Meldingen
Alles wissen

Service Manual 22RH544/00R

11 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
585 Bekeken
(@hobby)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 13
Topic starter  

Heeft iemand een service manual voor de 22RH544/00R?
Die van de 50R/65R/79R is volgens mij niet geschikt voor de /00R, ik vind b.v. S404 in de /00R niet terug.


   
Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

@Hobby wrote:

Heeft iemand een service manual voor de 22RH544/00R?
Die van de 50R/65R/79R is volgens mij niet geschikt voor de /00R, ik vind b.v. S404 in de /00R niet terug.

ja ik zie 't, het is een beetje flauw maar ik denk dat het een drukfoutje is.
de S404 is de woofer en in de /00R doc staat in het schema op die plaats S403. een paar blaadjes terug in de manual staat de bedrading getekend naar de woofer die dan weer S404 heet, net zoals in de doc van de /50R/65R/79R. in deze laatste doc staat enkel maar S404 genoemd in het schema en bedrading.

ik heb overigens gemerkt dat het geen wet is, die type aanduiding op de 544 box. Je kan best een /00R versie denken te hebben en dan toch zien dat de /50R doc beter overeen komt.
misschien een model geweest tijdens het wisselen naar een nieuwe serie.


   
BeantwoordenCiteren
(@hobby)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 13
Topic starter  

Het klusje is geklaard, bij een box deed het midden en hoog het niet, dat is opgelost met een nieuwe 1 ohm weerstand en bij de andere box vervormde het laag wat veroorzaakt werd door een defecte MJ2501 en heb deze vervangen door een BDX66B omdat ik daar nog een doosje van heb. Vervolgens de zaak afgeregeld volgen de specs in het service manual. Ik heb wel geconstateerd dat je de ruststroom moet afregelen met de print tegen de deur aan geschroefd omdat anders de zaak warmer wordt dan onder normale omstandigheden en de instelling na montage dan niet meer klopt. Corrigeer me als ik het fout heb.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Sterker nog, je maakt het jezelf moeilijker als je 'm los van de deur hebt lijkt me.

gewoon de deur openzetten en afregelen is het gemakkelijkst.

leuk dat het gelukt is πŸ˜›

Remi


   
BeantwoordenCiteren
(@hobby)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 13
Topic starter  

Nee, je laat het spul wel hangen maar je kan ook de schroefjes van de print los maken zodat je de print van de zwarte plaat kan open scharnieren. Als je dat doet zijn de koelprofielen los van de deur en dan word het spul warmer en klopt de ruststroom instelling niet als je daarna de koelprofielen weer vast schroef aan de deur. Ik heb dat gedaan om de collectoren van zowel de laag als hoog versterker los te maken van de print om daar de amp meter tussen te hangen, of meten jullie tussen de zekeringhouder.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

We meten doorgaans gewoon de spanningsval over een van de emmiterweerstanden. ( die 1 ohm dingen )

Die te meten waarde staat meestal in het doc opgegeven.


   
BeantwoordenCiteren
(@hobby)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 13
Topic starter  

Zit je dan niet met een meet fout vanwege de tolerantie (+/-10%) van de weerstanden, of is dit verwaarloosbaar.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Dat is verwaarloosbaar : er staan in het laag al twee weerstanden parallel, dus dan is de afwijking zeer waarschijnlijk al kleiner dan 5%.

Verder zou je tussen de emitters van de transistoren kunnen meten ( dus over vier weerstanden bij het laag , twee bij het midd/hoog ) dan is je kans op afwijking nog kleiner.

( dan wel de gemeten spanning door 2 delen tov de waarde in het doc. )

Ook meen ik me te herinneren dat die toleranties met name gelden voor het veranderen van die weerstand tijdens het warm of heel koud worden van de weerstand. Bij ruststroom belasting krijgt de weerstand geen extreme temperatuur te verduren.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Ja, zo meet ik eigenlijk ook, niet eentje, maar over alles tegelijk. hoe de stromen zich onderling verdelen door tolerantie verschillen maakt dan niet zoveel meer uit, je meet de spanningsval over het geheel.

Ik was bezig met een fotoserie hierover, zal ik weer eens gauw mee verder gaan. binnenkort in dit theater dus.


   
BeantwoordenCiteren
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 147
 

Het is het beste om niet de spanning maar de instelstroom in te stellen door een ampere meter op te nemen in de emitter leiding (bijvoorbeeld tussen emitter en emitter weerstand). De ingang van de versterker dient kort gesloten te worden om stoorsignalen van buiten te onderdrukken.

De spanning meten blijft een afgeleide met de consequentie dat je afhankelijk bent van de nauwkeurigheid van weerstand. 10% geeft ook een afwijking van 10% in de stroominstelling en dat is afwijkend van de gewenste stroom. Het is wel de vraag of de instelling zo kritisch is dat een afwijking van 10% hoorbaar is door toegenomen cross over vervorming veroorzaakt door de eindtrap.

Het verlopen van de instelling door temperatuur verandering wordt gecompenseerd door de termische verbinding tussen en eindtrap en transistor voor de instelling van de instelstroom. Om die reden is de transitor gekoppeld met de koelplaat.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

ik heb niet het gevoel dat het nou zoveel gaat uitmaken dat je het niet met een spanningsmeting af kan.

ik geef heel erg de voorkeur aan een spanningsmeting omdat je nu niets hoeft te slopen in tegenstelling tot de stroommeting.

misschien wel een leuk proefje om eens te doen: hoever kan je onder de gewenste ruststroom gaan voor je het horen kan? ik denk dat dit wel meer is dan die max 10% die je er nu naast kan zitten als de weerstanden op de maximale tolerantie zouden zitten.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: