, maar bedenk wel dat in een gewone huiskamer die erg lage frequenties nauwelijks hoor/voelbaar zijn (wel de boventonen).
Om de laagste orgeltoon van 32 Hz weer te kunnen geven hebje al een vrij diepe kamer nodig, dat heeft lang niet iedereen. Voor gebruik van MFB zoals ze indertijd bedoeld waren is zo'n rumble filter eigenlijk goed te begrijpen.

En als je muziek met van de sublaag gaat weergeven zoals de betere hardcore etc.. dan zit je vrij vlug aan je maximum vermogen.

Wie weet kan Piet op de meeting hier iets over vertellen πŸ˜‰

Dat klopt,

Vroeger (jaren 60-70) ging je draaien met een 2X50Wrms versterker,wanneer je die met de toenmalige muziek "open" durfde te zetten dan liep het volk naar buiten...
Nu op het ogenblik ga ik draaien met 2X700Wrms en ik kan jullie zeggen dat dit op vb. een 18-jarigen fuifje soms nog aan de krappe kant is(kwa laag dan) gewoon vanwege de diepe tonen die in techno,dance en R&B -muziek gebruikt worden.Tegenwoordig wilt men de muziek niet alleen horen maar ook voelen.Ik vraag mij trouwens af hoelang dat dit vermogen nog op blijft lopen.De huidige "top-professionele versterkers" bieden vermogens van 2X8000W continu(bij 2Ohm)


   
BeantwoordenCiteren
(@laurens)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 210
 

die versterker kan dan wel zoveel vermogen leveren, maar in wat voor speakers steek je dat dan?


   
BeantwoordenCiteren
 Niki
(@niki)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 108
 

@Laurens wrote:

die versterker kan dan wel zoveel vermogen leveren, maar in wat voor speakers steek je dat dan?

De hedendaagse professionele 15"&18" woofers hebben een continu vermogen van 1000-1250W. Twee van deze jongens in één kast maakt een box van 2000-2500W continu(4Ohm).In de proffessionele wereld wordt een regel aan gehouden dat het versterker vermogen 1.5 tot 2X het continuvermogen van de speaker moet zijn.(vanwege de headroom) Dus dan mag op de desbetreffende box een vermogen van 4000-5000W ❗ continu worden gezet.Dit is echter voor één enkele box.(4Ohm in dit geval)Nu, deze versterker mag tot 2Ohm per kanaal belast worden.Dat maakt,als je 2 van deze boxen per kanaal gaat aansluiten(parrallel) je een totale impedantie krijgt van 2Ohm.Beide boxen lusten elk 4000-5000W.In dit geval zie je dat de versterker nΓ©t zwaar genoeg is,immers 2X5000W maakt 10000W en zo zie je dat de versterker eigenlijk nog nΓ©t iets zwaarder mag zijn 😯 πŸ˜€
Tot zover mijn bijdrage op gebied van PA πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Ik had pas mijn DSP 8024 gekocht en ECM8000 microfoon van Behringer om wat te kunnen spelen hier, was er een dikke tent gebouwd vlakbij waar the Golden Earring optrad die dag. Moet je raden wat ik zag op de 8024... niks als 20 en 30 Hz.. En in huis merkte je niks.
Die tenst stond maar 300meter verder, met een blok huizen ertussen. Weet je meteen waar al je vermogen blijft: recht de wereldbol in πŸ˜‰

Geloof me maar, een feestje in een gewone woonkamer daar hoor je echt onder 40Hz niks meer. Ook als stop je er 3kW in. Die ruimte is gewoon te klein.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Nou nou... Ik heb anders wel een lekkere bas! 😈

De DSS-en hebben een reserve van 320 Watt speciaal voor het laag. Een leuk plaatje vind ik zelf "Rain" van de CD "Erotica" van Madonna. Er zitten van die (bijna pijnlijke) subeffecten in... Geloof dat hoor en voel je echt wel, slechte akoestiek in de woonkamer of niet. 8)

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

@Niki wrote:

@Laurens wrote:

die versterker kan dan wel zoveel vermogen leveren, maar in wat voor speakers steek je dat dan?

De hedendaagse professionele 15"&18" woofers hebben een continu vermogen van 1000-1250W. Twee van deze jongens in één kast maakt een box van 2000-2500W continu(4Ohm).In de proffessionele wereld wordt een regel aan gehouden dat het versterker vermogen 1.5 tot 2X het continuvermogen van de speaker moet zijn.(vanwege de headroom) Dus dan mag op de desbetreffende box een vermogen van 4000-5000W ❗ continu worden gezet.Dit is echter voor één enkele box.(4Ohm in dit geval)Nu, deze versterker mag tot 2Ohm per kanaal belast worden.Dat maakt,als je 2 van deze boxen per kanaal gaat aansluiten(parrallel) je een totale impedantie krijgt van 2Ohm.Beide boxen lusten elk 4000-5000W.In dit geval zie je dat de versterker nΓ©t zwaar genoeg is,immers 2X5000W maakt 10000W en zo zie je dat de versterker eigenlijk nog nΓ©t iets zwaarder mag zijn 😯 πŸ˜€
Tot zover mijn bijdrage op gebied van PA πŸ˜‰

Hoe wordt dat gevoed dan? 3 fasen krachtstroom?


   
BeantwoordenCiteren
 Niki
(@niki)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 108
 

Geloof het of niet,maar dergelijke versterkers werken op 3X380V of enkelfazig met een netkabel van 3X6mm² met CE-stekker 😯
Dergelijke versterkers werken wel op het principe "klasse H". Of"klasse D" voor de digitale modellen.Hierdoor wordt er slechts een zeer klein deel van het vermogen omgezet in warmte.Het rendement van deze toestellen ligt momenteel op 80Γ 90%... πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Als je zoiets koopt zit er de aanvraag voor de hinderwetvergunning zeker standaard bij? πŸ˜†


   
BeantwoordenCiteren
 Niki
(@niki)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 108
 

@Zapper wrote:

Als je zoiets koopt zit er de aanvraag voor de hinderwetvergunning zeker standaard bij? πŸ˜†

Bijna,was het maar waar πŸ˜†
Kun je je voorstellen dat er op live-optredens tientallen van deze lieverds gebruikt worden,en dit soms alleen al voor het sub 😯


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: